رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه انقلاب از انتخاب و انتخاب از انقلاب است، خاطر نشان کرد: مردم ما بین اسلام و کفر، حق و باطل و نظام مردمی و دیکتاتوری مسیر حق و عدل را انتخاب کردند. اگر رژیم فاسد قبل به مردم اجازه انتخابات می‌داد دیگر نیازی به انقلاب نبود؛ اگر آن رژیم مردم را آزاد می‌گذاشت تا در نوع حکومت و قانون اساسی، حکومت و قانون اساسی مورد نظر خود را برگزینند و میان استقلال و وابستگی، استقلال را انتخاب کنند و به یک انتخابات سالم آزاد ملی تن می‌داد انقلابی نمی‌شد.

روحانی تصریح کرد:‌انقلاب اسلامی ایران برای این بود که درِ انتخابات در کشور بسته شده بود؛ انسداد در و دروازه انتخابات مردم را هدایت کرد تا از مسیر یک انقلاب بزرگ این زنجیر را پاره و راه را برای انتخابات باز کند.

وی با اشاره به برخی اظهارات درباره انقلاب اسلامی خاطر نشان کرد: برخی فکر می‌کنند که انقلاب اسلامی ایران حادثه‌ای بود که چهل و یک سال قبل تحقق یافت و پدران، برادران و خواهران و مادران ما در آن عصر راه انقلاب را برگزیدند. این افراد از ما می‌پرسند که آیا امروز هم ناچاریم همان راه 41 سال قبل را پیروی کنیم؟ پاسخ این است که حضور و انتخاب مردم منحصر به 41 سال پیش نبوده، بلکه مردم هر روز در انتخاباتی رسمی یا غیررسمی شرکت کرده‌اند.

رئیس جمهوری گفت: در جامعه‌ای که آزادی وجود دارد، انتخابات مستمر در آن تحقق می‌یابد؛ در جامعه‌ای که مردم‌سالاری وجود دارد و این مردم هستند که تصمیم نهایی را می‌گیرند، همواره انتخابات وجود دارد.

روحانی با اشاره به سابقه برگزاری انتخابات در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با طرح این پرسش که مگر مردم ما فقط در 12 و 22 بهمن سال 57 راهی را انتخاب کردند، یادآور شد: مردم ما در دهم و یازدهم فروردین 58 به صورت رسمی در یک رفراندوم و همه پرسی عمومی که پایه و اعتنای نظام اسلامی ما است، مجددا نظام جمهوری اسلامی را برگزیدند؛ مردم بار دیگر در انتخاب خبرگان قانون اساسی به انتخاب دعوت شدند. آن‌ها همچنین برای همه پرسی قانون اساسی در سال 58 به انتخاب دعوت شدند و هر سال به انتخابات‌های مختلف دعوت می‌شوند و در هر موضوع مهمی از مردم خواسته می‌شود تا رأی خود را اعلام کنند.

وی با بیان اینکه کدام 22 بهمن است که مردم در آن شرکت نکرده‌اند، اظهار کرد: مردم آزادند تا در روز 22 بهمن به خیابان‌ها بیایند و انقلاب خود را تأیید و با امام (ره) و رهبری بار دیگر بیعت کنند یا اینکه در خانه بمانند اما مردم هر سال انقلاب را انتخاب، راهپیمایی و حضور در صحنه را انتخاب کرده‌اند.

رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه مسیر ما مسیر انتخابات است و انقلاب ما بر مبنای انتخاب بزرگ یک ملت در 41 سال پیش و در انتخابات‌های بعدی بوجود آمد و تکامل یافت‌، خاطر نشان کرد: روشن است که ما در تمام مقاطع از روز نخست با دشمنان قسم‌خورده و سرسختی مواجه بودیم و تأثیر انقلاب اسلامی ایران فقط در داخل کشور نبود بلکه بر منطقه و جهان تأثیرگذار بود. انقلاب اسلامی ایران بر مسلمانان و آزادیخواهان تأثیرگذار بود و طبیعی است که برای قدرتی چون آمریکا تحمل انقلاب اسلامی و پیروزی یک ملت بزرگ و بیرون راندن ابرقدرت آمریکا از این سرزمین غیرقابل تحمل باشد.

