بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۰
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سایه دو ریسک

پالایشی ها از جمله سهم هایی هستند که از افزایش نرخ ارز نیمایی بهره می برند و ضمنا چون باز فروش داخلی دارند، دغدغه احتمال افت صادرات و دردسرهای بازگرداندن ارز و... را هم ندارند.
کد خبر : ۲۱۰۶۶۰

گزینه‌های سرمایه‌گذاری در سایه دو ریسک

به گزارش بورس نیوز، در روزهای اخیر بازار سرمایه با دو اتفاق مهم مواجه شده است؛ قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و شیوع کرونا ویروس در کشور و بسته شدن برخی مرزها به روی ایران! بورس تهران اما اگر چه آغازی منفی داشت، ولی طبق روال ماه های قبل فشار تقاضا بر عرضه ها چربید و در نهایت با رشد ۳۱۱۱ واحدی شاخص کل، بازار به کار خود پایان داد.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر قرار گرفتن ایران در لیست سیاه تحریم ها بیان کرد: موضوع قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF را اتفاق نگران کننده ای برای بازار سرمایه ارزیابی نمیکنم. این موضوع هزینه های صادرات را اندکی افزایش خواهد داد؛ ولی با توجه به محدودیت هایی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم، این موضوع مشکل جدید خاصی به ما تحمیل نخواهد کرد. مگر آنکه مشکلات دیگری بر سر راه صادرات ایران ایجاد شود. مثلا حجم عمده صادرات ایران به چین است و به سبب مشکلات ناشی از کرونا در چین و کندی ثبت سفارش ها در این کشور، صادرات ایران می تواند در کوتاه مدت دچار چالش شود.

وی در رابطه با تاثیر کرونا ویروس بر بازار سرمایه گفت: دو شریک تجاری ما که در صدر فهرست مشتریان صادراتی ایران قرار دارند، عراق و چین هستند. اکثر صنایع چین در وضعیت نیمه تعطیل قرار گرفته اند و مرزهای صادراتی با عراق هم ظاهرا به روی ما بسته شده است. بنابراین احتمالا در کوتاه مدت، ویروس کرونا صادرات شرکت ها را دچار اختلال خواهد کرد. ضمن اینکه با نزدیک شدن به پایان فصل زمستان به نظر می رسد گسترش ویروس کرونا به تدریج کمتر خواهد شد. همچنین این ویروس، در سایر کشورها نیز شیوع داشته و انتظار می رود به زودی راهکاری برای کنترل آن خواهند یافت. اما نکته اینجاست که هر محدودیتی در چرخه صادرات، نرخ ارز را تحت تاثیر قرار خواهد داد و اثر افزایش نرخ ارز بر صنایع بورسی، مثبت است. واکنش مثبت فعالان بازار سرمایه هم به دلیل در نظر گرفتن همین متغیر بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری اظهار کرد: سهامداران بهتر است حتما سبدی از سهم های مختلف داشته باشند. از مناسب ترین گزینه ها برای سرمایه گذاری، سهم صنایعی است که از افزایش نرخ ارز منتفع می شوند و یا اینکه تورم، اثر مثبت بیشتری بر ارزش دارایی های آنها دارد. پالایشی ها از جمله سهم هایی هستند که از افزایش نرخ ارز نیمایی بهره می برند و ضمنا چون باز فروش داخلی دارند، دغدغه احتمال افت صادرات و دردسرهای بازگرداندن ارز و... را هم ندارند. هلدینگ های تجهیزاتی و نیروگاهی هم با توجه به ارزش دارایی ها و احتمال افزایش نرخ برق، جذابیت دارند. در بین سهم های گروه حمل و نقل، روانکارها و نیز ساختمانی ها هم می توان گزینه های مناسبی یافت که عملکرد مطلوبی داشته اند. در مقابل، برخی تک سهم های کوچک بازار که شناوری پایینی داشته اند، رشد قیمت زیادی کرده اند و در قیمت های فعلی، ارزنده نبوده و پر ریسک هستند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نگاه مثبت کارشناسان به بازار سرمایه؛

بورس نم پس نمی‌دهد

نگاه مثبت کارشناسان به بازار سرمایه؛

بورس نم پس نمی‌دهد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
زهرا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵
درمورد بورس کالا و بورس اوراق بهادار و رشدی که کرده اند نظرتون چیه دوستان