بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

صعود بیادماندنی

مجموع معاملات امروز ۸۴,۴۲۲ میلیارد ریال بود که ۷۹ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود.
کد خبر : ۲۱۱۹۴۳

صعود بیادماندنی

به گزارش بورس نیوز، در حالیکه شاهد گسترش و شیوع ویروس کرونا در کشور و اوج گیری آن در منطقه و اقصی نقاط جهان هستیم، و اکثر بازار‌های مالی و فضای کسب و کار در رخوت و رکود بسر می‌برد، ولی خوشبختانه بورس تهران با رونق و اقبال بازار خوبی برخوردار است و مردم از طبقات مختلف برای خرید و سرمایه گذاری در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی به صف نشسته اند. بطوریکه هر عرضه‌ای حتی اگر سنگین و چند صد میلیارد تومانی باشد، توسط خریداران (اعم از حقیقی و حقوقی) به طرفه العینی خریداری میشود و سهام در کف بازار کم است.
این پدیده نادر و فراموش نشدنی را به عموم فعالان بازار تبریک و تهنیت می‌گوییم و امید است رونق خوب فعلی همچنان پایدار باشد.
و، اما بازار امروز بیش از ۱۴.۱۲۷ واحد مثبت بود و شاخص کل توانست با اقتدار تمام بر ایستگاه رفیع ۵۴۳.۴۵۶ واحدی تکیه زند و برگ زرین دیگری از خود به نمایش گزارد. در بازار امروز عمده سهام اصلی گروه‌های شیمیایی، فلزات اساسی، خودرویی و بانک‌ها ... با اقبال خوب خریداران مواجه بوده و مثبت بودند.
و، اما از بین نماد‌های بانکی، فقط دو نماد وبصادر و وتجارت با رشد و افزایش قیمت مطلوب مواجه نیستند که انتظار می‌رود بزودی شاهد هجوم خریداران و عبور قیمت این دو سهم ارزان قیمت و مغفول بازار، از سطوح ۱۰۰ تومانی باشیم.

اوضاع بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد نماد‌های "فارس"، "فولاد"، "فملی"، "پارس"، "اخابر"، "رمپنا"، "پارسان" با رشد حدود ۱۴۹۱۰ واحدی روبرو شد. بهبود جهانی‌ها و رشد نرخ ارز غول‌های بازار سهام را بیدار کرده و رشد‌های سنگین شاخص کل را در پی داشته است.

کارنامه امروز بازار
شاخص کل ۵۴۴,۲۳۹ واحد / میزان تغییر ۱۴۹۱۰ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۹,۸۰۱,۸۵۶ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۵۶,۰۷۲ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۶۸۴ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فارس ۱۰۱۷ واحد مثبت/ فولاد ۷۹۲ واحد مثبت/ فملی ۶۹۱ واحد مثبت/ پارس ۶۲۳ واحد مثبت/ اخابر ۵۱۹ واحد مثبت/ رمپنا ۵۱۱ واحد مثبت/ پارسان ۴۴۸ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وبصادر ۳۵۳.۶ میلیون سهم/ فولاد ۲۹۸.۲ میلیون سهم/ ذوب ۲۴۳.۳ میلیون سهم/ ثاخت ۱۹۳.۶ میلیون سهم/ خساپا ۱۸۵ میلیون سهم

گزارش جامع بازار
مجموع معاملات امروز ۸۴,۴۲۲ میلیارد ریال بود که ۷۹ درصد آن مربوط به معاملات خرد سهام بود. شاخص کل نیز با تغییر ۱۴,۹۱۰ واحد مثبت به ۵۴۴,۲۳۹ رسید. همچنین تراز نقدینگی حقیقی (خرید منهای فروش) به مقدار ۱۰,۰۷۱ میلیارد ریال مثبت بود.
بیشترین تاثیر روی شاخص کل (گروه، صنعت و نماد): سرمایه گذاری؛ محصولات شیمیایی؛ و "فارس"
بیشترین ورود پول حقیقی (صنعت و نماد): سرمایه گذاری و "ومهان"
بیشترین اختلاف سرانه تعدادی خرید از فروش برای حقیقی و حقوقی: "فسپا" و "کروی"
نماد‌ها با معامله عمده: "حریل"، "شفن"، "وپاسار" "تاصیکو"، "کچاد"، "کگل"، "افق"، "فولاد"، "فملی"

حکم حکومتی رهبری برای بودجه ٩٩
سخنگوی هیات رییسه مجلس گفته در پی اعلام موافقت اکثریت نمایندگان با اصل ۸۵ شدن بودجه سال آینده (بررسی و تصویب در کمیسیون تلفیق به جای صحن علنی) و با توجه به اینکه ستاد مقابله با کرونا برگزاری جلسات علنی مجلس را به صلاح نمی‌داند آقای لاریجانی رییس مجلس در این باره از رهبری حکم حکومتی دریافت کردند. بر این اساس نیاز به برگزاری جلسه علنی و حتی جلسه کمیسیون تلفیق نیست و مصوبه کمیسیون تلفیق در مورد بودجه ۹۹ به عنوان مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد تا در صورت تایید به دولت ابلاغ شود.

اهم اخبار و تحولات روزانه
۱) طی روز جاری گروه G۷ کنفرانس مجازی با هم برگزار می‌کنند. گفته می‌شود در این ویدئو کنفرانس بزرگترین اقدام هماهنگ شده قدرتهاى اقتصادى جهان براى مقابله با اثرات شیوع کرونا طرح ریزی خواهد شد. بازار جهانی به این خبر واکنش مثبت نشان داده است.
۲) داوجنز با ۵ درصد افزایش به ۲۶۷۰۳ واحد رسید! بعد از بزرگترین افت شاخص، حالا بزرگترین رشد داوجنز رقم خورده است. یکی از دلایل این رویداد جدی بودن دولت ترامپ برای فشار بر فدرال رزرو در کاهش ۷۵ صدم درصد نرخ بهره است.
۳) اونس طلا به ۱۶۰۰ دلار رسید، نفت برنت ۵۳ دلار معامله می‌شود، مس ۵۷۴۳ دلار است و روی به نزدیکی ۲۰۴۰ دلار رسیده است. همچنین قیمت سنگ آهن روند صعودی قوی را آغاز کرده، علت این است که تولید سنگ آهن داخلی چین تقریبا متوقف شده و تقاضای وارداتی تقویت شده است.
۴) بانک مرکزی ژاپن بسته مالی خود را تصویب کرده. حجم خرید‌های ژاپن از صندوق‌های سرمایه گذاری در سهام، سهمگین معرفی شده است.
۵) دو هفته دیگر فدرال رزرو جلسه تعیین نرخ بهره دارد. با قطعیت مدعی هستند که نرخ بهره نیم درصد کاهش یابد.
۶) عربستان سعودی در نظر دارد تا پیشنهادی به اوپک پلاس جهت کاهش ۶۰۰ هزار بشکه‌ای در روز را بدهد و این کشور

نیز به تنهایی به طور اضافی ۴۰۰ هزار بشکه دیگر در روز کاهش تولید داشته باشد.
۷) در بورس کالا، ورق گرم مبارکه حدود ۵۹ میلیون ریال به طور میانگین معامله شد. ورق در پاییز ۴۹ میلیون ریال بوده، رقابت‌ها آن را به ۶۸ میلیون ریال و ۷۲ میلیون ریال هم رساند، اما معاملات ابطال شد. حالا در حجمی بالا حدود ۶۰۰ میلیارد تومان ورقم معامله شد.
۸) دیوان عدالت اداری، رای داد که خریداران سکه‌های پیش خرید شده از بانک مرکزی باید مالیات بدهند.
۹) نماینده تجاری ایالات متحده لایتیزر می‌گوید به قوانینی نیاز داریم که به نفع ایالات متحده و چین باشد. جدا شدن از چین هدف ایالات متحده نیست. دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم چین نمی‌خواهد به تعهدات فاز اول توافق تجاری پایبند باشد.
۱۰) احمدی نژاد به گوترش نامه نوشته که کرونا ساخته زرادخانه‌های دشمن است! سفیر چین گفته طبق آزمایش‌ها این ویروس ساخته شده نیست و از طبیعت به انسان منتقل شده است.
۱۱) کره شمالی دو موشک به سمت دریای ژاپن شلیک کرد.
۱۲) رئیس‌جمهور ترکیه با ادعای هدف قرار دادن نظامیان سوریه در ادلب، ابراز امیدواری کرد در دیدار با همتای روسی خود به توافق آتش‌بس در این منطقه برسند. وی گفت هیچ مشکلی با ایران و روسیه در سوریه نداریم.
۱۳) سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای ضمن اعلام همبستگی با قربانیان ویروس کرونا در ایران، از ارسال کمک‌های پزشکی و مالی به کشورمان برای مقابله با شیوع سریع این ویروس خبر دادند.
۱۴) همتی در یک پست اینستاگرامی گفته در خصوص کانال مالی معروف به سویس، ظاهرا دولت آمریکا معافیت لازم درمورد استفاده بخشی از منابع ارزی بانک مرکزی ایران را برای تامین واردات کالا‌های اساسی و دارو صادر کرده است. باید روند کار را در عمل دید.
۱۵) بر اساس برخی مدل ها، بیشترین ورود پول حقیقی در یک روز طی ۱۲ اسفند ماه، دوشنبه صورت گرفته است! بازگشت پراسترس‌ها به بازار بورس...
۱۶) در حالی که رشد تقاضای فرآورده‌های نفتی آسیا در سال ۲۰۱۹ میلادی به بیش از ۷۸۰ هزار بشکه در روز رسیده است، تازه‌ترین تحلیل S&P Global Platts نشان می‌دهد این رقم امسال به کمتر از ۳۸۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید که ضعیف‌ترین عملکرد از زمان بحران مالی ۲۰۰۹ به شمار می‌رود.
۱۷) سمند و نگار نصر، بیش از ۱۰ درصد سهام ایران خودرو را به قیمت ۱۲.۴۴۶ ریال در تاریخ ۲۱ اسفند عرضه می‌کنند.
۱۸) خط تولید بدنه محصولات خانواده X۲۰۰ شامل ساینا و کوییک در پارس خودرو با ظرفیت ۱۷ دستگاه در ساعت در حال راه‌اندازی است.
۱۹) سایپا درصد افزایش سرمایه را ۱۰ درصد بالاتر برد.
۲۰) وصنعت ۳۳ درصد افزایش سرمایه می‌دهد.
۲۱) زنجان گفته اروپایی‌ها طی ۱۸ ماه آینده تجهیزات کارخانه اوره را ساخته و به ایران منتقل می‌کنند.
۲۲) از ۱۵ اسفند سیمان سفید در بورس کالا عرضه می‌شود.
۲۳) تا پایان سال حدود ۶ عرضه اولیه خواهیم داشت. چهارشنبه و شنبه هفته بعدی دو نماد عرضه می‌شوند. مجتمع لاستیک یزد، سیمان ساوه، صنعتی دوده فام، شیر پاستوریزه پگاه گیلان، رایان هم افزا و پتروشیمی تندگویان نماد‌های قابل عرضه هستند.

پیش بینی بازار چهارشنبه ۱۴ اسفند ۹۸
رونق روزافزون بورس تهران همچنان ادامه دارد و جریان ورود نقدینگی به فضای معاملات نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه به اکثر مردم و صاحبان سرمایه سرایت کرده و آن‌ها را روانه بورس تهران ساخته است. اینک هر که نقدینگی و آهی در بساط دارد، ترجیح می‌دهد پرتفوی آراسته‌ای از سهام مختلف و منتخب تشکیل دهد و هیچ شبی را بدون سهامداری (و پرتفوی) نخوابد!.
این امر خوشبختانه به ترویج فرهنگ سهامداری در کشور کمک شایانی نموده و بازار سرمایه را به محلی مطمئن و جذاب برای تأمین مالی شرکت‌ها تبدیل ساخته است.
صعود بیاد ماندنی و بی محابای ۳ روز اخیر بورس تهران بار دیگر این ذهنیت را که همچنان سهام یکه‌تاز بازار‌ها خواهد ماند را تقویت کرده است. در این میان، عوامل بیرونی نیز به کمک بورس‌بازان آمده تا احتمالا شاهد رکوردی تازه در این بازار پررونق باشیم. هرچند افت سنگین قیمت‌ها در معاملات روز شنبه نگرانی‌هایی را ایجاد کرده بود، اما به سرعت قدرت نقدینگی بار دیگر همه ریسک‌ها را کنار گذاشت و بورس بر مدار صعود قرار گرفت. مدت‌هاست این ذهنیت در بورس تهران شکل گرفته که صعود سهام ادامه‌دار است و می‌توان تا اطلاع ثانوی در بازار سود کرد. هرچند توصیه‌های متعددی از جانب افراد مختلف درباره ریسک بورس همیشه‌صعودی داده می‌شود، اما نکته آنجاست که بازیگران فعلی بازار سهام چندان به این سخنان اعتنایی ندارند. باید پذیرفت ارزش معاملات روزانه ۴ هزار میلیارد تومانی فقط در بورس، آنچنان قدرتمند است که نمی‌توان دیگر با زبان تحلیل‌های گذشته با آن سخن گفت.
ادامه چنین روند‌هایی و ثبت قیمت‌های بالاتر باعث می‌شود ذهنیت افراد قدیمی نیز که شاید ریسک‌پذیری کمتری دارند نیز به تدریج عوض شود و این مکانیزم خودتاییدشونده تا زمان نامعلومی ادامه یابد. به نظر می‌رسد پس از آنکه معیار‌های تحلیلی بنیادی و تکنیکال هیچ کدام نتوانستند سقف خاصی را برای سهام تعریف کنند، ریسک‌های سیستماتیک مانند کرونا نیز یکی پس از دیگری در کشیدن افسار بازار سهام ناکام ماندند.
و، اما در فضای مثبت بورس، بازار جهانی نیز پس یک هفته سقوط آزاد، روی خوش خود را نشان داد. به طوری که بازار‌های سهام جهانی و قیمت کامودیتی‌ها رشد‌های چشم‌گیری را تجربه کردند. این مساله در حالی رخ داد که دلار نیز توانست نرخ‌های نسبتا بالای خود را در کانال ۱۵ هزار تومانی حفظ کند. به این ترتیب، بورس تهران دلایل کافی دارد تا رکورد تازه‌ای را در معاملات امروز به ثبت رساند به ویژه آنکه احتمال افزایش اقبال به سهام شاخص‌ساز کالایی نیز می‌تواند در شرایط کنونی افزایش یابد. هرچند ریسک کرونا همچنان در بازار جهانی وجود دارد، اما فدرال رزرو دست به کار و اعلام آمادگی کرد در نشست پیش روی خود نرخ بهره را با سرعت بیشتری کاهش دهد. همچنین کاخ سفید نیز خواهان اقداماتی برای مقابله با اثر ویروس کرونا بر اقتصاد شد که در آن بر کاهش بیشتر نرخ‌های مالیات تاکید شد. به این ترتیب سیگنال‌های انبساطی از سوی بزرگ‌ترین بانک‌های جهانی دنیا با واکنش مثبت معامله‌گران همراه شد.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کسب سود خالص ۲۷۵ میلیارد ریالی در سال گذشته؛

افزایش ارزش معاملات سود رایان هم افزا را ۳ برابر کرد

از سوی این پتروشیمی؛

هیات مدیره "شگویا" معرفی شدند

مدیرعامل پتروشیمی تندگویان به سهامداران وعده داد؛

سودسازی "شگویا" از "نوری" کم و کسری ندارد

ارسال نظر