بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۹
تحلیلگر مسائل اقتصادی تاکید کرد:

برخورد اقتصاد چین با کرونا برای ما الگو باشد

دولت و قوه قضاییه برخوردهای قهری را با سودجویان افزایش دهند
کد خبر : ۲۱۱۳۶۶

 

آلبرت بغزیان تحلیلگر مسائل اقتصادی‌ گفت:

متاسفانه در بحران‌ها، همواره مواد غذايي مورد هجوم قرار مي‌گيرد. چراکه عده‌اي به دنبال سودجويي از شرايط هستند و با پخش شايعاتي به دنبال تامين منافع خود مي‌گردند. از مردم انتظار مي‌رود که در اين زمينه رفتار آگاهانه‌تري از خود بروز دهند.

 

اگر فردا کسي بگويد گل‌گاوزبان دواي کروناست، مگر ما بايد هر گرم آن را ۴۰۰ هزار تومان بخريم؟ بايد به مسائل نگاهي منطقي داشت؛ حال اگر داروي کرونا هم کشف شود که نبايد آن را به قيمت‌هاي گزاف بفروشند. براي به حداقل‌رساندن چنين رفتاري لازم است که دولت و قوه قضائيه برخوردهاي قهري را افزايش دهند و بدون هيچ‌گونه اغماضي افراد را تحت محاکمه قرار دهند.

 

نکته دوم نحوه مديريت دولت است. امروز فروش ماسک در فروشگاه‌ها را ممنوع اعلام کرده‌اند، اما مگر مشکل کمبود آن برطرف شده است؟ دولت اگر مي‌خواهد کنترل بازار را در دست بگيرد نياز به مديريت بهتري دارد. به‌عنوان مثال چيني‌ها هم با فراگيري کرونا مواجه بودند و نشان دادند که چگونه با همدلي يکديگر مي‌توانند بازار را مديريت کنند؛ اما در اقتصاد ايران اعتمادي وجود ندارد و به همين دليل عده‌اي همواره در مقابل دولت هستند.

 

اما دولت که فهرست توليدکنندگان و توزيع‌کنندگان را که در اختيار دارد، اکنون بايد به آنها مراجعه کند و توضيح بخواهد. آنگاه مشخص مي‌شود که چه کسي احتکار مي‌کند و چه کسي توزيع‌کننده واقعي است. شايد گاهي فرهنگ اشتباه جا افتاده باشد، اما نمي‌توان که تمامي مردم را محاکمه کرد؛ بلکه سودجويان به‌راحتي قابل شناسايي هستند و آنها بايد مورد مواخذه قرار بگيرند.

 

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۲
با سلام اگر ما مثل چینی ها رفتار می کردیم الان دومین اقتصاددنیا بودیم ضمنا برنامه کرونا احتمالا زیر سرآمریکاست ولی چینی ها خیلی زرنگتر ازاین حرفها هستند عالی مدیریت کردنداز عصابنیت ترامپ در هند معلوم بود خط ونشان باسلاحهای مرگبار برای چین کشید