بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۰
انحصاری به وسعت خاورمیانه؛

«درهآور» بی اعتنا به موانع، صعود می‌کند

یکی از شرکت‌هایی که مزیت رقابتی بالا و بازار انحصاری در فروش محصولات دارد، «درهآور» است که تاکنون پرش دو گام به سمت سودآوری داشته است.
کد خبر : ۲۰۹۶۵۰

«درهآور» بی اعتنا به موانع، صعود می‌کند

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که بازار انحصاری در ایران و حتی خاورمیانه دارد، شرکت «دارویی ره آورد تامین» است.

این شرکت به عنوان تنها تولیدکننده پلی وینیل پیرولیدون (PVP) در ایران و خاورمیانه شناخته می‌شود. این محصول علاوه بر کاربرد در صنعت دارو، در صنایعی همچون شوینده ها، نوشیدنی ها، رنگ و رزین نیز قابل استفاده است.

به عبارت بهتر، شرکت «دارویی ره آورد تامین» تولیدکننده روکش قرص بوده و به دلیل فرمول و تکنولوژی خاص آن، جزو معدود شرکت‌هایی است که فناوری آن را در اختیار دارد. شایان ذکر است که در حال حاضر، فقط ۴ شرکت در دنیا به این تکنولوژی دست یافته‌اند.

در حال حاضر، شرکت «دارویی ره آورد تامین» تمام شرکت‌های دارویی و غیردارویی را تحت سیطره خود دارد و با توجه به انحصار در تولید و فروش محصولات PVP، کل بازار داخل را در دست گرفته و کشور را از واردات این ماده بی‌نیاز کرده است.

این شرکت در دی ماه بالغ بر ۸۸ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرد و جمع کل درآمد‌های دوره ۱۰ ماهه سال جاری را به رقم ۷۰۵ میلیارد ریال نزدیک کرد. این در حالی است که در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷ حدود ۳۶۷ میلیارد ریال درآمد شناسایی کرده بود. بنابراین، هم اکنون مبلغ فروش به دو برابر کل سال قبل رسیده است.

نیم نگاهی به روند درآمدزایی «درهآور» در سال‌های اخیر، صعود یکپارچه درآمد‌ها را نشان می‌دهد. در واقع، هیچ گونه ناملایمات اقتصادی و سیاسی در عملیات شرکت اثرگذار نبوده و فروش محصولات بدون دغدغه انجام گرفته است. البته به جز در سال ۹۶ که اندکی کاهش را شاهد هستیم، روند رو به رشد تاکنون قطع نشده است.

«درهآور» بی اعتنا به موانع، صعود می‌کند

یکی از نقاط اتکای «درهآور» در مسیر تولید، دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی است که سبب کنترل هزینه‌های تولید شده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در سال ۹۷ حدود ۳۴ درصد و در ۹ ماهه سال ۹۸ برابر با ۲۹ درصد بود. با همه این اوصاف، همچنان حاشیه سود از برخی شرکت‌های هم‌گروه کمتر است.

«درهآور» بی اعتنا به موانع، صعود می‌کند

«درهآور» پیش بینی کرده در سال ۹۸ مبلغ درآمد‌های خود را به رقم ۸۰۰ میلیارد ریال برساند که تا دوره ۱۰ ماهه ۸۸ درصد این رقم را محقق کرده است. بنابراین، دستیابی به مبلغ برآورد شده چندان دور است دسترس نیست و با فرض حاشیه سود خالص ۱۸ درصدی، انتظار می‌رود نزدیک به ۱۴۴ میلیارد ریال سود خالص عاید این داروساز شود که به ازای هر سهم ۷۲۰ ریال می‌شود.

از دیگر نکات مثبت این شرکت موجودی مناسب کالای ساخته شده است که علاوه بر کنترل ریسک‌های موجود، دست شرکت را در فروش بهتر و بیشتر باز می‌گذارد. در مجموع، در اختیار داشتن بازار انحصاری شرکت مطلوبی را برای «درهآور» رقم زده و شاهد روند رو رشد درآمد‌ها و سودآوری هستیم.

در خصوص معاملات این سهم در بازار سرمایه باید عنوان کرد که از زمان عرضه اولیه در تاریخ ۱۲ تیر ماه سال ۹۸ تا به امروز بازدهی خیره کننده ۱۲۶۷ درصدی را عاید سهامداران و همراهان خود کرده است.

از آن زمان تا به امروز، ۹۴ هزار خریدار و ۴۶۷ هزار فروشنده در این نماد ظاهر شده اند که حقوقی‌ها در مجموع، فروشنده ۱۴ میلیون سهم بودند. البته با توجه به فرآیند عرضه اولیه و تازه وارد بودن این شرکت به بازار سرمایه، این میزان فروشنده چندان عجیب نیست.

آبسیم پلاس در خصوص «درهآور» نظرسنجی برگزار کرد که بر اساس آن، ۴۷ درصد موقعیت خرید و ۵۳ درصد موقعیت فروش را انتخاب کردند.

به نظر شما، این سهم تا پایان سال جاری به محدوده قیمتی ۵۵۰۰۰ ریال خواهد رسید؟

اشتراک گذاری :
ارسال نظر