روحانی ادامه داد: طبیعی است که از 41 سال قبل هر شب آمریکایی‌ها خواب بازگشت به این سرزمین را ببیند. آن‌ها به خوبی از اهمیت ایران باخبرند و نقش ایران در منطقه را به خوبی می‌دانند و می‌دانند که ایران یکی از بالاترین قدرت‌ها و به معنایی دیگر بالاترین قدرت منطقه حساس خاورمیانه است و به همین دلیل نیز از روز نخست دشمن سرسخت ملت و انقلاب اسلامی ایران، آمریکا و صهیونیسم بود.

وی گفت: ایراد آمریکا به انتخاب ما است؛ آن‌ها می‌گویند چرا مردم انتخاب کردند. سخن آمریکا این است که مردم حق انتخاب نداشتند و نظام شاهنشاهی را آن‌ها تأیید کرده بودند و این آن‌ها بودند که می‌خواستند این نظام در ایران باقی بماند. بنابراین دعوای ما با آمریکا دعوای انتخاب است؛ ما می‌گوییم ملت ایران در همه موضوعات و مسائل مهم حق انتخاب دارند و دشمنان ما می‌گویند شما حق انتخاب ندارید.

رئیس جمهوری خاطر نشان کرد: آمریکا به ما می‌گوید که باید به گذشته و 41 سال قبل برگردید و سخن مردم ما این است که ما به عقب برنمی‌گردیم و راه و مسیرمان برای پیشرفت و تعالی کشور است. دشمنی و کینه‌توزی دشمنان در طول 41 سال گذشته به شکل‌های مختلف ظهور و بروز یافته است اما راه انقلاب ما همان راه روز اول است.

به گزارش ایسنا، روحانی در ادامه صحبت‌های خود از جوانان، دانشگاهیان و محققان خواست که بار دیگر سخنرانی امام (ره) در روز 12 بهمن سال 57 در بهشت زهرا (س) را بخوانند و در آن دقت کنند.

وی تصریح کرد: آنچه امام خمینی (ره) در روز نخست انقلاب به مردم گفت تا روز آخر پای آن کلام ایستاد؛ امام با مردم صادقانه رفتار و به وعده هایش عمل کرد؛ ایشان تا پایان عمر بربرکت خود به آنچه که در روز 12 بهمن در بهشت زهرا (س) گفت، عمل کرد؛ امام (ره) در بهشت زهرا (س) به مردم گفت که سرنوشت مردم دست خود آن‌ها است و آن‌ها بر سرنوشت خود مسلط هستند؛ در آن روز امام به مردم گفت که مجلس و دولت باید قانونی باشند و اعتنای نظام باید بر مبنای قانون باشد؛ در آن روز امام (ره) به مردم گفت که به دنبال استقلال فرهنگی و سیاسی در کشور هستیم. ایشان در آن روز به مردم گفتند که با مظاهر تمدن و تجدد مخالف نیستیم بلکه با فحشا و فساد مخالفیم و ایشان گفت که به دلیل خواست مردم و اینکه مردم من را قبول دارند دولت تعیین می‌کنم.

روحانی تأکید کرد: آنچه امام خمینی (ره) در 12 بهمن 57 گفت، روز آخر زندگی‌شان نیز همان سخنان را گفت؛ راه امام (ره) راهی پیوسته و بدون انحراف بود و مردم این صداقت را از کلام و عمل ایشان مشاهده کردند. آنچه به انقلاب ما استحکام بخشیده، حضور و رأی مردم است. باید به هر چه که مردم از ما می‌خواهند عمل کنیم.