بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰
در اولین روز پذیره نویسی صندوق افرا رقم خورد؛

"افران" ۲۲۰ میلیاردی شد

در اولین روز پذیره نویسی صندوق افرا، این صندوق موفق به جذب بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال شد.
کد خبر : ۲۱۱۹۵۵

به گزارش بورس نیوز، در روز اول پذیره نویسی صندوق افرا نماد پایدار با نماد "افران"، این صندوق موفق به جذب بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال شد و به استقبال روز دوم پذیره نویسی خود در روز چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ خواهد رفت. گفتنی است این صندوق از نوع صندوق درآمد ثابت و بدون تقسیم سود است. در همین راستا صحبتی کوتاه در مورد این صندوق و ویژگی‌های آن با مدیر سرمایه گذاری این صندوق، بهادر برهان در شرکت مشاور سرمایه گذاری مدبران هما داشته ایم.

مزیت سرمایه گذاری از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران چیست؟
برهان: به طور کلی سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها مزایای مختلفی را برای سرمایه گذاران محترم ایجاد می‌کند:
 مدیریت حرفه ای: مزیت اصلی صندوق سرمایه گذاری مدیریت حرفه‌ای سرمایه می‌باشد. تخصص ناکافی و عدم آشنایی سرمایه گذاران با بازار سرمایه میتواند مهمترین عامل انگیزش سرمایه گذاران برای خرید واحد‌های سرمایه گذاری باشد، در واقع ارزان‌ترین راه برای استفاده از تخصص و تجربه یک مدیر حرفه‌ای سرمایه گذاری در صندوق‌ها می‌باشد.
 متنوع سازی: یکی از مزایای سرمایه گذاری در صندوق‌ها متنوع سازی ریسک سرمایه گذاری در دارایی‌های مختلف در مقایسه با خرید تک دارایی‌ها می‌باشد. منطق کلی متنوع سازی صندوق‌های سرمایه گذاری بر این اساس است که در صورت کاهش قیمت هر یک از دارایی ها، زیان ناشی از این اتفاق با افزایش قیمت دارایی دیگر جبران می‌گردد. صندوق‌های بزرگ سرمایه گذاری مالکیت صد‌ها دارایی مختلف را دارا می‌باشند که تشکیل چنین سبدی برای سرمایه گذاران با مقادیر اندک سرمایه امری غیر ممکن می‌باشد.
صرفه به مقیاس: با توجه به این که صندوق‌های سرمایه گذاری در یک زمان تعداد زیادی دارایی را خرید و فروش می‌کنند، هزینه معاملات به میزان قابل توجهی نسبت به خرید انفرادی دارایی کاهش می‌یابد.
 نقدشوندگی بالا: همانند سرمایه گذاری در سهام شرکت‌ها این نوع سرمایه گذاری از نقد شوندگی بسیار بالای برخوردار می‌باشد. به طوری که بر اساس خالص ارزش دارایی‌های هر واحد سرمایه گذاری، امکان خروج از صندوق بر اساس ارزش روزانه میسر است.

با توجه به حجم نقدینگی بازار سرمایه، فکر می‌کنید استقبال از این صندوق چطور باشد؟
برهان: این مساله از دو منظر قابل بررسی است، از منظر اول حجم نقدینگی و افزایش عمق بازار منجر به شکوفایی و رشد تمامی دارایی‌های مالی قابل معامله در بازار خواهد شد و صندوق‌های درآمد ثابت نیز ازین امر مستثنی نخواهند بود. همچنین از منظر دیگر، یکی از اصلی‌ترین مقدمات مدیریت سبد بحث متنوع سازی در سبدهاست، به طوریکه ریسک غیر سیستماتیک سبد تا حد امکان کاهش یابد. صندوق‌های درآمد ثابت به علت همبستگی بسیار پایین با سایر دارایی‌ها، بهترین گزینه جهت متنوع سازی سبد‌های سرمایه‌گذاری هستند و سرمایه‌گذاران گرامی در کنار خرید سهام شرکت‌ها باید به این امر نیز توجه داشته باشند.

محدودیت سازمان بورس در مورد معاملات کد‌های تازه صادرشده، تاثیری روی استقبال از صندوق‌های سرمایه گذاری دارد؟
برهان: به نظر می‌رسد این محدودیت در جهت تشویق سرمایه‌گذاران جدید به سرمایه گذاری در صندوق‌ها ایجاد شده باشد. صندوق‌ها در بازار‌های مالی جهان ابزار اصلی سرمایه‌گذارای براس اشخاص حقیقی و حقوقی هستند و با مدیریت حرفه‌ای سرمایه‌ها، به افزایش کارایی بازار‌ها کمک کرده‌اند. در داخل کشور نیز صندوق‌ها نهاد‌هایی قانونی تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و متولی هستند و گسترش استفاده از آن‌ها مورد توجه نهاد‌های ناظر قرار گرفته است که هم به نفع سهامداران هم به سود نهاد‌های سیاست گذار است.
 
چه تفاوتی بین پرتفوی "افران" و سایر صندوق‌های سرمایه گذاری وجود دارد؟
برهان: صندوق درآمد ثابت افرا از یک پورتفوی متنوع و گسترده با تمرکز بر ابزار‌های درآمد ثابت بهره می‌برد که به آن کمک می‌کند در سطح ریسک بسیار پایین، بازدهی مناسبی برای سرمایه گذاران ایجاد کند. این صندوق با تدوین یک بیانیه ریسک دقیق و علمی و با پایبندی به آن، ریسک منفرد اوراق و ریسک کلی پورتفوی را به دقت زیرنظر دارد تا بتواند در زمان ناملایمات بازار، سرمایه‌گذاران محترم دچار ریسک کاهش شدید دارایی‌ها نشوند. علاوه بر تمرکز بر اوراق با درآمد ثابت، این صندوق بخشی از سبد خود را به ابزار‌های دیگر مانند سهام و اختیار معامله سهام اختصاص خواهد داد تا با حفظ صرفه ریسک، بازدهی بالاتری برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

پیش بینی می‌کنید بازدهی ماهانه "افران" چقدر باشد؟
برهان: همان طور که می‌دانید بازدهی صندوق‌ها پس از اتمام دوره‌ها و محقق شدن آن قابل اندازه‌گیری است. همچنین با توجه به تغییر سیاست‌های پولی و مالی دولت و بانک مرکزی، نوسان نرخ بهره و سپرده‌های بانکی، امکان پیش بینی دقیق بازدهی سال آینده در حال حاضر امکان پذیر نیست. اما این صندوق به دلایل مختلف پیش بینی می‌کند که سود بالاتری از سپرده‌های بانکی و یا اوراق با درآمد ثابت نصیب سرمایه گذاران محترم کند. نخست این که نسبت به اوراق مشارکت، این صندوق دارای ترکیب متنوع سرمایه‌گذاری با سود بالاتراست، چرا که بخش اصلی اوراق مشارکت بازار ایران را اوراق دولتی و نهاد‌های عمومی با سود تضمین شده معین تشکیل می‌دهند. اما این صندوق با مذاکره با ناشران این اوراق و خرید ارزانتر این اوراق، سود بالاتری را برای سرمایه گذاران خود ایجاد می‌کنند. در کنار سرمایه‌گذاری در این اوراق، این صندوق در اوراق مشارکت پذیرفته شده در بورس با نرخ‌های ترجیحی نیز سرمایه‌گذاری می‌کند که بازده بالاتری را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند. همچنین انتشار و عرضه عمومی اوراق مشارکت معمولاً به صورت دور‌ه‌ای و در مقاطع زمانی معین و اغلب به میزان محدودی صورت می‌گیرد که سرمایه‌گذاران خرد امکان خرید این اوراق در هر زمان را ندارند، در حالی که واحد‌های این صندوق در هر زمان قابل معامله است و ریسک سرمایه‌گذاری را برای سرمایه‌گذاران به حداقل می‌رساند.
علاوه بر اوراق مشارکت، در بحث سپرده‌های بانکی نیز، سرمایه‌گذاری در صندوق افرا به واسطه تبعیت از قوانین بازار سرمایه و عدم وجود محدودیت‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سود بیشتری را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کند. همچنین به دلیل تجمیع سرمایه دارندگان واحد‌های صندوق، مدیران صندوق از قدرت مذاکره بیشتری برای اخذ سود بالاتر نسبت به سپرده‌گذاران حقیقی برخوردارند. همچنین سرمایه‌گذاری بلند مدت در سپرده‌های بانکی دارای سررسید‌های مشخص هستند، اما سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت محدودیت زمانی ندارد و در هر زمان می‌توان از طریق بازار بورس و اوراق بهادار به اصل سرمایه و سود آن دست پیدا کرد که این مساله در پوشش ریسک نقدینگی سرمایه‌گذاران امری حیاتی است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه گذاری با درآمد ثابت؛

"توسعه سرمایه نیکی" بیشترین ارزش بازدهی کرد

گزارش هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مختلط؛

"تجربه ایرانیان" بیشترین ارزش ازآن خود کرد

نگاهی به آخرین وضعیت و عملکرد صندوق مشترک صبای هدف

ریسک بالا با چاشنی افت نرخ روز سبد سهام

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

شاخص ۵۰۳ هزار واحدی؛ سلام!

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۶
سلام لطفا روش انجام سهامدارشدن،چگونگی دریافت سودو...مشخص گردد
ممنون میشم