بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۷
در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید شد:

هوشیاری برای جلوگیری از تشکیل حباب

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تسهیل فرآیند افزایش سرمایه شرکت ها، عرضه سهام دولتی، واگذاری دارایی‌های بانک ها، تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش شرکت‌ها . ...ا از جمله اقداماتی است که مدیران سازمان بورس می‌توانند با انجام آنها، مانع از رشد غیر واقعی و حبابی شدن بازار سرمایه شوند.
کد خبر : ۲۱۰۱۱۵

به گزارش بورس نیوز، شاخص کل با رشد ۶۶۹۸ واحدی (تا این لحظه از معاملات) مواجه بوده و فقط ۵۵۲ واحد تا ورود به کانال ۴۸۰ هزار واحدی باقی مانده است. بازدهی بازار سرمایه در یک سال اخیر بسیار بالاتر از سایر بازارها بوده و این رشد، برای سرمایه گذاران و تزریق نقدینگی جدید به این بازار جذاب بوده است.

عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: نمیتوان گفت بازار سرمایه جای رشد بیشتر ندارد؛ ولی بازار سرمایه بخش اعظم رشد خود را کرده و در برخی نمادها حتی رشد قیمت بیش از اندازه بوده است. اما به هر حال ورود نقدینگی به بازار سرمایه، رشد این بازار را رقم زده است.

وی افزود: قطعا در هر بازاری که عرضه کمتر از تقاضا باشد، شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود؛ به همین دلیل هم معتقدم بازار سرمایه در نقطه ای قرار گرفته که وظیفه مسوولان و متولیان این بازار، خطیرتر از سایر مواقع است. متولیان بازار سرمایه باید عرضه ها را در این بازار مدیریت کنند و تقویت عرضه ها ضرورت دارد. تسهیل فرآیند افزایش سرمایه شرکت ها، عرضه سهام دولتی، واگذاری دارایی های بانک ها، تسهیل و تسریع فرآیند پذیرش شرکت ها و افزایش عرضه های اولیه، و افزایش میزان شناوری سهم ها از جمله اقداماتی است که مدیران سازمان بورس اوراق بهادار می توانند با انجام آنها، مانع از رشد غیر واقعی و حبابی شدن بازار سرمایه شوند. اگر امروز تدبیری برای جذب نقدینگی در این بازار در بخش های جدید نکنیم، در آینده شاهد ریزش این بازار خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تقویت بخش عرضه، نقدینگی را به مسیر صحیح هدایت خواهد کرد و انتظار می رود مدیران سازمان بورس، از این فرصت استثنایی به بهترین شیوه ممکن استفاده کنند. حمایت بازار سرمایه از بنگاه های تولیدی و هدایت نقدینگی به سمت تولید مهمتر از ثبت رکوردهای جدید در شاخص کل است و امیدواریم اهمیت این روزها درک شود.

آرگون در مورد تاثیر آزادسازی سهام عدالت بر بازار سرمایه گفت: آزادسازی سهام عدالت اتفاق مثبتی خواهد بود؛ ولی هنوز زیرساخت های قانونی برای آزادسازی معاملات سهام عدالت فراهم نشده است. بهتر است به جای انتظار برای آزادسازی سهام عدالت، به فکر عرضه شرکت های بزرگ در بازار سرمایه باشیم. ضمن اینکه در این بازار، ابزارهای مختلفی هم تعریف شده که می توان با کمک آنها، نقدینگی را به سمت تولید و تامین مالی شرکت های تولیدی هدایت کرد.

وی در خاتمه گفت: با توجه به بحث مالیات، بازار سرمایه جذاب تر شده و نقدینگی به سمت بازار سرمایه حرکت کرده است. این بازار به دلایل مختلف از بازارهای مسکن و ارز و سکه و سپرده گذاری در بانک، جذاب تر است. ولی سرمایه گذاری در این بازار نیازمند دانش تخصصی است و سهامداران باید با مشورت با متخصصان و کارشناسان اقدام به سرمایه گذاری کنند تا زیانی متحمل نشوند. مسیر نقدینگی به بازار سرمایه را باید هموارتر کرد؛ ولی باید شرایطی فراهم کرد که نقدینگی وارد شده، به مسیر صحیح هدایت شود و منجر به تشکیل حباب قیمتی نشود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر