بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۴
کد خبر : ۲۰۹۳۲۷
نویسنده :
علیرضا مهدیه

به گزارش بورس نیوز، علیرضا مهدیه کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت:

 ویروس کرونا در چین چالش و در حقیقت ابر چالشی ایجاد کرده که از کشاورزی تا صنعت ، جهانگردی تا حمل نقل ، بهداشت تا بازار سرمایه را تحت تاثیر مستقیم قرار داده و این چالش تا رفع حداقلی این بحران و کنترل نسبی آن توسط دولتها و مجامع بین المللی مرتفع نخواهد شد.

 با توجه به اینکه ۲۵٪ تجهیزات پزشکی و حدود ۲۰٪ مواد اولیه دارویی در کشور چین تولید میشود ، سازمان بهداشت جهانی ابراز نگرانی کرده است که اگر شرایط چین عادی نشود دنیا از نظر بسیاری از اقلام با خطر مواجه میشود ، به عنوان مثال پنجاه درصد مواد اولیه بسیاری از داروهای سرطانی که در دنیا تولید میشود در کشور چین تولید می شود!

 اضافه باید کرد که اگر وضعیت به همین حالت ادامه پیدا کند در هفته آینده تعداد پروازها بعلت نبودن بار و مسافر بشدت کاهش خواهد یافت و این برای ابر کشوری مثل چین ابر چالش کمی نیست !

بسیاری از شرکت های چند ملیتی که با روش " just in time " قطعات را تامین میکنند همین الان با کمبود تامین چرخه تولید مواجه هستند !

 بسیاری از داروهای دام و طیور در کشور چین تولید میشود و این چالش غذائیست برای کل دنیا !

 نود درصد اسید سیتریک خوراکی که ماده اصلی نگهدارنده مواد غذایی کنسرو شده و مدت دار است در کشور چین تولید میشود و باز هم مربوط به غذاست که کالای فوق استراتژیک است برای دنیا !!

 و نیز صنعت فولاد ، کامپیوتر ، تلفن همراه ، خودرو ، لوازم خانگی ، معدن ، مصالح ساختمانی و ...

باری کارخانه جهان در شرف نیمه تعطیل شدن است و بازار سرمایه در حال نیمه سقوط !

 این اتفاق برای کشوری با شرایط ایران به شدت مهم تر است ، ابر شرکتهای تولید و در حقیقت مونتاژ و میکس قطعات و مواد چینی در چالش جدی به سر می برند و باید آرزو کرد که دچار تعطیلی اجباری نشوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر