بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید شد:

پروتکل اعتمادسازی خارجی تنها راه صادرات موادغذایی

رئیس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران گفت: همواره پیک صادرات در اسفندماه بوده است. اما امسال به سبب شیوع کرونا، دوران طلایی صادرات را از دست می دهیم. ضمن اینکه در بازارهای صادراتی، نفوذ دوباره به بازاری که از دست برود، دشوار است.
کد خبر : ۲۱۱۶۶۷

نجات صادرات از بحران کرونا در گرو اعتمادسازی

به گزارش بورس‌نیوز، دولت آمریکا در یکی دو سال اخیر تلاش زیادی برای توقف صادرات ایران کرد؛ ولی صادرات با تمام سختی ها متوقف نشد. شیوع کرونا در ایران اما، کاری را با صادرات ایران کرد که تحریم های آمریکا نتوانسته بود انجام دهد. در چند روز گذشته مرزهای صادراتی، یکی پس از دیگری بر روی محصولات ایرانی بسته شد و کامیون های حامل محموله های صادراتی پشت مرزها، سرگردان شده اند. البته توقف صادرات ایران به عراق، مشکلاتی برای بازار عراق ایجاد کرده و امروز خبر رسیده که مرز ایران و عراق برای انجام صادرات، باز شده است.
به هر حال گسترش کرونا در کشور، تهدیدی برای صادرات ایران محسوب می گردد.

علی شریعتی رییس کارگروه صنایع غذایی اتاق ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می رسد شرایط به گونه ای است که نمی توان افق بلندمدتی در مورد روند صادرات ترسیم کرد. اوضاع صادرات محصولات ایرانی در هر یک از مرزها و برای هر کشور، متفاوت است. برخی کشورها که وابستگی کمتری به واردات از ایران دارند مثل ترکمنستان و پاکستان و... مرزهای صادراتی خود را بر روی ما بسته اند؛ ولی بازار عراق و اقلیم کردستان که وابستگی بیشتری به واردات از ایران داشته اند، مرزهای خود را به روی ما گشوده اند و بستن مرزها، مقطعی بوده است.

وی ادامه داد: در مرزهای صادراتی ترکیه هم با مشکلاتی مواجه هستیم. این مشکلات هم فقط مربوط به بستن مرزهای زمینی نیست و حمل و نقل هوایی هم مشکلات خاص خود را دارد.

شریعتی افزود: به هر حال این وضعیت، برای صادرات محصولات کشاورزی و غذایی خام و تره بار، مشکلات بیشتری ایجاد خواهد کرد. صادرات خشکبار به اروپا هم مشکلاتی دارد؛ اما فعلا نگرانی چندانی بابت صادرات محصولات غذایی بسته بندی شده مانند لبنیات و کنسروجات و... نداریم‌.

فعال صنعت غذایی تصریح کرد: چالش اصلی اینجاست که با توجه به تعطیلات نوروز و توقف چندروزه اکثر فعالیت های تولیدی در کشور ما، همواره پیک صادرات در اسفندماه بوده است. اما امسال به سبب شیوع کرونا، دوران طلایی صادرات را از دست می دهیم. ضمن اینکه در بازارهای صادراتی، نفوذ دوباره به بازاری که از دست برود، دشوار است. بنابراین، اینطور نیست که با رفع مشکل کرونا، لزوما صادرات با حجم بیشتری صورت بگیرد و توقف این چند روز، جبران شود.

شریعتی در خاتمه، اعتمادسازی را مهمترین لازمه حفظ بازارهای صادراتی دانست و اظهار کرد: هر چه ارکان دولت ما از جمله وزارت امور خارجه و وزارت بهداشت و... بتوانند اعتمادسازی کرده و با کشورهای دیگر، پروتکل های بهداشتی ایجاد کنند، نگرانی بازارهای صادراتی کاهش خواهد یافت. گذر از این بحران در سایه شفافیت در عملکرد و جلب اعتماد شرکای تجاری و مشتریان صادراتی، راحت تر انجام خواهد شد و راه اندازی قرنطینه های مرزی و سالم سازی کانتینرها و... به این اعتمادسازی کمک خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر