بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
آیا تبلیغ انتخابات بر تابلوی معاملات نصب می‌شود؛

رویای انتخاباتی زیر تابلوی بورس

شرایط سیاسی کشور به گونه‌ای بوده که انتخابات از درجه اهمیت بالایی برخوردار شده و انتظار بر آن است تا شاخص بازار‌ها در چنین مواقعی رنگ بهبود بگیرد اما؛ نگاهی به رفتار شاخص‌کل بورس سخنی دیگر به میان می‌آورد!
کد خبر : ۲۰۹۲۳۶

رویای انتخاباتی زیر تابلوی بورس

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، یکی از عوامل اثرگذار بر رفتار بازارسرمایه تحولات و رخداد‌های سیاسی بوده و در حال حاضر، بازار سرمایه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی را در دوم اسفندماه سال جاری، پیش‌روی خود دارد.

اغلب در نزدیکی زمان برگزاری انتخابات، بازار‌های کشور حال خوشی به خود می‌گیرند و چهچهه قناری‌ها از گوشه و کنار بازار‌های مختلف به گوش می‌رسد.

نگاهی به رفتار و روند بازار سهام در ۱۰سال اخیر بیانگر آن بوده که به مرور زمان، سرمایه‌گذاران نسبت به انتخابات بی‌تفاوت شده‌اند و این موضوع اثری بر حرکت قیمت‌ها ندارد.

بر پایه این گزارش، ششمین دوره انتخابات مجلس در ۲۹ بهمن ماه سال ۱۳۷۸ برگزار شد و روند شاخص کل بورس تهران پیش و پس از این رخداد صعودی بود؛ این روند به گونه‌ای بوده که از کمتر از ۲۰۰۰ واحد در اوایل دی‌ماه آن سال به ۲۳۰۰واحد در پایان فروردین ماه سال بعد افزایش یافت.

رویای انتخاباتی زیر تابلوی بورس

این حالت رشد دو طرفه در هفتمین دوره انتخابات مجلس رخ نداد و شاخص‌کل تنها پیش از برگزاری انتخابات حال خوشی داشت و پس از آن، روندی ثابت رو به نزول داشت.

رویای انتخاباتی زیر تابلوی بورس

وضعیت در زمان هشتمین دوره انتخابات نیز به همین منوال بود و رشد قیمت سهم‌ها پیش از انتخابات رخ داد و پس از آن، تب صعود در بازار فروکش کرد.

رشد پیش از انتخابات در آن سال به گونه‌ای بود که از حدود ۹۶۵۰ واحد در کمتر از ۴۰ روز به ۱۰۴۰۰ واحد رسید که در آن سال‌ها به دلیل نوع محاسبه شاخص ها، رشد مطلوبی محسوب می‌شد.

رویای انتخاباتی زیر تابلوی بورس

با گذشت زمان همان اندک واکنش بورس بازان نیز از بین رفت و نهمین دوره انتخابات مجلس کمی متفاوت‌تر بود. به نظر می‌رسید بازار سرمایه چندان نگاهی به این رخداد ندارد و ظاهرا قرار نبود جو انتخابات به تابلوی معاملات سرایت کند چراکه قبل و بعد از محدوده زمانی انتخابات، شاخص کل روند ثابت و گا‌ها نزولی داشت.

رویای انتخاباتی زیر تابلوی بورس

آخرین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۴ بازمی‌گردد که در این سال نیز همانند دوره قبل، واکنش چندانی از سهامداران و سرمایه‌گذاران بازار سرمایه دیده نشد؛ در آن دوره، شاخص کل حرکت خطی داشته و هر چند رو به صعود اما؛ شتاب و شدت قابل توجهی نداشت.

رویای انتخاباتی زیر تابلوی بورس

در حال حاضر، شاخص کل بورس تهران از ابتدای دی ماه که در حوالی ۳۵۰ هزار واحد می‌چرخید، هم اکنون به بیش از ۴۵۰ هزار واحد صعود کرده است.

رویای انتخاباتی زیر تابلوی بورس

حال به نظر شما بازار‌سرمایه به انتخابات واکنش نشان می‌دهد؟ آیا رشد کنونی قیمت سهم‌ها تحت تأثیر این عامل است یا همانند دو دوره قبلی، رنگ و بوی انتخابات بر تابلوی معاملات بورس نمی‌نشیند؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرعامل کارگزاری آگاه در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"اصلاح‌بازار" در صورت جذاب‌شدن بازار‌های‌موازی

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

پارک "خودرویی‌ها" در ورودی بانکی‌های بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
حمید
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
بورس نیوز به نظرم نقد کردی چند روزه میخوای ضربه بزنی به بورس
احمد
United States of America
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۱
اتفاقا بنده در این چند سال؛ بورس هیچگونه واکنشی نسبت به انتخابات ندارد که این را شما به وضوح نمایان کرده اید