بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
با مشخص شدن نتایج انتخابات مجلس، نگاهی به آمار‌ها انداختیم و به نگاهی جالب توجه در خصوص میزان مشارکت و محبوبیت هر یک از برگزیدگان انداختیم.
کد خبر : ۲۱۰۹۰۴

مشارکت در انتخابات و رأی برای انتخاب قالیباف

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون، تجربه سی‌وهفت انتخابات در طول نظام جمهوری اسلامی بدست آمده که یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز طی جمعه هفته گذشته برگزار و نتایج آن نیز اعلام شد. 

بر اساس آمار‌های منتشر شده، در یازدهمین دوره انتخابات مجلس، حدود ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار نفر واجد شرایط رأی در کشور وجود داشت که سهم تهرانی‌ها تقریبا حدود ۷ میلیون و ۱۷۳ هزار نفر بود.

بر پایه این گزارش، نکته جالب توجه آنجاست که میزان مشارکت تهرانی‌ها در انتخابات مجلس کمتر از دوره قبلی گزارش شده است.

مطابق با اطلاعات دریافتی از ایرنا، شمار واجدین شرایط رای در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس ۷ میلیون و ۱۷۳ هزار نفر بوده که با توجه به حضور یک میلیون و ۸۴۰ هزار نفری، میزان مشارکت مردم تهران در انتخابات مجلس حدود ۲۵.۷ درصد ثبت شده و این در حالی است که در انتخابات دوره گذشته مجلس، از ۸ میلیون و ۴۷۵ هزار نفر واجد شرایط، ۳ میلیون و ۲۴۴ هزار نفر رأی داده که این آمار گواه بر آن بوده که میزان حضور مردمی در آن دوره انتخابات مشارکت ۳۸.۳درصدی را به ثبت رسانده بود.

مشارکت در انتخابات و رأی برای انتخاب قالیباف

وقتی کرج، البرز شد

شایان ذکر است که یکی از دلایل بالا بودن واجدین شرایط در هشتمین دوره انتخابات مجلس این است که در آن زمان، کرج جزو استان تهران محسوب می‌شد و علاوه بر آن، حداقل سن برای رأی دادن، ۱۵ سال درنظر گرفته شده بود که در دوره بعد مجددا به ۱۸ سال تغییر یافت.

مشارکت در انتخابات و رأی برای انتخاب قالیباف

بر مبنای اطلاعات و آمار‌های در دسترس، محمدباقر قالیباف بیش از یک میلیون و ۲۵۶ هزار رأی کسب کرد که نسبت به کل واجدین شرایط (۷ میلیون ۱۷۳ هزار نفر)، ۱۷.۶ درصد از کل آراء را از آن خود کرد.

بر همین اساس باید اشاره شود که در دوره گذشته که ۸ میلیون و ۴۷۵ هزار نفر واجد شرایط رأی دادن بودند، نفر نخست حوزه انتخابی تهران، محمدرضا عارف توانست با کسب نزدیک به یک میلیون و ۶۰۹ هزار رأی، ۱۹ درصد کل آرای ممکن را به نام خود ثبت کند.

مشارکت در انتخابات و رأی برای انتخاب قالیباف

همان‌طور که در جدول ذیل مشاهده می‌کنید، بررسی آمار چهار دوره اخیر انتخابات مجلس نشان می‌دهد که نفر اول انتخاب شده در حوزه تهران در دوره نهم، بیشترین رأی را نسبت به کل واجدین، داشته است.

به عبارتی، بیشترین مقبولیت در بین واجدین شرایط رأی دادن، مربوط به غلامعلی حداد عادل در نهمین دوره انتخابات مجلس بود که توانست ۲۱درصد از کل آرای ممکن را کسب کند.

مشارکت در انتخابات و رأی برای انتخاب قالیباف

در تصویر ذیل آمار و اطلاعات کل نمایندگان منتخب مردم تهران در چهار دوره اخیر را ملاحظه می‌فرمایید.مشارکت در انتخابات و رأی برای انتخاب قالیباف

نگاهی به منابع:
چند نفر در تهران واجد شرایط رای دادن هستند؟
واکنش استانداری به آمار ۲۱.۵ درصدی مشارکت مردم تهران

آمار‌های وزارت کشور
میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی (۱۳۹۰–۱۳۹۱)
میزان مشارکت در انتخابات به تفکیک استان

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ساسان
Japan
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲
همین نمودارا نشون میدن مردم نماینده های این دوره از قبلیا کمتر قبولشون دارن
خ صابری
Romania
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
به نظر من بهترین مجلس همون مجلس هشتم و کمی تا قسمتی نهم بود
میلاد جهانی
Romania
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۷
حیف اون همه رأی که به عارف دادیم حییییییییییییییییفففففففف
ناشناس
Netherlands
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۰
من که رأی ندادم....... همشون اول تا آخر یه جورن. فقط قیافه هاشون فرق داره
لرستان
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
عالی گفتی :))))))))))))))))))
ناشناس
Netherlands
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۵
پنبه تو ریخت همشون بمالن... به نظر بیایم همشونو بفرستیم قم