بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۸
یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

روند صعودی نرخ ارز، ماندگار نیست

تا وقتی سیاست‌گذاران پولی بتوانند در چارچوب حساب جاری خود از نرخ موجود دفاع کنند، نرخ ارز ثابت می‌ماند.
کد خبر : ۲۱۱۰۸۸

به گزارش بورس نیوز در روزهای اخیر با توجه به قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF و نیز شیوع ویروس کرونا در کشور، نرخ ارز هم در بازار آزاد و هم در سامانه نیما افزایش داشته است. این افزایش نرخ ارز اثر مثبتی هم بر بازار سرمایه داشته و شاخص کل از ابتدای هفته جاری حدود ۳۹ هزار و ۷۵۸ واحد رشد کرده است.

برخی معتقدند نرخ ارز تحت تاثیر جریانات اخیر رشد کرده و واقعی نیست و با بازگشت دوباره آرامش به کشور، نرخ ارز کاهش خواهد یافت. برخی هم معتقدند با در نظر گرفتن شیب صعودی حجم نقدینگی در کشور، ارز باید نرخ بالاتری داشت و قیمت های فعلی در بازار ارز، دستوری و کنترل شده است.

مجید شاکری کارشناس مسائل اقتصادی در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار ارز و نرخ واقعی دلار بیان کرد: هر نرخی که در بازار عرضه و تقاضا مورد دادوستد قرار بگیرد، واقعی است، حتی اگر دستوری و یا تحت تاثیر هیجانات تعیین شده باشد.

وی افزود: البته احتمالا مهمترین تاثیر شیوع کرونا، اول مارس خواهد بود؛ چرا که مشکلات فعلی مربوط به شیوع کرونا در چین است و مربوط به شیوع کرونا در ایران نیست و از اول مارس، این فشار احتمالا کاهش خواهد یافت. آثار ناشی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه FATF هم بیشتر آثار روانی بوده و کوتاه مدت است.

شاکری با اشاره به عدم تداوم روند این بازار تصریح کرد: معتقدم روند صعودی قیمت ها در بازار ارز (تحت تاثیر این دو اتفاق) تداوم نخواهد داشت و آثار این اتفاقات هم کوتاه مدت خواهد بود. ولی به هر حال هر لحظه ممکن است اتفاقی در سطح جهانی یا داخلی رخ دهد که قابل پیش بینی نباشد و بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. کما اینکه روند نزولی و با ثبات بازار ارز تا آبان ماه برقرار بود و آن زمان کسی پیش بینی چنین شرایطی را نمی کرد.

شاکری در رابطه با برخی اظهار نظرها مبنی بر ضرورت افزایش نرخ ارز تحت تاثیر افزایش حجم نقدینگی گفت: ۹ رویکرد مختلف در مورد نرخ ارز وجود دارد که هیچ یک از این رویکردها، نرخی برای ارز تعیین نمی کنند یا پیشنهاد نمی دهند. بلکه روندها را با توجه به عوامل گوناگون، پیش بینی می کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: یکی از این رویکردها، رویکرد پولی به نرخ ارز است. در این رویکرد، تفاوت رشد اقتصادی و تفاوت رشد حجم نقدینگی در دو کشور مبدا ارز و کشور مقصد مورد بررسی قرار می گیرد. حال اگر در کشوری، نرخ ارز ثابت پیگیری شود، از نرخ ارز موجود در کشور حتی به قیمت تضعیف تراز تجاری یا تضعیف حساب جاری کشور ، دفاع خواهد شد.

وی اضافه کرد: اگر هم نرخ ارز در کشوری، متغیر لحاظ شود، این تفاوت رشد اقتصادی و نقدینگی دو کشور، در طول زمان خود را در نرخ ارز نشان خواهد داد.

شاکری در پایان خاطرنشان کرد: در کشور ما نرخ ارز ثابت پیگیری می شود و تا وقتی سیاست گذاران پولی بتوانند در چارچوب حساب جاری خود از نرخ موجود دفاع کنند، نرخ ارز ثابت می ماند. ثابت ماندن و دستوری تعیین شدن نرخ ارز به معنای غیر واقعی بودن نرخ ارز نیست و هر نرخی که در بازار ارز با آن معامله شود، نرخ واقعی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رشد دو برابری صادرات ایران به اوراسیا؛

سهم ایران از تجارت با اوراسیا بیشتر شد

گزارش روزانه بازار سرمایه

فتح الفتوح دیگری در بورس

در گفتگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

در بورس، طلا بخرید!

ارسال نظر