بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۱
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

خم شدن کمر غول کرونا در برابر بورس تهران

شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، همراه، وامید، اخابر و ومعادن با رشد حدود ۹۸۷۲ واحدی روبرو شد.
کد خبر : ۲۱۱۶۶۸

خم شدن کمر غول کرونا در برابر بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، در حالیکه اکثر کارشناسان و فعالان بازار انتظار داشتند در پی شیوع و گسترش کرونا در کشور و همچنین بسته شدن اکثر مرز‌های زمینی کشور که امر صادرلات محصولات متعدد ایران را فعلا متوقف ساخته است، شاهد واکنش منفی و عقبگرد بورس تهران باشیم، ولی عملا عکس چنین وضعیت و انتظاراتی در بازار امروز شکل گرفت و سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها با شیب تندی در حال افزایش و جبران مافات دیروز بود. بطوریکه بیش از نیمی از عقب نشینی نماگر بازار، در معاملات امروز جبران گشت و شاخص کل توانست بار دیگر کانال از دست رفته ۵۱۵ هزار واحدی را باز ستاند.
بدین ترتیب و به مدد حضور قوی و حداکثری سرمایه گذاران در بورس و عدم رخنه واهمه در فعالان بازار، شاهد آن بودیم که بازار توانست حتی غول بزرگی عظیمی، چون کرونا را نیز دور بزند و با اقتدار تمام به فتوحات و تصرفات خود در پهنه فضای معاملات بورس تهران ادامه دهد.
این توفیق بزرگ و مقاومت فعالان بازار در بر ابر هر مانع داخلی و خارجی را به عموم مردم ایران تبریک و تهنیت باید گفت. چرا که بازار‌ها و بورس‌های جهانی دچار چنان ریزش سنگینی شده اند که خسارت وارده بر ان‌ها از مرز هزاران میلیارد دلار نیز گذشته است.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، همراه، وامید، اخابر و ومعادن با رشد حدود ۹۸۷۲ واحدی روبرو شد. بی تفاوتی و کم محلی فعالان بازار به ویروس کرونا و حتی افت سنگین قیمت کامودیتی‌ها در بازار‌های جهانی، رشد مجدد نرخ ارز و حضور فعال نقدینگی در بازار ... بخشی از افت روز گذشته را جبران کرد هرچند با بازگشایی بازار‌های جهانی سهام مجددا با افت سنگین و چالشی جدی روبرو بود.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۵۱۵,۵۸۳ واحد / میزان تغییر ۹۷۸۲ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۸,۷۶۰,۴۹۷ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۴۵,۰۲۶ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۲۹۶ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فارس ۱۰۹۶ واحد مثبت/ همراه ۳۸۷ واحد مثبت/ وامید ۳۷۷ واحد مثبت/ شپنا ۳۵۷ واحد منفی/ اخابر ۳۳۹ واحد مثبت/ ومعادن ۳۱۳ واحد مثبت/ فخاس ۲۷۹ واحد منفی

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۷۱۳ میلیون سهم/ وبصادر ۳۱۴.۸ میلیون سهم/ ذوب ۳۱۴.۲ میلیون سهم/ شپنا ۲۰۵.۱ میلیون سهم/ خپارس ۱۷۱.۴ میلیون سهم

گزارش جامع بازار
جمع معاملات امروز ۷۲,۸۹۱ میلیارد ریال بود که ۸۴ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر ۹,۷۵۹ واحد مثبت به ۵۱۵,۵۸۴ رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار ۸,۳۲۴ میلیارد ریال مثبت بود.
بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): سرمایه گذاری؛ محصولات شیمیایی و "فارس"
بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): سرمایه‌گذاری و "ومهان"
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: "چکارن" و "وسدید"
نماد‌ها با معامله عمده: فملی، شبندر، شغدیر، فارس، تنوین، تاپیکو، تاصیکو، فخوز

