بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

نزول بازار فقط با یک شایعه بی اساس!

جمع معاملات امروز 70,306 میلیارد ریال بود که 87 درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر 7,467 واحد منفی به 447,152 رسید.
کد خبر : ۲۰۹۴۴۷

به گزارش بورس نیوز، همانطور که از پیش گمانه زنی و تحلیل کرده بودیم، قطار سریع السیر بورس تهران امروز از حرکت صعودی افتاد و برای اولین بار پس از شهادت سردار سلیمانی، عقبگرد جانانه 7466 واحدی داشت این در حالیست که تعداد روزهای منفی شاخص از ابتدای مهر ماه تا کنون بیش از انگشتان دست نبوده است و این بازار پر رونق و پر جنب و جوش، همیشه سودای فتح قله های رفیع تر را داشته است. و اما با افت سنگین امروز، نماگر بازار با 1.64 درصد کاهش به ارتفاعات 447 هزار و 151 واحد تنزل یافت. گفتنی است برخی اخبار و شایعات و گمانه‌زنی‌های غیربورسی در خصوص مسائل سیاسی داخلی، یکی از شوک‌های برهم زننده تعادل در خرید و فروش‌های امروز بود . از سوی دیگر، بازار سهام پس از پشت سر گذاشتن روندهای صعودی اخیر، نیازمند اصلاح قیمتی و زمانی ا‌ست که این مهم می‌تواند به هر بهانه‌ای محقق شود.
گفتنی است که سهام 615 شرکت در بورس و فرابورس و بازارپایه تهران، بین معامله گران داد و ستد میشود و روزانه هزاران میلیارد تومان از سهام شرکتهای مختلف بین متعاملین دست به دست میشود. در این میان، هر کس به اندازه هوش و ذکاوت و وقت شناسی خویش، از این سفره رنگین و پر خیر و برکت، تمتع می برد و باقی فعالان بازار، بهره ای از این سفره رنگین نمی برند و صرفأ تماشاچی هستند.


اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افت قیمتها قیمتها در نمادهایی چون «اخابر»، «شبندر»، «شپنا»، «فارس» و «شتران»، «تاپیکو» و «وبملت» با کاهش شدید بیش از 7466 واحدی روبرو شد. بازار متاثر از فشار فروش در گروه خودرو و البته انتشار شایعاتی تایید نشده (نظیر استعفای رییس جمهور) با فشار فروش به کار خود پایان داد.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل 447,151 واحد / میزان تغییر 7466 واحد منفی / ارزش بازار 16,258,609 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 43,266 میلیارد ریال/ حجم معاملات 6.083 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
اخابر 529 واحد منفی/ شبندر 438 واحد منفی/ شپنا 408 واحد منفی/ فارس 390 واحد منفی/ شتران 375 واحد منفی/ تاپیکو 316 واحد منفی/ وبملت 280 واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وبصادر 457.7 میلیون سهم/ ذوب 455.1 میلیون سهم/ خپارس 413.5 میلیون سهم/ وپارس 412 میلیون سهم/ خساپا 318.1 میلیون سهم

عرضه اولیه «ومهان»
در جریان عرضه اولیه امروز «ومهان» به بازار آمد که در قیمت 5,625 ریالی کشف قیمت گردید و به هر کد معاملاتی، 370 سهم تخصیص یافت. یک میلیون و 388 هزار نفر در عرضه اولیه امروز شرکت کرده اند.

گزارش جامع بازار امروز
جمع معاملات امروز 70,306 میلیارد ریال بود که 87 درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر 7,467 واحد منفی به 447,152 رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار 504 میلیارد ریال منفی بود. ترین های معاملات امروز عبارتند از:
بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): سرمایه_گذاری ،پالایشگاه و اخابر
بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): صنعت خودرو و نماد «خودرو»
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: «ختور» و «سپ»
نمادها با معامله عمده: «پكوير» و «دپارس» و «ميدكو»

اهم اخبار و تحولات روزانه
1) از روز گذشته شایعه‌ای مبنی بر استعفای «حسن روحانی»، رئیس جمهور کشور توسط کاربران شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی منتشر شده است.این شایعه درحالی در آستانه 22 بهمن منتشر شده است که جلسه هیات دولت شب گذشته به ریاست حسن روحانی تشکیل شده است. رئیس‌جمهور، سخنران مراسم سالگرد پیروزی انقلاب در پایتخت است.

2) رئیس هیات عامل ایمیدرو با بیان اینکه ایمیدرو به دنبال متوازن کردن زنجیره تولید فولاد است، گفت: این سازمان برای رفع مشکل سنگ آهن به عنوان ماده اولیه فولادسازان، 400 هزار کیلومتر مربع پهنه اکتشافی جدید تعریف کرده است. خداداد غریب پور در آیین افتتاح پایانه خدمات فنی شرکت چندوجهی فولاد لجستیک گفت: ایمیدرو در توسعه برنامه های خود با رویکرد استفاده از ظرفیت های بخش خصوصی، توسعه اکتشافات را در دستور کار قرار داده است.
غریب پور گفت: در این راستا با هدف تکمیل زنجیره های ارزش، کنسرسیوم اکتشاف متشکل از شرکت های بزرگ معدنی نیز تشکیل شده است. رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: اعتبارات زیربنا در این سازمان 4 برابر شده است. وی افزود: فصلی برای تامین زیرساخت های معادن کوچک تعریف کرده ایم.

3) مالیات بر ملک و خودرو وضع شد. در حالی طی هفته های اخیر قیمت خودرو آپارتمان به شدت افزایش یافته که دولت مالیات بر عایدی املاک و خودرو را روز گذشته در قالب پیش نویس لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم تعیین کرد.

4) پنج هزار میلیارد تومان اسناد خزانه بابت بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی اختصاص یافت.


5) طبق پیشنهاد هیات مدیره، ایران خودرو 2008 درصد افزایش سرمایه می دهد.

6) یک مقام وزارت صمت گفت پرداخت وام به خودروسازان به تصویب شورای پول و اعتبار رسیده و حتی به بانک‌های عامل ابلاغ شده، اما علت تاخیر آن به دلیل انجام برخی هماهنگی‌های لازم بانک مرکزی با بانک‌های عامل است.

7) معاون بازار شرکت بورس می گوید با توجه به نهایی شدن گزارش های مالی شرکت پدیده شیمی قرن ، مقرر شد چهارشنبه آینده (30 بهمن ) 10 درصد از سهام این شرکت در بازار دوم معاملات عرضه اولیه شود.

8) سخنگوی صنعت برق با اشاره به اینکه خرید تضمینی برق نیروگاه‌ها در گذشته زمینه استفاده از ظرفیت سازندگان داخلی برای حضور در این عرصه شده بود، گفت برای برنامه پیش رو درصددیم تا قیمت خرید برق به‌صورت مناقصه‌ای شود تا شاهد رقابت بیشتر برای ساخت داخل نیروگاه‌های تولید برق باشیم.


9) پترول، شنفت و چادرملو افزایش سرمایه می دهند.

10) عرضه 20 هزار تن شمش فولاد خوزستان در بورس کالا در نهایت با نرخ رقابتی میانگین موزون 51627 ریال معامله شد.

11) با ابلاغ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، 5 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی برای پرداخت به دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت تسویه بدهی به شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی و بیمه‌ها پرداخت شد.

12) نرخ محصولات پتروشیمی برای این هفته 123.906 ريال تعیین شد.

13) همزمان با بازگشايى رسمى كارخانجات و توليديهاى صنعتى چين بعد از تعطيلات سال نو از فردا بانك مركزى خلق چين (PBoC) براى حمايت از اقتصاد چين در برابر هراسهاى ويروس كرونا ، برنامه جديد ديگرى دارد! بانك خلق چين قرار است از صبح فردا اولين برنامه وامهاى كوتاه مدت با بازپرداخت كم بهره را ارائه كند و تا آخر ماه جارى هر هفته حجم ساپورت نقدى از اين طرح را به مرور افزايش دهد همچنين دولت چين در نظر دارد نرخ گاز طبيعى و آب را براى كارخانجات صنعتى چين از فردا كاهش قابل ملاحظه اى دهد تا از بازدهى آن حمايت كند.

14) فاز نخست پروژه انتقال آب خلیج فارس امسال نهایی می شود. آب امسال به گل گهر و تا تابستان سال آینده به چادرملو می رسد.

15) رئيس جمهور چين به ترامپ ابلاغ كرده كه خريد كالاهاى كشاورزى امريكايى قرار است به تعويق بيفتد!

