بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

افزایش نرخ ارز نیمایی، عامل گرانی فولاد نیست!

محصولات فولادی در چند هفته اخیر به سبب کمبود مواد اولیه افزایش قیمت داشته است.
کد خبر : ۲۱۰۰۰۰

افزایش نرخ ارز نیمایی، عامل گرانی فولاد نیست!

به گزارش بورس نیوز، نرخ ارز نیمایی افزایش داشته و دلار در سامانه نیما امروز به ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

ین افزایش نرخ علاوه بر آنکه درآمد شرکت‌های صادرات محور را تحت تاثیر قرار خواهد داد، احتمالا قیمت محصولات در بورس‌کالا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد که می‌تواند برای شرکت‌های مرتبط با این حوزه موثر باشد؛ این در حالی است که قیمت محصولات فولادی در بورس کالا روند صعودی دارد و در چند هفته گذشته، محصولات فولادی در بورس کالا تقریبا ۳۰ درصد گران تر شده اند!

رضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورسنیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه نرخ ارز هم بر قیمت محصولات اثرگذار بوده ولی محصولات فولادی در چند هفته اخیر به سبب کمبود مواد اولیه افزایش قیمت داشته و افزایش قیمت ناشی از کمبود مواد اولیه، به مراتب اثرگذاری بیشتری نسبت به نرخ ارز نیمایی بر قیمت محصولات فولادی داشته است.

وی افزود: شرکت‌های فولادی در کشور با کمبود مواد اولیه "سنگ‌آهن و کنسانتره" مواجه هستند؛ تعرفه ۲۵درصدی برای صادرات محصولات سنگ آهنی، بازدارندگی لازم را نداشته و صادرات مواد اولیه، تولیدکنندگان داخلی را دچار مشکل کرده است و اگر مشکل کمبود مواد اولیه مرتفع گردد، حتی اگر نرخ ارز نیمایی هم کمی افزایش یابد، با افزایش عرضه مواد اولیه قیمت محصولات فولادی ارزان تر خواهد شد.

این فعال صنعت فولاد تصریح کرد: پیشنهاد ما آزادسازی عرضه و تقاضای بازار است؛ این آزادسازی قیمت سنگ‌آهن را در بازار داخل افزایش خواهد داد؛ ولی تعادل در عرضه و تقاضا ایجاد خواهد شد و تولیدکنندگان محصولات فولادی و صنایع پایین دستی، معضل کمبود مواد اولیه نخواهند داشت. ضمن اینکه در آن صورت، امکان صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر هم فراهم خواهد شد. در حال حاضر قیمت برخی محصولات فولادی در بازار داخل، از بازارهای صادراتی بالاتر است؛ در صورتی که طبیعی تر آن است که قیمت های داخلی ۵ درصد ارزان تر از بازارهای صادراتی باشد (به علت کاهش هزینه های حمل).

شهرستانی در پایان خاطرنشان کرد:امیدواریم با کاهش مداخله دولت در روند قیمت گذاری و عرضه و تقاضا و کاهش نقش واسطه ها، تعادل به چرخه تولید فولاد بازگردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در تالار صادراتی رخ می‌دهد؛

۲۴۰ تن عایق رطوبتی مهمان امروز بورس کالا

دبیر انجمن سنگ آهن در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

سنگ آهن در ایران ۱۰۰ دلار ارزان تر از چین!

عضو هیات مدیره انجمن فولاد در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

تداوم التهاب بازار فولاد ادامه دارد

ارسال نظر