بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۷
در بدترین شرایط بعد از ترور سردار سلیمانی قیمت ارز را کنترل کردیم، اکنون چرا باید قیمت آن بالا برود؟
کد خبر : ۲۱۰۹۵۶

 

محمدرضا جهان بیگلری عضو اتاق بازرگانی:

در بدترین شرایط سیاسی و بین‌المللی كه انتظار می‌رفت نرخ ارز افزایش زیادی داشته باشد با كنترل و ورود مستقیم بانك مركزی نرخ ثابت ماند. ایران در آستانه یك جنگ نظامی قرار داشت و پس از ترور و به شهادت رساندن سردار سلیمانی ایران به پایتخت نظامی آمریكا در خاورمیانه حمله كرد اما بازار كامل تحت كنترل بود و در شرایط فعلی به نظر می‌رسد دولت قصد دارد موضوع اف‌ای‌تی‌اف را مطرح كند تا بتواند با افزایش نرخ ارز در پایان سال بخشی از كسری بودجه خود را جبران كند.

مردم باید توجه داشته باشند اف‌ای‌تی‌اف سیستم بانكی ما را هدف قرار می‌دهد و این سیستم به دلیل تحریم‌های آمریكا عملا غیرقابل استفاده است درنتیجه ورود ایران به لیست سیاه تاثیری در اقتصادمان ندارد و اتفاقی كه افتاده ناشی از بی‌مدیریتی بخش اجرایی كشور است.

اف‌ای‌تی‌اف 42 توصیه و یكسری الزامات دارد كه هیچ‌كدام در بخش ارزی كشور تأثیر ندارد و تورم‌زا نیست. ایران قبلا هم در لیست سیاه قرار داشت و این موضوع برایش تازگی ندارد، ضمن این‌كه ایران در طول این مدت از لیست سیاه خارج نشده بود و به حالت تعلیق درآمد.

ما اكنون توصیه‌ها و دستورات اف‌ای‌تی‌اف را انجام می‌دهیم و اطلاعات مربوط به صرافان، لیست تجارت خارجی و اطلاعات مربوط به نقل و انتقال پولی و مبارزه با پولشویی پنج سالی است به گروه ویژه اقدام مالی ماهانه داده می‌شود. شاید برخی داخلی‌ها در ورود ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف نقش داشته باشند.

ورود ایران به لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی در شرایطی انجام شده كه رئیس آن (چین) همیشه این كار را وتو می‌كرد اما یكباره خبرهایی مبنی بر این‌كه ایران قرار است وارد لیست سیاه شود شنیده شد. حتی قبل از ورود ایران به لیست سیاه رئیس دفتر رئیس‌جمهور اعلام كرد خبرهای بدی در روزهای بعدی به گوش می‌رسد كه برای ایران خوب نیست.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر