بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

فشار به طرف تقاضا، دودی در چشم مصرف کننده

مدیر بخش کالا و انرژی کارگزاری بانک دی گفت: همواره از قدیم در راستای تامین مواداولیه بنگاه‌های پایین‌دست به‌جای آنکه فشارها به طرف عرضه‌کننده برای تامین بازار باشد، این متقاضیان بودند که با فرمول‌های خاص و احکام دستوری مجبور به کاهش میزان تقاضای خود در بازار شدند.
کد خبر : ۲۰۹۳۵۱
 
فشار به طرف تقاضا، دودی درچشم مصرف کننده
 
 
پیام آرمات مدیر بخش کالا و انرژی کارگزاری بانک دی در بررسی وضعیت حوزه پتروشیمی به خبرنگار بورس‌نیوز گفت: در این صنعت موضوع مهم نرخ دلار نیمایی است؛ این سامانه طی چهار ماه گذشته یک روند صعودی به خود گرفته و قیمت مواد هفته به هفته در حال افزایش است.

شرایط نامناسب صنایع پایین دستی
این کارشناس بازار سرمایه به تحت فشار قرار گرفتن صنایع پایین دستی اشاره داشت و گفت: این صنایع به‌عنوان یکی از بازوهای ایجادکننده ارزش‌افزوده در شرایط مناسبی قرار ندارد و قیمت‌ها هفته به هفته در حال افزایش بوده و بیشترین تاثیر از سوی نرخ دلار نیمایی است.

آرمات ضمن اشاره به روند ناپایدار این صنایع خاطرنشان کرد: عدم وجود روند پایدار جلوی برنامه‌ریزی بلندمدت را نیز خواهد گرفت چراکه در تولید صنایع پایین‌دستی برنامه‌ریزی دراز مدت، امری حیاتی است.

وی افزود: با افزایش هفته‌به‌هفته قیمت‌ها، تولید‌کننده قراردادهای کارمزدی و کوچک را جایگزین قراردادهای بلندمدت کرده و خود به خود جلوی گسترش و بزرگ شدن واحد با این روش‌ها گرفته می‌شود.

آرمات با اشاره به خرید از بورس کالا عنوان کرد: قیمت‌ها در بورس کالا دائما در حال افزایش بوده و روند صعودی وحشتناکی به خود گرفته است.
 
فشار به طرف تقاضا، دودی درچشم مصرف کننده
 
فشار به طرف تقاضا به جای عرضه
مدیر بخش کالا و انرژی کارگزاری بانک دی به موضوعی مهم اشاره داشت و گفت: از قدیم همواره به جای فشار به طرف عرضه، این طرف تقاضا بوده که با فرمول های مختلف کاهش پیدا کرده و از طرفی هدف، از بین رفتن بازار آزاد و دلالی بوده و باید نیاز تولیدکننده به بازار آزاد قطع شود اما؛ کاهش عرضه همواره این شرایط را بدون تغییر حفظ خواهد کرد چراکه بازار آزاد و دلالی در صورتی از بین می‌رود که متقاضی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: باید صنایع پایین‌دستی با محصول تولید شده ، واقعی و نهایی به صادرات بپردازد چراکه صادرکنندهای قوی در حال حاضر به این امر پرداخته و بهترین ارز آوری و زنجیره ارزش افزوده را نیز ایجاد می کنند.

دلیل ایجاد رقابت در صنعت پتروشیمی چیست
آرمات به موضوع رقابت اشاره کرد و گفت: چرا باید در صنعت پتروشیمی رقابت ایجاد شود. محصولی  چون" پی وی سی" که هفته ای ده هزار تن و سه ماه قبل با قیمت ۷ هزار معامله می‌شد در هفته گذشته ۱۲ هزارتومان قیمت خورد  و این موضوع کمر تولید کننده را خواهد شکست.

وی افزود: علاوه بر تولید کننده بدهی های بانکی، ورشکستگی کارخانه و بیکاری کارگران نیز ایجاد خواهد شد و همچنین دود این موضوع با ایجاد تورم شدید به چشم مصرف‌کننده نهایی نیز خواهد رفت.

کف عرضه پتروشیمی ها تغییر کند
مدیر بخش کالا و انرژی کارگزاری بانک دی در پایان خاطر نشان کرد: باید کف عرضه پتروشیمی که سال ها تغییر نداشته با وجود این همه تقاضا تغییر کند. تولید کننده برای تولید باید رقبت داشته باشد ولذا پیشرفت صنعت تولید در کشور اشتغال‌زایی به همراه خواهد داشت؛ از سویی دیگر مصرف‌کننده نهایی نیز از تورم آسیب نخواهد دید اما متاسفانه آنچه در حال حاضر وجود دارد خلاف این موضوع است. 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک کارشناس پتروشیمی در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

اشتباه استراتژیک "ترامپ" و تغییر نفت

در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح شد: 

نفتی که منفی نبود

در تالار فرآورده های نفتی و پتروشیمی رخ می دهد؛

بورس کالا میزبان بیش از ۹۹ هزار تن مواد پلیمری

ارسال نظر