بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۳
مروری بر مهم ترین رویدادهای تالار نقره ای؛

یک هفته با بورس کالا

در هفته گذشته اظهارنظرهای مهمی پیرامون بورس کالای ایران صورت گرفت که راه اندازی بازار گواهی سپرده طلای آب شده،حمایت از تولید ملی به کمک ابزارهای مالی بورس کالا، باز شدن گره های اقتصاد به کمک بورس کالا و صادرات سیمان سفید فقط از طریق رینگ صادراتی از مهم ترین آنها بود.
کد خبر : ۲۰۹۷۷۳

راه اندازی بازار گواهی سپرده طلای آب شده در بورس کالا

به گزارش"بورس نیوز"، در هفته گذشته مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته در سال ۱۳۹۹ برای برخی از محصولات جدید مانند طلای آب شده (شمش) گواهی سپرده راه اندازی خواهد شد.
حامد سلطانی‌نژاد اضافه کرد: کالایی می‌تواند در بورس عرضه شود که شامل قیمت‌گذاری دستوری نباشد و تجربه ثابت کرده که شاید مردم از کالاهایی که شامل قیمت گذاری دستوری می‌شوند، انتفاع داشته باشند،اما آثار قیمت گذاری دستوری در بلندمدت مثبت نخواهد بود و تولید رو به سمت بی انگیزگی و نابودی می‌کشاند.
وی با بیان اینکه محصولات کشاورزی زمینه خوبی برای معامله در بورس دارند به شرط آنکه بحث قیمت گذاری از روی آنها برداشته شود، گفت: برنامه ما در سال ۹۹ معامله محصولات کشاوری پرحجم و پربازیگر در بورس کالا است.

حمایت از تولید ملی به کمک بورس کالا
معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس گفت: توسعه ابزارهای مالی متنوع در دستور کار بورس کالا قرار دارد تا با ارایه خدمات بهتر و برآورده شدن نیاز فعالان صنعت در حوزه پوشش ریسک های قیمتی در آینده و امکان برنامه ریزی برای تولید به شیوه ای مطلوب از تولید و کالای ایرانی حمایت شود.
حسن امیری در خصوص مزایای عرضه کالاهای مختلف در بورس گفت: مهم‌ترین مزیت بورس کالا در کشف قیمت کالاهای مختلف این است که تعداد زیادی عرضه کننده و متقاضی خرید کالا در مقابل هم قرار می‌گیرند، دومین مزیت مهم بورس کالا نیز شفافیت و استانداردسازی است.
وی با بیان اینکه بورس کالا همچنان باید در طراحی و عرضه قراردادهای مدرن مالی و ابزارهای تخصصی تامین مالی پیشتاز باشد، در رابطه با ارایه ابزارهای مالی نوین و نقش آفرینی بورس کالا در توسعه بازار سرمایه و اقتصاد ملی تاکید کرد: آنچه که از بورس کالا انتظار می رود، توسعه بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالاها است که این امر هم اکنون سرلوحه اقدامات بورس کالا است.

باز شدن گره های اقتصاد با ابزارهای مالی بورس
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: سازوکار و ابزارهای مالی بورس کالا می تواند راهی برای نجات اقتصاد گره خورده ایران و اصلاح بسیاری از روند ها باشد؛ در دنیا برای رفع مشکلاتی قبیل قیمت های کاذب، واسطه گری های مخرب، گلایه کشاورزان و فعالان بازارها از قیمت ها، تولید و مصرف نامتوازن کالاها و نوسانات غیرعادی، راهکاری مالی اتخاذ می کنند که ابزارهای مالی بورس کالا می تواند دوای درد این معضلات بازار کالاهای ایران باشد.
علی اکبر کریمی ادامه داد: هم اکنون بورس کالا شفاف‌ترین فضایی است که عرضه و تقاضا مواد اولیه و کالاهای مختلف به صورت عمده در آن دیده می شود در واقع این مکانیزم شرایطی را ایجاد کرده است که قیمت حاصل از بازار عرضه و تقاضا منجر به تلاقی شفافیت و رقابتی بودن بازار می شود.
وی گفت: فرایند عرضه و تقاضای کالاها در کشور طی چند سال گذشته از طریق بورس کالا انجام شده است که تجربه بسیار موفقی برای ایجاد شفافیت در معاملات و جلوگیری از رانت خواری و تبعیض بوده است.

صادرات سیمان سفید از طریق رینگ صادراتی
در راستای تصمیمات کارگروه تنظیم بازار در خصوص ساماندهی صادرات سیمان، صادرات سیمان سفید از ۱۵ اسفند ماه امسال صرفا با ارائه گواهی خرید از رینگ صادراتی بورس کالای ایران امکانپذیر است.
سعید عباسپور مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت، معدن و تجارت در نامه ای به مدیر کل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تصمیم جدید کارگروه تنظیم بازار در راستای ساماندهی صادرات سیمان سفید بر لزوم ابلاغ آن به تمام گمرکات کشور تاکید کرده است.

اتفاقی مثبت برای صنعت سیمان
در این خصوص دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت عرضه سیمان سفید در رینگ صادراتی بورس کالا اتفاق مثبتی برای این صنعت است و علاوه بر شفاف سازی قیمت ها از رقابت منفی صادرکنندگان ایرانی برای فروش سیمان به کشور عراق جلوگیری می کند.
عبدالرضا شیخان بیان کرد: امیدواریم با ورود سیمان سفید صادراتی به رینگ بورس کالا قیمت ها شفاف تر شود.

فرآیند تحویل قراردادهای آتی پسته
در هفته گذشته مدیریت توسعه بازار مشتقه بورس کالای ایران با صدور اطلاعیه ای فرآیند تحویل قراردادهای آتی پسته سررسید بهمن ماه ۱۳۹۸ را اعلام کرد.
بر اساس این اطلاعیه فرآیند تحویل در قرارداد آتی پسته تحویل بهمن ماه ۱۳۹۸ در روز سه شنبه ۲۹ بهمن ماه جاری و از طریق گواهی سپرده پسته انجام می شود.لذا کلیه مشتریان فروشنده و خریدار دارای موقعیت تعهدی باز موظفند بر اساس ضوابط اعلام شده جهت انجام فرآیند تحویل اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر