بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تاثیر سقوط قیمت نفت بر اقتصاد ایران

کاهش قیمت نفت خام اثر معناداری بر حاشیه سود پالایشگاه ها ندارد. پالایشگاه ها، نفت خام را بعنوان خوراک دریافت می کنند و در چند هفته اخیر، نفت خام نسبت به فرآورده های نفتی، کاهش قیمت بیشتری داشته است.
کد خبر : ۲۱۲۴۰۰

تاثیر سقوط قیمت نفت بر اقتصاد ایران

به گزارش بورس نیوز، با شیوع ویروس کرونا در کشورهای مختلف و کاهش تقاضای نفت، قیمت جهانی نفت سیر نزولی به خود گرفت. پس از آنکه عربستان هم با کاهش قیمت نفت خود و وعده افزایش عرضه نفت خام در بازار، به اقدام روسیه در مخالفت با کاهش بیشتر تولید نفت واکنش نشان داد، قیمت نفت سقوط بیشتری را تجربه کرد و نفت برنت به محدوده ۳۲ دلاری رسیده است. گلدمن ساچز هشدار داده که در صورت تداوم جنگ قیمتی در بازار نفت، ممکن است قیمت نفت به ۲۰ دلار برسد!

با توجه به وابستگی اقتصاد ما به نفت، افت قیمت نفت احتمالا تبعاتی در پی خواهد داشت. ضمن اینکه سودآوری پالایشی ها نیز ارتباط تنگاتنگی با قیمت نفت و فرآورده های نفتی دارد. همانطور که از قبل هم پیش بینی می شد، واکنش بازار سرمایه به سقوط قیمتی نفت، منفی بود.

حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اگرچه در اثر وضعیت بحرانی حال حاضر، قیمت نفت در بازارهای جهانی سقوط کرده است؛ اما علت اینکه روز گذشته نفت خام بیشتری افت قیمت را تجربه کرد، این بود که اعضای غیر اوپک با بسته پیشنهادی اوپک جهت جلوگیری از کاهش قیمت نفت موافقت نکردند و عدم همکاری روسیه و عربستان در مورد میزان عرضه ها منجر به افت قیمت نفت خام شد.

وی افزود: بعید است قیمت نفت به کمتر از ۳۰ دلار برسد. هرچند رکود بخش حمل و نقل از تقاضای نفت خام و فرآورده های نفتی کاسته؛ ولی این شرایط چندان پایدار نیست و به نظر می رسد بعد از ۲۱ مارس، وضعیت بهتری در بازار نفت خام شاهد خواهیم بود. با توجه به حجم فروش نفت ایران، کاهش قیمت یکی_دو ماهه نفت خام اثر بااهمیتی بر اقتصاد کشور نخواهد داشت. چرا که بخشی از کاهش درآمد فروش نفت هم از محل صرفه جویی در مصرف سوخت در کشور و صادرات سوخت، جبران خواهد شد.

مرادی در رابطه با تاثیر کاهش قیمت نفت بر سودآوری پالایشگاه های کشور گفت: احتمالا کاهش قیمت نفت خام اثر معناداری بر حاشیه سود پالایشگاه ها ندارد. پالایشگاه ها، نفت خام را بعنوان خوراک دریافت می کنند و در چند هفته اخیر، نفت خام نسبت به فرآورده های نفتی، کاهش قیمت بیشتری داشته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹
سلام نفت وایران تاثیر نفت از اقتصاد ایران خارج شئهاست بهتراست تاثیر نفت ارزان بر فروپاشی امریکا واروپا تحلیل بهزنید
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۵۰
در سال ۹۹ دلار حداقل بیست هزار تومان خواهد بود و کسری درآمد دولت ۵۰ درصد میشود.
علی برکت الله....
رضا
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۹
خدا را شکر می کنم درآمد باد آورده نفت قطع می شود شاید حاکمان ما کمی کار تلاش کنند و دست از تنبلي وردارند