بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به تبلیغات پوچ برخی کارگزاران و سواستفاده بعضی تولیدکنندگان از شرایط اقتصادی کشور و...
کد خبر : ۲۰۹۴۵۴

به گزارش بورس نیوز بازار سرمایه امروز منفی شد و افت قابل توجهی داشت؛ آن هم به چند دلیل؛ شایعه استعفای رییس جمهور که از اساس غلط بود و موضوع دو طرفه شدن بازار و فروش های استقراضی؛ این در حالی است که از یک سو دلواپسان مرتبا بر طبل ریزش بازار سرمایه و «دیدید ما گفتیم» می کوبند و از طرف دیگر، مدیران اقتصادی دائما از مزایای سرمایه گذاری در بورس و ضرورت هدایت نقدینگی به سمت این بازار، سخن می گویند. باید دید آقایان آب به آسیاب دلواپسان ریخته و با ابزارهای جدیدشان جلوی رشد بازار سرمایه را خواهند گرفت یا نه؟

 

خودزنی دوباره سیمانی ها

پای سیمانی ها بالاخره به بورس کالا باز شد. قرار است صادرات سیمان سفید فقط از طریق رینگ صادراتی بورس کالا انجام شود. البته سیمانی ها مجددا رقابت منفی را از سر گرفته اند و ارزان فروشی می کنند تا بازار را از آن خود کنند؛ آن هم نه فقط در بازار داخل که در بازارهای صادراتی هم سیمان ایران بسیار ارزان تر از سیمان سایر رقبا است.

 

تبلیغات پوچ برخی کارگزاران

امروز باز هم در بورس تهران یک رکورد جدید ثبت شد؛ مشارکت ۱ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۱۱۵ نفر سهامدار در عرضه اولیه «ومهان». البته این روزها بعضی مشتریان کارگزاری های اسم و رسم دار، از اختلال سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ها گله دارند و به نظر می رسد پشت تبلیغات برخی کارگزاران، جز هیچ، هیچ نیست! باید دید با این همه هیاهو برای ورود به بازار سرمایه، تدبیری هم برای توسعه زیرساخت ها اتخاذ شده یا فقط قرار است مردم را به سمت بازار سرمایه هل دهیم و بعد هم به حال خود، رهایشان کنیم.

 

تغییر رژیم ایرانی ها یا رخنه فساد در بازار شکر؟

واردات شکر هم رکورد زده! ۸۵۹ درصد رشد واردات شکر در سال جاری نشان از پوچ بودن شعارهای خودکفایی و صد البته ضعف مدیران در برنامه ریزی برای بخش کشاورزی و تاثیر منفی مداخله در قیمت گذاری دستوری چغندرقند دارد. مشکلی که سال گذشته، بارها هشدار آن را دادیم و امروز تبعات آن را شاهدیم. البته این تمام ماجرای واردات شکر نیست. شکر تا چند روز قبل با ارز دولتی وارد می شد و رشد چشمگیر واردات شکر نشان از فساد پشت پرده بازار شکر هم دارد؛ وگرنه مردم ایران یکباره رژیم غذایی خود را تغییر نداده و اینقدر افزایش مصرف شکر نداشته اند.

 

ماهیگیری شرکت بورسی از آب گل آلود

تحریم‌ها چاهی بود که دشمن برای اقتصاد ایران کند و این چاه بیش از آنکه برای دشمن آب داشته باشد، برای بعضی صنایع نان داشت. همان صنایعی که محدودیت واردات برایشان فرصتی شد تا از آب گل آلود ماهی بگیرند و سود به جیب بزنند. مثلا یکی از شرکت های بورسی تولیدکننده ماشین آلات کشاورزی، قیمت محصولات خود را دو برابر کرد و این افزایش قیمت آنقدر عرصه را بر کشاورزان تنگ کرده که دست به دامان اهالی پاستور شده اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر