بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۰
کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:

تلاش برای سرکوب نقدینگی با حربه بی تدبیری

کد خبر : ۲۱۲۰۷۰

به گزارش بورس نیوز، سینا سلیمانی کارشناس بازار نوشت:

ما در مواجهه با عوامل خارجی که قدرت مدیریت و عبور از آن را نداریم :

۱- انکارش میکنیم
۲- محدودش میکنیم
۳- با مسئله مقابله میکنیم
۴- و در نهایت میپذیریم و از آن عبور میکنیم

نقدینگی ذات و ماهیت بازارهای مالیست ، مانند خون در رگ های هر موجود زنده ای ! نه قابل کنترل است و نه دستور پذیر ، میبیند ، رصد میکند ، تصمیم میگیرد ، عمل میکند و میرود ! هم بهترین تصمیمات را میگیرد و هم از همه بخش های بازارهای مالی هوشمند تر و قدرتمند تر است ! درواقع ، مالک اصلی بازارهای مالی نقدینگیست ، نه قانون گذار.

بازار سرمایه ما همواره بازوهای کنترلی مخصوص به خود را داشته است ، مثل هر بازار دیگری ! اساسا ماهیت اقتصاد دولتی یعنی نفی هوشمندی بازارها ، یعنی کنترل ، سرکوب ، شوآف !
از سال ۱۳۹۷ ، این بازوی کنترلی بازار سرمایه تضعیف شد. هلدینگ ها و شرکت های تامین سرمایه به عرضه سهام روی آوردند اما این بار رفتار بازار نسبت به مهرماه سال ۱۳۹۷ بسیار متفاوت بود ! این بار نقدینگی حرف اول و آخر را زد ، نه خبری از خ.ن بود ، نه خبری از ع و ب و ا و ...
عرضه میشد اما بالا میرفت ! تا جایی رسید که امروز کل سهام قابل عرضه فراتر از ۳ الی ۴ هزار میلیارد تومان نخواهد رفت که برای این حجم نقدینگی در گردش ، خوراک چند ساعت است !

حالا دیگر ، دستی بالای سر بازار نیست. حالا نقدینگی حرف اول را میزند ، نقدینگی ای که جنسش مشخص نیست ، مردمیست ، جناحیست یا ... هرچه هست خوب میداند ریال داشتن بزرگترین ریسک است !

برمیگردم به چند خط اول این نوشتار ، حاکم مطلق این بازار را ندیدند ، انکارش کردند ، محدودش کردند ، مقابله کردند اما نشد که نشد ، چون واقعیت اقتصاد را ندیدند ، چون نفهمیدند که این نقدینگی بخاطر رکود اقتصاد و بی ارزش شدن ریال به این لانه آمده است ! این نقدینگی دیگر در هیچ جای اقتصاد توان تولید و ارزش آفرینی ندارد.
هنوز باور ندارند که اثرات نقدینگی ۳ میلیون میلیارد تومانی و صادرات ۴۰ میلیارد دلاری چه فاجعه ای به بار خواهد آورد !

تنها ابزاری که مانده ، تلاش برای به زنجیر کشیدن این نقدینگیست ، جنگی برای سرکوب کردن حاکم مطلق بازار با حربه بی تدبیری !!غافل از اینکه این مسیر پیموده خواهد شد ، شاید با صف های سنگین قفل شده ای که دیگر برای باز کردن آنها راهی جز بازگشت به عقب نیست ! نقدینگی ای که طعم سود را در این بازار چشیده ، با ابزارهای قدیمی و دوپینگ هلدینگ ها و سرمایه گذاری ها سرکوب نشده ، با ریسک های سیستماتیک و غیر سیستماتیک کنار آمده ، از این بازار به سادگی دل نمیکند.

حالا ، نه هیت مدیره سازمان بورس و نه مدیران مصوبه ای و آیین نامه ای توان کنترل این بازار و نقدینگی را ندارد چون دیگر خبری از چند هزار میلیارد تومان سهام قابل عرضه برای سرکوب بازار و بگیر و ببند نیست !

حالا تنها راه نجات را در محدود کردن نوسانات بازار و کند کردن سرعت رشد بازار و ابطال معاملات و ... یافتند غافل از اینکه همین محدودیت ها در بازار ارز و طلا اعمال شد ، اما نتیجه چه شد؟؟ دلار ۱۶۰۰۰ تومانی و سکه ۶ میلیون تومانی ...

@Marketerchnl

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناسان بازارسرمایه به پای ارزیابی یک بخشنامه نشستند؛

هت‌تریک دست‌انداز ...

کارشناسان بازارسرمایه به پای ارزیابی یک بخشنامه نشستند؛

هت‌تریک دست‌انداز ...

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ل
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۴
از شنبه سهم نفروشید تا هیچ کارمزدی به دولت، سازمان بورس و کارگزاری نرسه. 2 درصد نوسان و از اونطرف 1.5 درصد کارمزد. ملت را اح م ق فرض کردن.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹
حرفای خوبی زده ..دیگه با حربه عرضه نمیتونن جلوی بازارو بگیرن و روی آوردن به این جور کارا
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۴۹
مردم و نقدینگی فهمیده اند تنها جایی که میتواند ریال بی ارزش را به سهام با ارزش تبدیل کند بورس است کجا 100 تومان جز بورس نقد میشود نمی فهمن که تنها بازاری که تا زیر 1000تومان ارزش دارد بورس است با 1000 تومان بی ارزش در بازار های دیگر 10تا سهام بانکی میشه خرید پس سهام مفت است و طبیعی ایست که مردم بجای ریال سهام نگهداری کنن و خودتان را خسته نکنین پول میداند چی با ارزش است چی نیست هما نجا با شتاب میرود