بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
با توجه به رشد سنگین بازار در جریان معاملات روز گذشته و همچنین رسیدن به مرز روانی ۵۰۰ هزار واحدی به نظر می‌رسد که در معاملات امروز شاهد افزایش مقطعی احتیاط معامله‌گران در سطح بازار باشیم.
کد خبر : ۲۱۰۸۳۰

افزایش مقطعی احتیاط معامله‌گران

آنچه در بازار دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، همان گونه که پیش بینی می‌شد با توجه به رشد محسوس قیمت ارز در بازار آزاد و همچنین به تبع آن رشد قیمت انواع کالا‌ها در بازار‌های مربوط به خود، شاهد رکورد شکنی جدیدی در بازار سرمایه بودیم. شاخص کل با ۱۷ هزار واحد افزایش به کانال ۵۰۰ هزار واحدی نزدیک شد و در پایان معاملات دیروز به رقم قابل تامل ۴۹۸ هزار و ۹۰۴ واحد رسید. اکثر نماد‌های بازار در گروه‌های مختلف با رشد قیمتی سنگین و بالایی مواجه بودند و کمتر نمادی در بازار روز گذشته مشاهده می‌شد که با کاهش قیمت روبرو باشد.

سیاست و اقتصاد کلان

مهم‌ترین خبر این روز‌های کشور، شیوع ویروس کرونا و تبعات ناشی از آن است. در آخرین اخبار مربوط به اثرات این ویروس در سطح کشور می‌توان به بسته شدن مرز‌های کشور‌های همسایه از جمله عراق، ترکیه، افغانستان و ترکمنستان اشاره کرد. این موضوع می‌تواند مسیر صادرات به این کشور‌ها را که بخش عمده‌ای از کل صادرات کشور را در بر می‌گیرد تحت‌الشعاع قراردهد. همچنین با توجه به این محدودیت ها، ورود اسکناس دلار از مرز هرات و عراق به کشور با مشکل مواجه شده و برخی رشد محسوس قیمت دلار را ناشی از این امر می‌دانند و اثرات مربوط به قرار گرفتن در لیست سیاه FATF را در درجه دوم اهمیت ارزیابی می‌کنند.

رئیس کل بانک مرکزی در خصوص رشد قیمت شدید ارز در روز‌های گذشته، عنوان داشت که بانک مرکزی با هیجانات بازار ارز هیجانی برخورد نمی‌کند و توصیه می‌شود از ورود به دام روانی سفته بازان و سودجویان مردم پرهیز کنند. وی افزود: به دنبال این اقدام همان گونه که قبلا تاکید کردم، گروهی در تلاش بوده و هستند تا با ایجاد فضای روانی بی ثباتی و نیز اعلام نرخ‌های بی پایه و غیر معاملاتی در فضای مجازی، در چارچوب فشار حداکثری آمریکا این تصمیمات را تکمیل کنند و ثبات بازار‌ها از جمله بازار ارز را مجددا به هم بزنند.

در خبری از صنعت فلزات، با توجه به عدم تمکین شرکت‌های بزرگ فولادساز نسبت به تامین بازار داخلی و همچنین عدم نظارت کافی بر خریداران محصولات فلزی در بورس کالا، احتمال ممنوعیت صادرات شمش فولاد را در روز‌های پیش رو افزایش داده و این موضوع می‌تواند منجر به کاهش درآمد‌های صادراتی این شرکت‌ها شود.

در بازار‌های جهانی شاهد ادامه اثرات منفی شیوع ویروس کرونا بر قیمت کالا‌ها و کامادیتی‌ها هستیم. قیمت نفت برنت به کمتر از ۵۷ دلار به ازای هر بشکه رسید. بهای هر تن روی نیز در آستانه رسیدن به قیمت‌های کمتر از ۲ هزار دلار قرار دارد. بهای مس نیز با بیش از یک درصد کاهش به ۵ هزار و ۶۷۷ دلار رسیده است.

در خبری از بازار سرمایه و بنا بر اطلاع شرکت فرابورس ایران، معاملات فروش تعهدی شرکت‌های میدکو، مس سرچشمه و بیمه پاسارگاد از امروز آغاز خواهد شد. همچنین در روز سه شنبه شاهد پذیره‌نویسی ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق اجاره شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا با نرخ سود ۱۸ درصد و پرداخت سود در مقاطع سه ماه یکبار هستیم.

بازار امروز
با توجه به رشد سنگین بازار در جریان معاملات روز گذشته و همچنین رسیدن به مرز روانی ۵۰۰ هزار واحدی به نظر می‌رسد که در معاملات امروز شاهد افزایش مقطعی احتیاط معامله‌گران در سطح بازار باشیم. با این حال، روند کلی بازار همچنان صعودی به نظر می‌رسد و شکسته شدن رکورد ۵۰۰ هزار واحدی بعید نیست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر