بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۷
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

دنده معکوس بورس در آخرین سه شنبه بهمن!

بورس تهران امروز نیز دو نیمه متفاوت و رفتاری نوسانی داشت. تعداد زیادی از تک نمادهای مطرح و لیدر بازار نیز با نوسانات شدیدی همراه بودند.
کد خبر : ۲۱۰۳۱۵

دنده معکوس بورس در آخرین سه شنبه بهمن!


به گزارش بورس نیوز، بورس تهران امروز نیز دو نیمه متفاوت و رفتاری نوسانی داشت. تعداد زیادی از تک نماد‌های مطرح و لیدر بازار نیز با نوسانات شدیدی همراه بودند. نوسانی از ۵ درصد منفی تا ۵ درصد مثبت.

ولی آنچه مسلم است، بورس تهران همچنان داغ و پر اقبال است و بازدهی این بخش از فعالیت‌های اقتصادی بیش از هر سرمایه گذاری دیگری بوده است. ناگفته نماند، بورس تهران طی سال گذشته و سالجاری، کرسی اول بیشترین بازدهی بورس‌های جهان را نیز نصیب خود ساخته است.

و، اما شاخص کل در نیمه نخست معاملات با ریزش ۸ هزار واحدی نماگر اصلی همراه شد. اما در ادامه تقاضا در گروه‌های مختلف بازار تقویت شد و شاخص کل بیش از ۳۲۸۵ واحد از ارتفاع خود را پس گرفت. به این ترتیب بورس تهران مسیر معکوس معاملات روز گذشته را طی کرد. به علاوه آن که این روند معکوس در جزئیات دادوستد‌ها نیز تا حدودی قابل‌مشاهده بود.

خوشختانه تجریه دو سال اخیر بورس تهران نشان داده که دوران منفی آن زود به پایان می‌رسد و در نتیجه فعالان بازار در انتظارند که به سرعت شرایط کاهشی به وضعیت افزایشی باز گردد. در بازار امروز اکثر نماد‌های فلزی و فولادی منفی بودند. خودرویی‌ها غالبأ مثبت معامله شدند و گروه هایی، چون شیمیایی و دارویی با افت و خیز‌های بسیاری همراه بودند برخی منفی و برخی مثبت شدند.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از کاهش قیمت‌ها در نمادهایی، چون «کگل»، «وامید»، «رمپنا»، «شبندر»، «شتران» و «شپدیس»، «رانفور» با افت حدود ۴۶۹۲ واحدی روبرو شد. بازار امروز آغازی بد و کاهنده داشت و ابهامات تصمیم کارگروه FATF در رابطه با وضعیت ایران، بازار را با فشار فروش همراه کرد.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۴۷۲,۱۱۹ واحد / میزان تغییر ۴۶۹۲ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۷,۱۶۱,۸۹۰ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۶,۸۷۲ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۵.۰۵۵ میلیارد سهم.

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
کگل ۴۱۳ واحد منفی/ وامید ۳۹۵ واحد منفی/ رمپنا ۳۳۰ واحد منفی/ شتران ۲۹۷ واحد مثبت/ شبندر ۲۸۳ واحد منفی/ شپدیس ۲۵۳ واحد منفی/ رانفور ۲۴۵ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۵۹۱.۶ میلیون سهم/ خساپا ۲۳۴.۲ میلیون سهم/ وبصادر ۲۲۵.۷ میلیون سهم/ ذوب ۲۲۱.۲ میلیون سهم/ فولاد ۲۱۰.۶ میلیون سهم

گزارش جامع بازار امروز
خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۱/۲۹ (بورس و فرابورس) امروز ۴۹۱۸ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل ۱۷ درصد کاهش داشت. جمع معاملات امروز ۵۶,۵۳۲ میلیارد ریال بود که %۸۸ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر ۴,۶۹۳ واحد منفی به ۴۷۲,۱۲۰ رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار ۹۵۳ میلیارد ریال مثبت بود.

بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): سرمایه گذاری ؛ بانک و «كگل»
بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): انبوه سازی و «ثاخت»
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: «شگامرن» و «خودكفا»
نمادها با معامله عمده: «مبين»


اهم اخبار و تحولات روزانه

۱) ورق گرم فولاد مبارکه در هفته‌های اخیر ۵۰ میلیون ریال معامله می‌شد روز گذشته بین ۷۲-۸۲ میلیون ریال معامله شد که البته ابطال گردید. با قیمت جهانی ۴۸۰ دلاری انتظار داریم نوبت بعدی در ارقامی بین ۶۵-۶۸ میلیون ریال معاملات انجام شود. چون فاصله قیمت ورق در بازار آزاد با بورس کالا بسیار زیاد شده، تقاضای بورس کالا به شدت رشد کرده است.

۲) بر اساس گزارش خلاصه بازار، روز گذشته خالص ورود نقدینگی به بازار ۱,۷۴۳ میلیارد ریال بوده است.

۳) بانک ملی (آینده پویا) ۶۹.۱۵ درصد سهام شفا دارو را ۲۸ اسفند عرضه می‌کند.

۴) بانک تجارت ۱.۱ درصد سهام فولاد مبارکه را ۷ اسفند عرضه می‌کند.

۵) بانک ملی سهام وبانک به میزان ۶۳.۱۸ درصد را در تاریخ ۲۸ اسفند به قیمت ۱۸۴۰۰ ریال عرضه می‌کند.

۶) بانک تجارت سهام رتاپ را ۲۸ اسفند به قیمت ۶۹۰۰ ریال معادل ۱۳.۴۱ درصد شرکت عرضه می‌کند.

۷) کتوکا قرارداد نصف کوره‌های قوس با فولاد مبارکه به ارزش ۱۷۰۰ میلیارد ریال منعقد کرده است.

۸) سهام شراز توسط موسسه صندوق بازنشستگی، وظیفه و از کارافتادگی و پس انداز کارکنان بانک‌های ملی و ادغام شده خریداری شده است.

۹) سیمان سبزوار تجدید ارزیابی خود را راهی کدال کرد.

۱۰) «ولغدر» قرارداد جدیدی در خصوص صنعت هوایی منعقد کرده است.

۱۱) معاون طرح و برنامه وزارت صمت می‌گوید سایپا در زمینه کاهش هزینه‌ها و واگذاری شرکت‌های غیرسودده و مازاد خود اقدامات مهمی انجام داد که در آینده این خودروساز آثار مطلوبی خواهد داشت.

۱۲) طرح توسعه «کنور» در مسیر راه اندازی افتاده است. مدیرعامل شرکت می‌گوید با توجه به قرارداد منعقد شده با چینی‌ها و آماده بودن زیرساخت‌های لازم در محل ساخت کارخانه، تجهیزات این پروژه از حدود پنج ماه آینده به تدریج از چین به ایران منتقل خواهد شد و امیدواریم تا دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

۱۳) مدیرفروش «پکرمان» می‌گوید در دی‌ماه ۹۸ برای اولین بار حجم فروش این مجموعه از دو کارخانه کرمان و کردستان بارز به ۱۰ هزار و ۱۴۵ تن رسید. از ۱۰ هزار و ۱۴۵ تن محصول تولیدی ۷ هزار تن در اختیار نمایندگی‌ها قرار گرفت. ۲ هزار تن به خودروسازان سبک و سنگین داده شد و ۱۱۴۵ تن نیز به شرکت ها، سازمان‌ها و دوایر دولتی ارسال گردید. وی افزود سایت کردستان برای اولین بار به تولید روزی ۱۴ هزار و ۵۰۰ حلقه رادیال سواری رسیده که با ظرفیت ۱۱ هزار و ۷۵۰ حلقه سایت کرمان توان تولیدی گروه صنعتی بارز، ۲۵ هزار حلقه شده که امیدواریم این رقم در بهمن و اسفند سال‌جاری به ۲۷ تا ۲۸ هزار حلقه رادیال سواری در روز برسد که بتواند کمک خوبی به بازار نوروز باشد.

۱۴) مسکو در هشداری اعلام کرده واشنگتن در تلاش است تا این ادعا را مطرح کند که ماهواره‌های کنترل کننده روسی در حال تعقیب ماهواره‌های شناسایی آمریکا بوده و با این دستاویز به دنبال تسریع مسابقه تسلیحاتی در فضا بوده که می‌تواند به نابودی موازنه امنیتی کنونی در فضا منجر شود.

۱۵) دولت‌های هند و روسیه گفتگو‌ها در مورد یک قرارداد نفتی را نهایی کرده اند. طبق این قرارداد، هند از منطقه خاور دور روسیه نفت وارد می‌کند.

۱۶) پایگاه آمریکایی «فدرالیست» به نقل از یک منبع آگاه مدعی شد «کریس مورفی» سناتور دموکرات آمریکایی دیداری محرمانه با وزیر خارجه ایران در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ برگزار کرده است.

۱۷) نخستین نیروگاه هسته‌ای جهان عرب در امارات به بهره‌برداری می‌رسد. ۵۶۰۰ مگاوات برق توسط این نیروگاه تولید خواهد شد.

۱۸) کمیسیون بهداشت ملی چین رسما اعلام کرد که شیوع و سرایت ویروس کرونا در سطح کشور بسیار آهسته و کند شده است.

۱۹) وزیر امور خارجه ایتالیا می‌گوید پیشنهاد آلمان برای پیوستن ایتالیا به سه کشور اروپایی مذاکره کننده هسته‌ای با ایران را بررسی می‌کنیم.

۲۰) قالیباف گفته FATF ابزار جدید نظام سلطه است. وی معتقد است مشکل ما پول نیست بلکه نگاهمان اشتباه است و باید شرایط را طور دیگری دید.

۲۱) اتحادیه اروپا اعلام کرد که جوزپ بورل در رایزنی‌هایش با وزیران امورخارجه چین و روسیه به آن‌ها اطمینان داده است که به همکاری با سایر طرف‌های برجام برای حفظ این توافق ادامه خواهد داد.

۲۲) بانک مرکزی چین در تلاش به منظور کاهش شوک اقتصادی ناشی از شیوع ویروس کرونا، نرخ بهره وام‌های میان مدت را کاهش داد.

۲۳) احتمالا روز پنجشنبه نرخ بهره بخش استقراض بانک خلق چین باز هم کاهش خواهد یافت و بسته کاهش محسوس مالیاتهاى مشاغل نیز رونمایى خواهد شد!

۲۴) رئیس سازمان بورس اعلام کرد: جهش ۱۰۰۰ درصدی انتشار اوراق در ۴ سال و افزایش تامین مالی سال آینده رئیس سازمان بورس با اعلام جهش ۱۰۰۰ درصدی انتشار اوراق در ۴ سال اخیر گفت: از برنامه‌های سال آینده، افزایش سهم تامین مالی اقتصاد و بنگاه‌ها از طریق انتشار اوراق قابل توجه است.

۲۵) رئیس‌کل بانک مرکزی: علی‌رغم اینکه طی روز‌های اخیر دستور پیگیری مبدا پول‌های انتقالی بالای یک میلیارد تومان صادر شده، اما برخی روسای شعب در این زمینه تخلف می‌کنند که امروز خواسته‌ام فهرست اسامی آنان در اختیارم قرار بگیرد و از مدیران عامل بانک‌ها می‌خواهم که آنان را عزل کنند.

 

پیش بینی بازار چهارشنبه ۳۰ بهمن ۹۸

بازار سهام در حالی روند صعودی خود را ادامه می‌دهد که همچنان پول‌های تازه مهم‌ترین محرک رشد قیمت‌ها هستند. شاخص کل هر چند در بازار امروز با افت ۴۶۹۲ واحدی روبرو بود، ولی رونق شدید ۶ ماهه اخیر موجب شده ارتفاع آن تا ایستگاه ۴۷۲ هزار واحدی بالا رود و سرآمد بازار‌های مالی ایران و منطقه و جهان باشد!. بازدهی دو ساله بورس تهران از ۳۰۰ درصد گذشته حال آنکه بازدهی بازارپایه فرابورس بیش از ۸۰۰ درصد بوده است!

این پدیده بی نظیر در صحنه اقتصاد داخلی و خارجی، منابع و نقدینگی سنگینی را روانه بازار سهام شیرین تهران ساخته که رقم آن طی ایام اخیر بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بوده است. بررسی جریان نقدینگی از ابتدای سال در گروه‌های مختلف بورسی نشان‌دهنده اقبال بالای سهامداران به صنایع کوچک‌تر است. به‌طوری‌که از نظر تعداد، بیش از ۷۰ درصد شرکت‌های بورس تهران گردش نقدینگی بیشتری نسبت به میانگین وزنی داشته‌اند؛ هرچند ارزش بازار این شرکت‌ها کمتر از ۳۰ درصد ارزش کل بازار است. در این شرایط، اما ارزش معاملات خرد سهام بار دیگر از مرز ۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد که در صورت تکرار در روز‌های آتی می‌تواند نویددهنده تداوم رشد قیمت سهام باشد.

در این میان نگاهی به ارزش دادوستد صنایع بورسی در آخرین موج صعودی این بازار و مقایسه این متغیر با ارزش کل بازار این گروه‌ها از نقاط داغ معاملات بورسی پرده برمی‌دارد. مطالعه‌ای که نشان می‌دهد ۷۰ درصد از بنگاه‌های بورسی با ارزش کمتر از ۳۰ درصد از کل بازار، از گردش نقدینگی به مراتب بالاتر از کل بازار بهره می‌برند، این موضوع از رونق کم‌نظیر کوچک‌تر‌ها در سال ۹۸ حکایت دارد.

نقدشونده‌ترین صنایع بورسی در سال ۹۸
بورس تهران که معاملات پررونقی را در سال‌جاری تجربه کرده است، بعد از شوک شهادت سردار سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه، برای چند روزی قدم در مسیر نزولی گذاشت.

پس از آن، اما بار دیگر روندی صعودی را در پیش گرفت که ماحصل آن رشد حدود ۳۳ درصدی این نماگر از ۱۸ دی‌ماه تا پایان معاملات روز گذشته بوده است. این روند صعودی، اما چنان متوالی و پرقدرت بود که در ۲۶ روز معاملاتی این بازار در آخرین موج صعودی بورس تهران، تنها چهار روز شاهد افت نماگر اصلی بازار بودیم و در باقی روز‌ها معامله‌گران شاهد ثبت رکورد‌های جدید در کارنامه سهام بودند.

در این میان ارزش معاملات خرد سهام بیش از سایر متغیر‌ها خودنمایی می‌کرد و هر روز به رکوردی جدید دست می‌یافت، به‌طوری‌که در عملکردی غیرقابل انتظار در برخی روز‌ها شاهد عبور ارزش دادوستد‌های بورس تهران از ۴۶۰۰ میلیارد تومان نیز بودیم که رکوردی تاریخی محسوب می‌شد و خود سبب شد تا سهام ناخودآگاه در مسیر رشد قیمت‌ها قرار گیرند و حتی قیمت برخی از شرکت‌ها با فاصله زیاد از ارزش ذاتی خود معامله شود.

در این شرایط، اما نگاهی به ارزش دادوستد‌ها در میان گروه‌های ۳۸ گانه بورسی حاوی اطلاعات جالب توجهی است. در ۲۶ روز معاملاتی آخرین موج صعودی بورسی تهران (از ۱۸ دی‌ماه تا پایان معاملات روز گذشته) بیشترین ارزش دادوستد‌ها در گروه‌های بزرگ و متوسط بورس تهران رقم خورد. در این میان گروه خودرو و ساخت قطعات با ارزش معاملاتی بالغ بر ۱۱ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان در صدر دیگر صنایع بورسی قرار گرفت و پس از آن شاهد بیشترین ارزش دادوستد‌ها در گروه‌های فلزات اساسی، بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها بودیم.

با این حال با توجه به ارزش بازاری متفاوت صنایع بورسی، شاید به جا باشد ارزش دادوستد‌ها بر مبنای ارزش بازار مورد مقایسه قرار گیرد، مقایسه‌ای که اطلاعات متفاوتی را حاصل می‌کند.

با تقسیم مجموع ارزش معاملات هر یک از صنایع بورسی بر میانگین ارزش بازار این گروه‌ها در بازه زمانی ۲۶ روزه ۱۸ دی‌ماه تا ۲۸ بهمن‌ماه ۹۸، نسبت گردش نقدینگی (turnover ratio) حاصل می‌شود که به جهت مقایسه صحیح این رقم با سال‌های گذشته، رقم حاصله را در بازه یکساله تعریف کردیم. تفسیر نسبت گردش نقدینگی از این قرار است که چنانچه این رقم ۱۰۰ درصد باشد، یعنی در بازه مشخص مورد بررسی، تمامی سهام معامله‌شده در بازار حداقل یک‌بار دست به دست شده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسبت نقدشوندگی کل بازار سهام در بازه یک‌ساله ۳/ ۵۴ درصد است که خود این رقم در مقایسه با سال‌های گذشته بورس تهران رکوردی جدید به‌حساب می‌آید و حدود دو برابر سال ۹۷ است. در این بازه زمانی، اما از ۳۸ گروه مورد مطالعه، ۱۱ صنعت، گردش مالی کمتر از نسبت نقدشوندگی کل بازار داشتند، اما ۲۷ گروه دیگر بیش از این رقم نقدشوندگی داشته‌اند. نگاهی به تعداد شرکت‌های زیرمجموعه هر صنعت نشان می‌دهد بیش از ۷۰ درصد از بنگاه‌های بورسی از گردش نقدینگی بیشتر از کل بازار برخوردار بودند.

این درحالی است که این شرکت‌ها کمتر از ۳۰ درصد کل ارزش بازار را در اختیار دارند. موضوعی که تائید‌کننده رونق عجیب گروه‌های کوچک‌تر بورسی در سال‌جاری است. در این میان ۱۹ گروه بورسی از گردش نقدینگی بیش از ۱۰۰ درصد برخوردارند. این رقم درخصوص برخی از گروه‌ها از ۴۰۰ درصد نیز فراتر رفته است که نشان می‌دهد کل سهام یک شرکت در بازه یکساله، ۴ بار به‌طور کامل دست به دست شده است، به عبارتی دیگر ۴ گروه مدیریتی در بازه زمانی یکساله در یک شرکت جابه‌جا شده‌اند.

محرک‌های پیرامونی بازار سهام: در روند هفته جاری معاملات بورس تهران، معاملات کالایی و بازار جهانی نیز به نوبه خود نقش پررنگی داشتند. بورس‌کالا در جلسه روز دوشنبه میزبان عرضه ورق‌های گرم فولادمبارکه بود. دادوستد‌های این محصول که در دو گرید B و C انجام می‌شد در هر دو مورد با رکوردشکنی‌های قابل‌توجه قیمتی همراه بود. این معاملات اگر چه نهایتا مورد تایید قرار نگرفت، اما به‌صورت لحظه‌ای دادوستد‌های سهام فولادمبارکه را تحت‌تاثیر قرار داد و موجی از تقاضای دوباره را در این نماد به‌دنبال داشت.

صعود نرخ دلار در بازار‌های آزاد و نیمایی و فاصله بین این دو نرخ از جمله مواردی است که انگیزه خرید محصولاتی از این دست را بار‌ها در بورس‌کالا قوت بخشیده است. با این حال نرخ روز گذشته ورق‌های گرم فولادی، از حاصل‌ضرب نرخ‌های جهانی این محصول و نرخ دلار آزاد نیز بالاتر می‌رفت. برخی فعالان بازار این فاصله را به انتظارات از آینده نسبت می‌دهند.

از جمله دیگر محرک‌های نیمه خاموش بازار سهام در مقطع فعلی روند دادوستد کامودیتی‌ها در بازار جهانی است. بعد از فروکش شعله‌های جنگ تجاری میان چین و آمریکا بسیاری از فعالان اقتصادی انتظار فصل جدیدی از رونق تقاضا در دادوستد کالا‌های پایه را داشتند که با شیوع بیماری نوظهور کرونا این مساله با تعویقی طولانی روبه‌رو شد.

با این حال همچنان نوسانات روزانه و قابل‌توجه بازار‌های مرجع حاکی از آن است که فعالان این بازار‌ها در انتظار نشانه‌هایی از کنترل شرایط هستند تا دوباره در سمت خرید فعال شوند. طی روز‌های اخیر تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ویروس جدید در چین روندی نزولی در پیش گرفته و همین مساله سبب شد تا بازار فلزات مصرفی این هفته را صعودی آغاز کند. همزمان با گشایش دادوستد‌های بورس تهران در روز دوشنبه قیمت هر تن مس با رشد بیش از یک درصدی به بیش از ۵۸۰۰ دلار رسیده و فلز روی نیز با رشد حدود یک درصد همراه شده بود. این روند‌ها در شروع پرقدرت معاملات روز گذشته نمود برجسته‌ای داشت.

معاملات بازار جهانی در بعدازظهر روز گذشته به‌دلیل تعطیلی بازار‌های مالی آمریکا با حجم کمتری از دادوستد‌ها همراه بود و به این ترتیب از امروز این دادوستد‌ها نیز به روال معمول خود بازخواهند گشت.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
فروش ۲ ماهه شرکت به ۱.۷۵۲ میلیارد ریال رسید؛

ثبات نسبی نرخ فروش محصولات "کنور"

اسفندماه اوضاع برای این شرکت، سکه بود؛

"رتاپ" و فروش مناسب شارژ تلفن همراه

ارسال نظر