بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
سرپرست صنایع کاغذسازی کاوه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

وداع "چکاوه" با زیان

افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها در دست پیگیری است.
کد خبر : ۲۱۲۵۵۱

وداع

به گزارش بورس نیوز، یکی از نمادهای پربازده سال جاری "چکاوه" بوده که از ابتدای امسال بازدهی تقریبا ۷۹۰ درصدی برای سهامداران به ارمغان آورده است. البته بررسی صورت های مالی صنایع کاغذسازی کاوه هم نشان می دهد وضعیت این شرکت رو به بهبود بوده و "چکاوه" که سال گذشته زیان ده بوده، امسال به سود رسیده است. این شرکت ظاهرا برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را هم در دست انجام دارد.

وداع

امیر سامان اسفندیاری سرپرست و عضو هیات مدیره صنایع کاغذسازی کاوه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر شیوع کرونا بر تقاضای محصولات این شرکت بیان کرد: صنایع کاغذسازی کاوه، تولیدکننده کاغذ بسته بندی است و تاثیر شیوع کرونا بر فروش این شرکت تفاوت هایی با محصولات سلولزی دارد. البته شیوع کرونا سبب شده توجه به بسته بندی محصولات مختلف هم پررنگ تر شود و تقاضای محصولات این شرکت هم تحت تاثیر قرار بگیرد. تلاش این شرکت هم تامین نیاز بازار جهت عرضه محصولات بسته بندی شده در بازار است. وی افزود: نگرانی شرکت در شرایط فعلی، تامین مواد اولیه (آخال) است. حفظ سلامت مردم وظیفه اصلی تمام تولیدکنندگان است و به منظور حفظ سلامت مردم، اخیرا دستورالعمل هایی در مورد ایجاد محدودتهایی در تفکیک و بازیافت زباله صادر شده و سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا به شدت پیگیر است که در صورت تداوم شرایط، با اخذ مجوز واردات مواد اولیه، خللی در روند فعالیت کاغذسازان ایجاد نشود. نکته اینجا است که آخال مورد استفاده در شرکت صنایع کاغذ سازی کاوه، به دلیل قدمت ماشین آلات آخال شهری نبوده و بیشتر از نوع آخال صنعتی و فروشگاهی است. بنابراین نگرانی کمتری بابت آلودگی محصولات بسته بندی وجود دارد.

اسفندیاری اضافه کرد: علاوه بر این، به منظور حفظ سلامت پرسنل، از همان بدو شیوع کرونا در کشور، اقدامات پیشگیرانه ای همچون ضد عفونی داخل مجموعه درچند نوبت، کنترل دمای بدن پرسنل قبل از ورود به شرکت، مدیریت حضور پرسنل وکاهش ساعت کاری و... در شرکت انجام شد.

 

روند مثبت درآمد در "چکاوه"

سرپرست "چکاوه" در ادامه با اشاره به روند مثبت درآمد شرکت اظهار کرد: افزایش درآمد شرکت در سال جاری ناشی از تغییراتی بوده که در روند تولید شرکت صورت گرفته است. صنایع کاغذسازی کاوه، ۳ نوع کاغذ بسته بندی تولید می کند و امسال تمرکز شرکت بر تولید محصولات کیفی با ارزش افزوده بالاتر از جمله تست لاینر و فلوتینگ بوده است. از سوی دیگر برای اولین بار به مقدار قابل توجهی واردات آخال با تهاتر کاغذ انجام شد .

وی افزود: سودآوری شرکت تا حد زیادی تحت تاثیر نرخ آخال خواهد بود. در صورت کاهش عرضه آخال در بازار داخل، نرخ تامین مواد اولیه شرکت افزایش خواهد یافت. همچنین هزینه تامین برخی محصولات شیمیایی و قطعات یدکی هم در شرایط تحریم و محدودیت واردات، کمی افزایش داشته است. به هر حال در بودجه پیش بینی چند درصد افزایش نرخ فروش محصولات شده و تلاش می شود نرخ فروش محصولات، کاملا منطبق با مفروضات بودجه باشد که مشکلی هم ایجاد نشود. تمام تلاش کاغذسازان و سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوا این است که تولید کنندگان کارتن متحمل فشاری نشوند و تولید کاغذ در کشور بدون هیچ مشکلی، ادامه یابد. تمرکز شرکت در سال آینده نیز، تولید محصولات با ارزش افزوده بالاتر خواهد بود و تلاش می شود سبد محصولات به گونه ای باشد که هم با تمام ظرفیت تولید کنیم به گونه ای که هم تقاضای بازار تامین شود و هم حداکثر سود ممکن نصیب شرکت شود. در صورت تامین آخال به میزان کافی، روند مثبت درآمد شرکت تداوم خواهد داشت.

 

آخرین وضعیت پروژه بیستون

اسفندیاری در مورد طرح توسعه ای شرکت (پروژه بیستون) گفت: پروژه بیستون در حال اجرا است و به نظر می رسد روند اجرای این پروژه با تلاشها و سیاست گذاری های جدید شستا و پیگیری مقامات استانی، شتاب گرفته است.

 

تاثیر رونق صادرات قوی تر از نرخ ارز 

وی در رابطه با تاثیر افزایش احتمالی نرخ ارز نیمایی در سال آینده عنوان کرد: بیش از آنکه افزایش نرخ ارز نیمایی بر سودآوری شرکت (و البته بسیاری از صنایع دیگر) اثرگذار باشد، اثر دومینووار آن بر اقتصاد کشور و شرایط صادرات اهمیت دارد. بطور کلی رونق صادرات به مراتب اثرگذارتر از افزایش نرخ ارز نیمایی خواهد بود. وقفه در روند صادرات تحت تاثیر کرونا، کوتاه مدت خواهد بود؛ اما امیدواریم با ریشه کن شدن کرونا در کشور و منطقه ، صادرات پر رونق تر از قبل دنبال شود. رونق صادرات، تقاضای کاغذ بسته بندی را هم از سوی شرکت ها و صنایع مختلف تولیدی افزایش خواهد داد. هدف شرکت، در وهله اول تامین نیاز بازار داخل خواهد بود؛ البته نگاهی ویژه هم به صادرات داریم.

 

از افزایش سرمایه چه خبر؟

عضو هیات مدیره "چکاوه" در خصوص افزایش سرمایه شرکت گفت: پیگیر انجام افزایش سرمایه شرکت هستیم و مقدمات اداری کار، طی شده است. بخش عمده این افزایش سرمایه، از محل تجدید ارزیابی دارایی ها و اصلاح ساختار مالی صورت خواهد گرفت و احتمالا بخش کوچکی هم از محل آورده نقدی سهامداران خواهد بود. میزان افزایش سرمایه هنوز قطعی نشده؛ اما انجام این افزایش سرمایه، وضعیت شرکت را بهتر خواهد کرد.

 

وداع با زیان

اسفندیاری در خاتمه تصریح کرد: امسال "چکاوه" وضعیت بهتری داشته و ثمره تلاش هایی که در سال های قبل جهت بهبود وضعیت شرکت صورت گرفته بود، امسال نمایان شده و صنایع کاغذسازی کاوه امسال را پس از چند دوره زیان با سود به پایان خواهد رساند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
خروج از زیان دهی در سال ۹۸ رقم خورد؛

"چکاوه" و عدم تناسب جدی قیمت با عملکرد مالی

درآمد‌های سالیانه شرکت به بیش از ۱.۰۶۵ میلیارد ریال رسید؛

افزایش محسوس نرخ کاغذ قهوه‌ای "چکاوه"

ارسال نظر