بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
هیجان بر سر آتش زدن به سرمایه‌ها؛

بورس تهران نفتی نمی‌شود

جنگ جهانی نفت آغاز شده و بازار‌های جهانی را به تلاطم شدید انداخت اما؛ شواهد حاکی از آنبوده که این امر دوام چندانی نداشته و بر اقتصاد و به‌خصوص بازار سرمایه ایران، اثر چندانی نخواهد گذاشت.
کد خبر : ۲۱۲۳۷۷

بورس تهران نفتی نمی‌شود

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبیسم) بورس نیوز، امروز شاهد سقوط آزاد قیمت جهانی نفت و کامودیتی‌ها بودیم که اثر منفی بالایی بر بورس‌های جهانی و البته بورس تهران گذاشت.
داستان جنگ جهانی نفت از دوئل روسیه و عربستان آغاز شد.

روسیه با کاهش تولید اوپک مخالفت کرد تا وارد جنگ نفتی با آمریکا شود. در واقع، روسیه میخواهد صنعت نفت شیل آمریکا را به زانو درآورد و به همین جهت با افت تولید مخالفت کرد.

از سوی دیگر، عربستان که طرح کاهش تولید نفت اوپک را شکست خورده دید، جهت تصاحب بازار نفت اروپا و مشتریان روسیه، اقدام به ارائه تخفیف‌های گسترده کرد و استراتژی خود را به تولید حداکثری تغییر خواهد داد. به این ترتیب، عربستان سعودی یک جنگ تمام عیار نفتی را آغاز کرد و مذاکرات با مشتریان نفتی در اروپا و آسیا را شروع کرد و قیمت‌های جهانی نفت خام را با اقدامات خود کاهش داد.

آرامکو عربستان برای محموله‌های صادراتی آوریل به آسیا ۴ تا ۶ دلار تخفیف در هر بشکه و نفت صادراتی به آمریکا را ۷ دلار تخفیف لحاظ می‌کند. به عبارتی، آرامکو برای تصاحب بازار نفتی شمال غربی اروپا شروع به مذاکرات و ارئه تخفیف‌های ۶ الی ۸ دلاری کرده است.

نتیجه این جنگ جهانی نفتی، افت شدید قیمت نفت و محصولات مرتبط خواهد بود. در حال حاضر نفت با افت بیش از ۳۳ درصدی، به ۲۷ دلار تنزل کرده و کامودیتی‌ها را با خود به زیر کشانده است. ریزش نزدیک به ۳ درصدی روی و ۲ درصدی قیمت مس جهانی از تبعات این جنگ است.

بورس تهران نفتی نمی‌شود

وضعیت قیمت فلزات هم در شرایط نامساعدی قرار دارد و افت قیمت قابل توجهی داشته‌اند. قیمت جهانی مس هم به محدوده ۵۵۰۰ دلار عقب‌نشینی کرد و روی به محدوده ۱۹۳۵ دلار سقوط کرده است.

بورس تهران نفتی نمی‌شود

بانک سرمایه‌گذاری گولدمن ساکس آمریکا امروز اعلام کرد که انتظار کاهش بیشتر قیمت نفت به مرز ۲۰ دلار را دارد.

با تلاطم بازار جهانی نفت و کامودیتی ها، سهام شرکت‌های پتروپالایشی و کامودیتی‌ها در بورس تهران با افت قیمت و صف فروش همراه شد اما؛ باید سهامداران این نکته را مدنظر داشته باشند که سهم نفت در بودجه کمتر از ۲۰ درصد است و عملا افت قیمت جهانی نفت تأثیر بسیار زیادی بر تولید داخلی و بودجه ندارد. در واقع، وضعیت فعلی بازار‌های جهانی ارتباطی با صنایع داخلی ندارد و نباید هیجانی و بدون تحلیل به سرمایه‌های خود آتش بزنیم.

دو نکته مهم را نباید فراموش کنیم؛ بودجه سال ۹۹ وابسته چندانی به نفت ندارد و علاوه بر این، در صورتی که دولت با کسری بودجه مواجه شود، به بازار سرمایه بیش از پیش نیاز پیدا می‌کند.

بنابراین، به نظر می‌رسد صف‌های فروش امروز بازار سهام چندان دوامی ندارد و باز هم سهامدارانی که بدون تحلیل و از سر هیجان فروشنده سهام خود هستند، احتمالا در روز‌های آینده در صف خرید خواهند ایستاد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر