بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۰
شرکت تولید پمپ های بزرگ و توربین آبی (سهامی خاص) که در بازار کشور ایران به پتکو مشهور است یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی سدید که طی دو سال گذشته به پرتفوی غیر بورسی این شرکت افزوده شده است.
کد خبر : ۲۰۹۲۸

شرکت تولید پمپ های بزرگ و توربین آبی (سهامی خاص) که در بازار کشور ایران به پتکو مشهور است یکی از زیر مجموعه های گروه صنعتی سدید که طی دو سال گذشته به پرتفوی غیر بورسی این شرکت افزوده شده است.

گروه صنعتی سدید در راستای توسعه و تنوع خدمات فنی و مهندسی مورد نیاز مشتریان خود و ارتقاء کیفیت خدمات اقدام به خرید 95 درصد سهام این شرکت از سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در راستای اجرای سیاست های اصل 44 کرد و هم اکنون به عنوان سهامدار عمده این شرکت اقدام به تدوین استراتژی های جدیدی جهت افزایش سهم بازار شرکت پتکو در داخل و خارج کشور نموده است.

به گزارش خبر نگار بورس نیوز ، مهمترین استراتژی گروه صنعتی سدید برای پتکو ، افزایش کیفیت و تنوع محصولات در خواستی مشتریان شامل توربین و پمپ های سفارشی است که برای اولین بار در ایران به کمک صنایعی همچون نفت و گاز ، آب ، پتروشیمی و سیمان، فولاد و .... آمده است.
 
 

تدوین چنین استراتژی باعث گردیده است که طی 4 سال گذشته به همت مسعود باقر تجریشی مدیر عامل جوان شرکت پتکو و سایر کارکنان میزان فروش شرکت از یک میلیارد تومان به 8 میلیارد تومان در سال 87 افزایش یابد و پیش بینی بودجه فروش برای سال 88 معادل 20 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که با احتساب میانگین حاشیه سود صنعت بین 15 الی 25 درصد سود برآوردی سال 88 برای پتکو معادل 3.5 میلیارد تومان برآورد شده است.

این افزایش فروش و سود میسر نبود مگر به همت افزایش سطح تکنولوژی شرکت تا سطح هشتم (طراحی محصول) و ورود به حوزه های طراحی دینامیک که یکی از سخت ترین حوزه های طراحی است.
 

در گذشته سایر شرکت های فعال در کشور که شاید مهمترین آنها پمپیران باشد فقط تا سطح تکنولوژی مونتاژ کاری پیشرفت داشته اند و هیچ طراح پمپ و توربین داخلی در کشور فعالیت نداشته است.

پوشش این خلا توسط شرکت پتکو باعث گردیده است که شرکت های بزرگی چون صدرا ، مپنا ، پتروشیمی ایلام و .... برای تامین نیازهای خود سفارش هایشان را روانه این شرکت کنند و با تحویل به موقع محصول با کیفیت از پتکو تداوم این سفارش ها در شرکت چشمگیر است.

این در حالی است که کلیه سازندگان پمپ در کشور تنها توانسته اند 10 درصد سهم بازار داخلی را پوشش دهند و 90 درصد سهم بازار در اختیار رقبای خارجی است که بیانگر فضای بکر این کسب و کار برای تولید کنندگان داخلی است که قطعاً قیمت تمام شده پایینتری نسبت به رقبای خارجی دارند و می توانند مانع خروج ارز از کشور شوند.
 

اما نکته قابل توجه ، نیاز این شرکت ها به حمایت دولت برای دریافت تسهیلات و وضع قوانین ثابت و کارآمد است که حتماً باید مورد توجه دولتمردان قرار گیرد و در صورت وقوع این امر و تداوم ارتباط شرکتهای ایرانی با دانشگاه های داخلی می توان امید به حضور آنها در منطقه خاورمیانه داشت که گامهای اولیه آن توسط پتکو برداشته شده است.

در حال حاضر پتکو با برقراری ارتباط با دانشگاه تهران توانسته است محصولات جدیدی را به بازار روانه سازد و حتی حضور خود را در پروژه های خارج کشور پر رنگ نماید که نمونه آن تحویل 36 پمپ تلمبه خانه در کشور کوبا بوده است و صادرات قطعه به میزان 200 هزار دلار به ایتالیا نیز دیگر تلاش شرکت در این زمینه بوده است.

اما حرکت های خوب ذکر شده در بالا تنها در سایه تداوم و حمایت های لازم تقویت خواهد شد که مدیران دولتی نباید این نکته را از مدنظر خارج کنند.

شرکت پتکو در حال حاضر با بهره گیری از متخصصین مجرب پاسخگوی بسیاری از نیازهای فنی و صنعتی داخلی شده است اما عدم اطمینان برخی مدیران دولتی به توانمندیهای داخلی باعث گردیده است که هنوز حجم بسیاری از قراردادها به سوی شرکت های خارجی روانه گردد که به نظرمنطقی نمی آید و به صلاح کشور نیست.

شایان ذکر است که پتکو طی سال های گذشته بارها و بارها تقدیر نامه هایی از بیژن زنگنه وزیر نفت، نمعت زاده معاون وزیر نفت ، محمد تقی امانپور مشاور وزیر و مدیر عامل شرکت ملی نفت ایران، زحمتکش مدیر عامل توسعه منابع آب و نیرو و .... دریافت نموده و موفق به اخذ گواهینامه های معتبر داخلی نیز شده است.

اطلاع از این همه فعالیت مهندسی بدون استفاده از نیروی خارجی سبب شد که روز 3 شنبه مورخ 19 خرداد ماه طی بازدیدی از کارخانه که در شهر تبریز واقع شده است از نزدیک این توانایی ها توسط خبر نگار بورس نیوز لمس شود که در این بازدید نکته جدید دیگری از توانایی های شرکت کشف شد و مورد بحث قرار گرفت.

پتکو در حال حاضر امکانات ساخت توربینهای کوچکی را دارد که توانایی دارند از آب یک جوی هم برق تولید کنند و به شبکه برق کشور بپیوندند این توربین ها بسیار آسان نصب می شوند و عمر مفید بالایی دارند و می توانند در نقاط دور افتاده که نیاز به حجم زیادی نصب تیر برق و ترانسفورماتور برای ارسال برق از مرکز به آنجا هست قرار گیرند و جایگزین مناسبی باشند که متاسفانه تاکنون از این پتانسیل شرکت استفاده نشده است که می تواند بسیار به نفع کشور باشد و با هزینه حدود 2 الی 3 میلیارد تومان به راحتی روستاهای کوچک را دارای برق نمود و به محیط زیست هم آسیب نرساند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
محمد دریایی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمعه ۲۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۳
با سلام و احترام
اینجانب محمد دریایی در شهرستان بندر ماهشهر استان خوزستان ساکن و در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی شاغل میباشم..لذا از آنجا که شرکت های سازنده سفارشات متعددی در خصوص ساخت قطعات از سوی پتروشیمی ها دارند آمادگی هر گونه همکاری با توجه به تسلط کامل در قسمت مکانیک از قبیل استاتیک و ماشینری اعلام میگردد . در صورت نیاز و تمایل از سوی شما رزومه کاری ارسال خواهد شد .
عارف دلفی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۰
با سلام من مهندس مکانیک و مسلط به زبان و نرم افزار های عددی میخواستم ببینم در زمینه ی کار شما دقیقا به چه تخصصی نیاز دارین؟مثلا به محاسبات عددی یا بالانس یا کارهای شبیه سازی نیاز دارین؟چه مشکلاتی در زمینه کاریتون در قسمت مهندسی دارین؟