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) شب گذشته ترامپ یک کنفرانس خبری برگزار کرد. او در خصوص ایران گفته علاقه‌مند است که در زمینه کرونا به ایران کمک کند. وی گفت چینی‌ها در خصوص کرونا به پیشرفت خوبی رسیده اند و روند مبتلایان جدید نزولی است. ترامپ گفت روز دوشنبه با تمام شرکت‌هایی که تلاش می‌کنند واکسن بسازند جلسه‌ای خواهد داشت.
۲) دونالد ترامپ می‌گوید ایالات متحده توافق بزرگی با چین داشته است و توافق بزرگتری را به زودی با این کشور شروع خواهد کرد. ترامپ بار دیگر با انتقاد از فدرال رزرو می‌گوید فدرال رزرو باید رهبر باشد نه یک پیرو! او می‌گوید ایالات متحده باید نرخ‌های بهره پایین یا مشابه سایر نقاط داشته باشد.
۳) برخلاف انتظار‌ها ترکیه حملات خود بر علیه سوریه را مجددا آغاز کرده و کاروان بزرگی از ادوات نظامی را شامگاه شنبه به استان ادلب در شمال غرب سوریه فرستاده است. در حالی ترکیه انتظار حمایت ناتو را دارد که مکرون به اردوغان گفته حملات به ادلب را فوراً متوقف کنید!
۴) کمیسیون ملی بهداشت چین گفته پلاسمای خون افراد بهبود یافته از کروناویروس جدید (COVID-۱۹) به بهتر شدن حال بیماران دیگر کمک کرده است. این درمان به ۱۵۷ بیمار داده شده که بعد از آن، ۹۱ نفر از این تعداد بهبود یافته‌اند.
۵) جوبایدن در کارولینای جنوبی پیروز شده، اما همچنان برنی سندرز در مجموع پیشتاز است.
۶) ضریب ارزش سهام برای محاسبه تضمین اعتبارات اعطایی به مشتریان کارگزاری‌ها از ۶۰ درصد به ۵۰ درصد کاهش یافت؛ بنابراین آن‌هایی که در سقف اعتبار بودند باید اندکی از سهام خود عرضه کنند. نیمی از کارگزاری‌ها نیز سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند دارند که احتمالا اعتبار مشتریان باید تسویه شود.
۷) چین ۱۳ دستگاه تنفسی، ۵۰ هزار و ۴۰ کیت تشخیصی آزمایشگاهی کروناویروس و ۳۵ هزار و ۴۰ سوآب دهانی برای نمونه‌برداری ویروس کرونا به ارزش ۹ میلیون یوان به ایران کمک کرده است.
۸)علی اکبر کریمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از تصمیمات مقام ناظر بورس در خصوص دامنه نوسان و سقف اعتباری مشتریان حمایت کرده است. وی گفته این طرح را می‌توان یک تدبیر انقباضی در جهت کاهش سرعت معاملات بورس دانست. با توجه به افزایش حجم نقدینگی موجود در بازار سرمایه احتمال ایجاد حباب در سهام برخی شرکت‌ها و وارد شدن ضرر و زیان به سهام اولی‌ها وجود دارد؛ بنابراین این تهمیدات برای افراد تازه وارد به بازار سرمایه مثبت خواهد بود.
۹) رایان هم افزا در بازار فرابورس درج شد.
۱۰) در حالی که چین آمار نزولی در مبتلایان دارد و شرکت‌های فعال این کشور در حال تولید مجدد هستند، در کره جنوبی شرکت هیوندایی و ال. جی فعالیت خود را متوقف کرده اند. در ایران نیز یک شرکت بورسی به دلیل نگرانی از کرونا، تولید را متوقف کرده است.
۱۱) یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های حذف غبار کارخانه‌های فرآوری خشک سنگ‌آهن کشور در شرکت گل‌گهر راه‌اندازی شد. غبار جمع آورى شده توسط این مجموعه، به منظور استحصال کنسانتره موجود در آن به صورت اسلاری به کارخانه فرآورى غبار ارسال خواهد شد و کنسانتره موجود در آن بازیافت مى‌شود این در حالی است که پیشتر غبار ایجاد شده، به صورت باطله بدون استفاده می‌ماند.
۱۲) طالبان و آمریکا به توافق رسیدند. نیرو‌های ناتو طی ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌شوند.
۱۳) صادرات محصولات فولادی ازین پس نیازمند تایید وزارت صمت است.
۱۴) مدیرمالی بانک تجارت گفته حذف سود روزشمار حدود یک درصد هزینه پول این بانک را کاهش داده است. بخشی از منابع با هدف اعطای تسهیلات در بازار بین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در همین راستا مازاد نقدینگی بانک تجارت نیز که در آذرماه ۹۸ به حدود ۱۲۰ هزار میلیارد ریال بالغ شده است در بازار مذکور معامله می‌شود.
۱۵) یک اپیدمیولوژیست می‌گوید بیماری کرونا احتمالا طی سه تا چهار هفته پیش رو به روند کاهشی و خاموشی خواهد داشت.
۱۶) صندوق بین المللی پول گفته گسترش سریع ویروس کرونا یک تاثیر منفی بر رشد اقتصادی جهان خواهد داشت و صندوق بین المللی پول احتمالا پیش بینی خود درباره رشد اقتصادی جهان کاهش خواهد داد. گسترش کرونا رشد اقتصادی چین را در سال جاری میلادی به ۵.۶ درصد کاهش خواهد داد، این رقم ۰.۴ درصد کمتر از چشم انداز اعلام شده در ماه ژانویه بوده است.
۱۷) پارس خودرو ۲.۶۳ درصد سهام مگاموتور را عرضه می‌کند.
۱۸) ومعادن در تاریخ ۲۰ اسفند ماه به مجمع افزایش سرمایه می‌رود.
۱۹) دجابر قصد دارد ششدانگ پنج دستگاه آپارتمان در یک ساختمان به مساحت تقریبی ۷۷۸/۱۰ متر مربع به نشانی تهران، شهرک غرب، بلوار شهید دادمان، خیابان فخار مقدم، نبش گلبرگ ۴ شرقی را به فروش برساند.
۲۰) استاندار استان مرکزی گفته واگذاری شرکت واگن پارس نیز به مجموعه مپنا به عنوان یک دستور کار جدی مطرح است و در حال پیگیری هستیم.

پیش بینی بازار دوشنبه ۱۲ اسفند ۹۸
در حالیکه طیف زیادی از فعالان بازار و سرمایه گذاران در بورس انتظار داشتند افسانه شکست ناپذیری بورس تهران نیز به انتها رسیده، ولی عکس این قضیه در بازار امروز صادق بود و خریداران چنان قدرت و اقتداری از خود نشان دادند که نه تنها ویروس مهلک کرونا سر تسلیم در بورس تهران فرود اورد بلکه کلیه بورس‌های جهانی از هیبت و عظمت بورس تهران سخن‌ها گفتند و فعالان بازار سرمایه کشور را ستودند.
این در حالیست که کلیه بورس‌های جهانی در شوم بزرگی بسر می‌برند و شاخص‌های ان‌ها با سرعت زیادی در حال نزول و سقوط است. از دیگر سو، بازار کامودیتی‌ها نیز در بازار‌های جهانی خراب است و قیمت اکثر کالا‌ها ومواد با ریزش سنگینی مواجه هستند. در حالیکه در بورس کالای ایران غوغایی است و هر چه برای فروش عرضه میشود، توسط خریداران بلعیده میشود!
در بازار ارز نیز قیمت ارز‌ها از جمله دلار نسبت به اوج خود که سطوح ۱۵ هزار و ۸۵۰ تومانی را نیز تجربه کرده بود، به شدت پایین آمده و اینک در سطوح نازل ۱۵ و ۱۵۰ تومانی دور مبزند، ولی این مانع بزرگ نیز سد راه بورس تهران نشده و قیمت‌ها در سهام ارزمحور با شیب تندی در حال افزایش و جبران افت دیروز است.
بدین ترتیب انتظار می‌رود بازار فردا نیز مثبت و پر رونق باشد چرا که اخباری که از سطح شهر در مورد کارگزاری‌ها به گوش می‌رسد، حاوی این نکته و خبر جالب است که جریان و ورود پول به بورس نه تنها نقصان نیافته بلکه شاهد سرازیر شدن صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی جدید به فضای معاملات هستیم.
امری که حداقل می‌تواند تا شب عید تنور بازار سهام را گرم نگه دارد و بازدهی مطلوبی نصیب سهامداران نیرومند آن سازد.

حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو شورای عالی بورس در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ داد:

دلیل کاهش دامنه نوسان بازار سرمایه چه بود؟

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تدبیری انقباضی برای کاهش سرعت معاملات

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مهندس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۹
خبرهای شما جهت دار دلار که رفت بالا اغلب صندوق ها خرید زدن بورس حمایت کردن رفت بالا