بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
کد خبر : ۲۰۹۷۷۱

 

در هفته گذشته، بازار مثبتی را تجربه کردیم و علیرغم افت در روز میانی هفته، پایان هفته مثبتی را شاهد بودیم. بهبود وضعیت جهانی ها در کنار رشد نرخ ارز از جمعه دلایل رشد قیمت ها در بازار سهام در هفته گذشته بود.
در بازارهاي جهانی اما بهبود قیمت نفت خبر خوبی برای بازار سهام داخل بود و متوقف شدن روند افت در فلزات نیز از دیگر تحولات پایان هفته کنونی بوده است هرچند همچنان روند قابل اتکایی در بازارها مشاهده نمی شود. در حالی که خوش بینی ها به کنترل شیوع کرونا ویروس در چین در حال افزایش بود، آمار تلفات قابل توجه در روز پنج شنبه مجددا تشدید نگرانی ها را در پی داشت و حالا دیگر قدرت های اقتصادی نیز از تاثیر با فاصله این چالش جدی بر اقتصاد خود خبر داده اند.
در بازار ارز داخل اما رشد قیمت ها ادامه دارد و بازار هم به دقت این تحولات را رصد میکند و واکنش متناسب نیز دارد. به نظر می رسد رشد نرخ ارز با شتابی کنترل شده ادامه داشته باشد و همین موضوع گروه های بزرگ بازار را نیز متاثر خواهد کرد. در هفته جاری انتخابات مجلس در پایان هفته را پیش رو خواهیم داشت که البته گمانه زنی ها در رابطه با تاثیر این رویداد در وضعیت بازار از ماه ها قبل آغاز شده و همچنان نیز ادامه دارد. تعیین تکلیف وضعیت ایران در کارگروه FATF نیز از دیگر مواردیست که بازار در حال رصد دقیق آن است.
اما در بازار سهام، گروه های بزرگ که چندان به وضعیت بازارهای جهانی چشم ندارند تحولات بازار ارز را رصد میکنند و شتاب مناسب نرخ ارز در سامانه نیما را مورد توجه دارند. انعکاس رشد قیمت ها در بازارهای مسکن، خودرو و البته بورس کالا مجددا نقدینگی را به سمت گروه های بزرگ همچون فلزات، معدنی ها و نفت و شیمیایی ها هدایت کرده است و به نظر می رسد این هفته نیز همچنان این روند ادامه داشته باشد. در پالایشی ها واگذاری بلوک 20 درصدی دو نماد کوچک تر گروه و برنامه دولتی ها برای واگذاری سهم در بزرگترها گمانه زنی ها در رابطه با جذابیت معاملات گروه را افزایش داده است.
اما در هفته گذشته خودرو و خساپا اخبار خود را رو کردند و حالا حواشی این افزایش سرمایه ها مانند ارزش گذاری زیرمجموعه ها و فروش دارایی هاست که می تواند نقش مهمی را بازی کند.
در بانکی ها نیز جامانده ها در حال رشد هستند و به نظر می رسد این روند در این هفته نیز ادامه داشته باشد.
در دیگر گروه ها نیز بیمه ای ها همسو با بانک ها با اخباری همچون تجدید ارزیابی ها در حال نوساناتی مثبت هستند و به نظر می رسد با لمس اهداف تکنیکی کم کم از قدرت رشد یکپارچه گروه کاسته شود.
در سرمایه گذاری ها به نظر می رسد پس از رالی بازار شاهد اقبال به نمادهای گروه باشیم.
در محصولات دارویی، غذایی، قند و شکر، سیمانی ها، انبوه سازها و کاشی و سرامیک، حمل و نقلی ها و دیگر گروه های کوچکتر به نظر همچنان روند تک نمادها مثبت باشد.
با رونمایی از تجدید ارزیابی ها در بازار خصوصا در نمادهای تاثیر گذار، رفته رفته بازار به دنبال اخبار دیگری خواهد بود و به عنوان مثال رشد نرخ ارز می تواند بازی بازار را به گروه های بزرگتر ببرد. باید توجه داشت که در گروه های کوچک تر رشد قیمت ها قابل ملاحظه بوده است و در انتخاب نماد از این گروه ها باید دقت کامل به عمل آید. به علاوه وضعیت بازارهای جهانی از اهمیت خاصی برخوردار است و تحولات این بازارها با توجه به خبر محور بودن روند اخیر می تواند همراه با غافلگیری باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر