بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

افزایش نرخ ارز نیمایی، محرک موج صعودی دیگر

مهم‌تر از تاثیر مثبت افزایش نرخ ارز نیما بر سودآوری شرکت‌های بازارسرمایه، آثار تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز نیمایی است.
کد خبر : ۲۱۱۲۰۰

افزایش نرخ ارز نیمایی، محرک موج صعودی دیگری در بازار سرمایه

به گزارش بورس نیوز بازارسرمایه بدون شک در سال ۹۸ بازاری همیشه بهار بوده است. اگرچه اکثر تحلیلگران تا هفته‌های قبل پیش‌بینی شاخص ۵۰۰ هزار واحدی را می‌کردند؛ ولی رشد نرخ ارز محرک دوباره‌ای برای بازار سرمایه شد.

دلار نیمایی به ۱۳۵۰۰تومان رسیده و شاخص کل بورس تهران با رشد نزدیک به ۱۰هزار واحدی تا این لحظه از معاملات، بر قله ۵۲۸ هزار واحدی می درخشد.

مازیار فتحی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: تاثیر دلار ۱۳۵۰۰ تومانی نیما بر بازار سرمایه ما قطعا مثبت خواهد بود. کمتر تحلیلگری در تحلیل ها و پیش بینی های خود دلار نیما را ۱۳۵۰۰ تومان در پایان سال ۹۸ پیش بینی کرده بود و با توجه به اینکه اکثر شرکت های بازار سرمایه، صادرات و درآمدهای ارزی دارند، این قضیه آثار مطلوبی بر جای خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: اگرچه احتمالا حجم فروش شرکت ها کاهش خواهد داشت، ولی افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، کاهش احتمالی حجم فروش شرکت ها را جبران خواهد کرد.

فتحی افزود: اما مهم تر از تاثیر مثبت افزایش نرخ ارز نیما بر سودآوری شرکت های بازار سرمایه، آثار تورمی ناشی از افزایش نرخ ارز نیمایی است. با این شرایط بعید است که سال آینده تورم کمتر از ۴۰ درصدی داشته باشیم و تورمی که به اقتصاد کشور تحمیل خواهد شد حتما منجر به افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها می گردد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تمامی شرکت ها و صنایع بورسی از افزایش نرخ ارز نیمایی و آثار تورمی آن به خاطر افزایش ارزش جایگزینی شرکت ها منتفع می شوند؛ ولی شرکت های صادرات محور با افزایش نرخ ارز نیمایی، سود بیشتری هم محقق خواهند کرد.

فتحی در پایان خاطرنشان کرد: معتقدم شاید افزایش نرخ ارز نیمایی روی سودآوری برخی شرکت ها از جمله خودروسازان اثر منفی داشته باشد؛ ولی از منظر بازار سرمایه ای، این شرایط سبب افزایش ارزش جایگزینی و ارزش ذاتی تمام سهم ها خواهد شد‌.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"نقدینگی" هیزم نرخ ارز

عضو هیات مدیره کانون کارگزاران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

اصلاحات کوچک در حجم‌های بزرگ

دربهمن ماه اتفاق افتاد؛

افزایش ارزش بازار بورس

ارسال نظر