16) مدیرعامل پتروشیمی نوری می گوید در نیمه اول بهمن ماه 110 درصد ‏ظرفیت، تولید داشتیم و از اول سال تا امروز هم 95 درصد ظرفیت، تولید داشتیم. این در حالی است که برنامه تولید ما 90 ‏درصد ظرفیت بود که تا امروز 5 درصد بالاتر از برنامه رسیدیم که این نشان دهنده شرایط خوب تولید در نوری است و پیش ‏بینی می‌کنیم تا پایان سال انشالله به 95 درصد ظرفیت اسمی و 105 درصد برنامه تولید برسیم. ویروس ‏کرونا ما تا امروز هیچ تاثیری روی تولید و فروش ما نداشته وضعیت فروش ما امروز و در بهمن از ماه‌های قبل هم از نظر ‏قیمت و حجم بهتر شده است و انشالله همین روند ادامه خواهد یافت و سهامداران، در گزارش بهمن که در کدال منتشر خواهد شد ‏این عملکرد مثبت نوری در تولید و فروش را مشاهده خواهند کرد. وی در بخش دیگری از گزارش خود به سهامداران، در خصوص افزایش سرمایه پتروشیمی نوری، تصریح کرد: همانطور که ‏قبلا هم اعلام کردیم فرآیند افزایش سرمایه بعد از آغاز پروژه شیرین سازی برش‌های سنگین شروع می‌شود که این پروژه در حال ‏مناقصه است و احتمالا تا پایان بهمن ماه برنده آن مشخص می‌شود. بعد ازانعقاد قرارداد با برنده مناقصه، فرآیند افزایش سرمایه را ‏از محل سود انباشته شروع می‌کنیم و امیدواریم در سال آینده این افزایش سرمایه اجرایی ‏شود.

17) معاملات تعهدی از 4 اسفند آغاز می شود. برخی نگرانند مانع رشد بازار شوند، برخی می گویند تنها 5 نماد به صورت آزمایشی مشمول آن هستند لذا اثری روی بازار ندارد.

18) آمریکا هشدار داد که اسرائیل حق ندارد به طور یکجانبه بر کرانه باختری اعلام حاکمیت کند.

19) ترکیه روز شنبه و بدنبال کنترل یک شهر استراتژیک دیگر توسط ارتش سوریه در نزدیکی شهر ادلب، صدها خودروی نظامی را در استان ادلب سوریه مستقر کرد.

20) به نقل از دیدگاه بنیادی بازارهای مالی، تعداد مبتلايان به كرونا در چين به 40171 نفر و تعداد تلفات به 908 نفر رسيد.هيچ علايمى از كنترل انتشار اين ويروس در چين ديده نميشود و على الظاهر اظهارات اطمينان بخش مقامات چينى صرفاً مصرف تبليغاتى دارد.

21) رئیس هیئت عامل ایمیدرو در آیین افتتاح پایانه خدمات فنی شرکت چندوجهی فولاد لجستیک گفت: فاز نخست انتقال آب خلیج فارس به گل گهر تا پایان امسال انجام می شود و در فاز بعدی طی تابستان آینده، نیز به چادرملو می رسد.
به گفته خداداد غریب پور در حال تشکیل کنسرسیومی برای انتقال آب دریای عمان به شرق کشور هستیم. جاده تربت حیدریه به سنگان با اعتبار 800 میلیارد تومان با حمایت ایمیدرو و شرکت های فعال در این منطقه در حال انجام است.


پیش بینی بازار چهارشنبه 23 بهمن 98
همانطور که در گزارش و پیش بینی دیروز هشدار و بیدارباش داده بودیم، بازار وارد فاز اصلاحی شده و بجز سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، باقی سهام حباب گرفته و آفت زده را نمی خرند. 

گفتنی است که از دو سال پیش تا کنون که بازار سهام بطور مدام و پیوسته( البته توام با نوسانات کم و محدود) رو به رشد بوده است، تا کنون هیچ مانع و رادعی بر سراه بورس تهران نبوده و قطار پر سرعت بورس به رکوردها و آمارهای خارق العاده ای دست یافته است که در تاریخ فعالیت این بخش از فعالیتهای اقتصادی، بی سابقه بوده است. بطوریکه میانگین بازدهی بازار از ابتدای شهریور 96 تا کنون به بیش از 500 درصد رسیده بود که وهم آور و خیال انگیز بود. از طرفی تا چند روز آتی، موعد برگزاری انتخابات مجلس است و حدس و گمان ها از به قدرت رسیدن طیف اصولگراها یا اصلاح طلبان، بازارهای مالی و بورس ایران را با چالش ها و اما و اگرهای بسیاری روبرو خواهد ساخت.
لذا طیف کثیری از سهامداران و فعالان بازار ترجیح می دهند که منتظر مانده و شاهد برگزاری و اعلام نتایج انتخابات مجلس بمانند .
با اینهمه، کم و بیش سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده نیز، در بازار یافت میشود که با قدری درایت و ذکاوت و مطالعه و بررسی، میتوانید بازدهی خوب و ایده آلی در معاملات خویش بدست آورید.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
درآمد ۲۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی به ثبت رسید؛

رشد نرخ‌های فروش "شنفت" روان شد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
اخه سهام ارزنده. همه که منفی بودند. واقعا کارشناس همه شده اند.