بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۰
گزارش پنج ونیم امروز نیم نگاهی دارد به تامین مالی محرومیت زدایی از جاده شمالی و ...
کد خبر : ۲۱۰۱۷۹

به گزارش بورس نیوز، جو انتخابات این روزها بعضی ها را بدجور تحت تاثیر قرار داده؛ تا جایی که از توزیع کباب و سیم کارت رایگان و تنباکوی میوه ای و کارت هدیه و راه اندازی کارناوال فراتر رفته اند و تندتند آرایشگاه افتتاح می کنند تا خود را شیک و متشخص نشان دهند. بعضی ها هم طوری جشن می گیرند که پارتی های مختلط شبانه پیشش هیچ است! باز هم باید گفت امان از تزویر و ریا...

 

هیاهوی نابخردان برای کسب کرسی در بهارستان

آمارها نشان می دهد برخی راه یافتگان به بهارستان در این چند سال هیچ دانشی نداشتند و نه فقط باری از دوش مردم برنداشتند، بلکه داشته های مردم را هم با نابخردی هایشان به باد دادند. مثلا در سال ۱۳۷۴، ۲۵ درصد ارزش صادرات غیر نفتی کشور به صادرات فرش اختصاص داشت؛ اما با همین نابخردی ها ، بازار صادراتی فرش را از دست دادیم و حالا صادرات فرش فقط ۲ درصد از کل صادرات غیر نفتی را تشکیل می دهد. پسته هم حال و روز بهتری ندارد و در شرایطی که آمریکا هر روز فشار بیشتری به اقتصاد ایران تحمیل می کند، بخش زیادی از بازار صادراتی پسته را هم به خود اختصاص داده تا ثابت کنیم چقدر حواس مان پرت است! تا دوسال قبل ایران بزرگترین صادرکننده پسته جهان بود و اینک آمریکا، ۳ برابر ایران پسته صادر می کند. از درد دل های صادرکنندگان سایر صنایع و محصولات هم نگوییم، بهتر است.

 

نشان قدرت دردست عرضه کنندگان
در بورس کالا این روزها غلغله است. عرضه کنندگان، قدرت را در دست دارند و گویا هر روز بر طبل افزایش قیمت ها می کوبند. تا جایی که برخی محصولات عرضه شده در بورس کالا ظرف ۱ ماه گذشته ۳۰ درصد افزایش قیمت داشته اند. ابتدا فکر کردیم این افزایش قیمت ناشی از افزایش نرخ ارز نیمایی یا افزایش قیمت های جهانی است؛ اما گفتند چنین ظنی مبرید که هر چه هست، زیر سر خودی است. دستکاری عرضه ها چنان عرصه را بر تولیدکنندگان تنگ کرده که می گویند خرید مواد اولیه با این نرخ ها، ما را در بازارهای صادراتی کاملا آچمز خواهد کرد. کار به آنجا رسیده که برخی معاملات ابطال شده و بنگاه های تولیدی دست به دامان همه شده اند تا شاید هر روز مواد اولیه شان گران نشود.

 

صدرنشینی در لیست بدها، افتخار شرکت های بورسی
وزارت ارتباطات اخیرا اپراتورهای ارایه دهنده اینترنت را رتبه بندی کرده. جالب اینجاست که «های وب» هم در بخش شکایت های مردمی هم در بخش پایین ترین کیفیت، رتبه اول را از آن خود کرده است. مخابرات ایران هم در مقام دوم شکایت های مردمی قرار گرفته تا از قافله کسب افتخارات، جا نماند. به هر حال صدرنشینان، جذاب هستند؛ حتی در لیست بدترین ها!

 

تامین بودجه محرومیت زدایی

اقشار ضعیف و ساکنان مناطق محروم مبادا فکر کنند کسی به فکرشان نیست. دوستان لطف کرده و تصمیم گرفته اند عوارض تردد در آزادراه شمال (عوارض احتمالا ۵۰ هزار تومانی) را صرف محرومیت زدایی کنند! شکر خدا که بودجه محرومیت زدایی هم تامین شد...

اشتراک گذاری :
ارسال نظر