بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

تبعات اقتصادی "کرونا" در ایران

کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تیر خلاص به درآمد نفتی ایران بود.
کد خبر : ۲۱۲۶۸۵

تبعات اقتصادی

به گزارش بورس نیوز، با شیوع کرونا علاوه بر آنکه اخبار مرتبط با تعطیلی کارخانجات تولیدی و قرنطینه مناطق آلوده و...، در صدر خبرهای رسانه های خبری کل دنیا قرار گرفت، بازارهای جهانی هم یکی پس از دیگری واکنش نشان دادند و کاهش قیمت نفت و کامودیتی ها را شاهد بودیم. تحلیلگران اقتصادی هم در سراسر دنیا از تبعات کرونا ویروس بر اقتصاد جهانی و احتمال رکود و افزایش بیکاری و کند شدن رشد اقتصادی و... گفتند.
در کشور ما اما؛ شرایط کمی متفاوت است. با وجود آنکه ایران را یکی بحرانی ترین کشورها به لحاظ شیوع کرونا معرفی کرده اند، ولی کمتر در مورد تبعات کرونا ویروس بر اقتصاد کشور صحبت می شود و گویی این بار هم قرار است به دنیا ثابت کنیم "ما متفاوتیم".

لطفعلی بخشی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی، تیر خلاص به درآمد نفتی ایران بود و به نظر می رسد در محاسبات و تحلیل ها نباید روی درآمد فروش نفت ایران حساب کرد. در گذشته با ارائه تخفیف، نفت ایران به فروش می رسید و کاهش قیمت نفت، احتمالا مشتریان نفت ایران را هم کاهش خواهد داد.

وی افزود: علاوه بر این، تعطیلی کارخانجات تولیدی در سایر کشورها و خانه نشینی بسیاری از مردم در کل دنیا، تقاضای کالاها و خدمات را هم تحت تاثیر قرار داده و بورس های جهانی هم از این قضیه، متاثر شده اند. البته اقتصاد ایران، اقتصادی ایزوله است و وضعیت اقتصادی کشور ما با سایر کشورها تفاوت هایی دارد. مثلا با وجود تعطیلی بسیاری از بنگاه های اقتصادی در دنیا، در کشور ما هنوز مراکز تولیدی و بانک ها و شرکت های دولتی و خصوصی، مشغول به کار هستند و فقط مدارس و دانشگاه ها و مجلس و برخی مراکز فرهنگی و تفریحی تعطیل شده است. اما این بدان معنا نیست که ما از کرونا ویروس تاثیر نمی پذیریم و اوضاع عادی است. به هر حال تقاضای بسیاری از کالاها در کشور کاهش یافته و طبیعی است که بازار سرمایه هم از این اتفاق، تاثیر بپذیرد. برای مثال، با تعطیلی رستوران ها، تقاضای کلیه اقلام مصرفی در رستوران ها کاهش داشته و زنجیره تولید تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین از تبعات اقتصادی کرونا مصون نخواهیم ماند؛ ولی شاید تبعات کرونا ویروس در کشور ما با سایر کشورها کمی متفاوت باشد.

بخشی تصریح کرد: هنوز ابعاد فاجعه توسط مردم و دولت درک نشده است. تعطیلی شرکت ها و بانک ها و... ضرورت داشت تا مردم خطر را احساس کنند.‌ولی تا این لحظه دولت این سیگنال را به مردم داده که "نگران نباشید، مشکل خاصی نیست". در صورتی که اگر کرونا کنترل نشود، ممکن است تبعات بدی برای کشور ما به همراه داشته باشد. نکته اینجاست که شیوع کرونا هزینه بر بوده و علاوه بر آن، درآمد نفتی کشور کاهش داشته است. اگر این ویروس مهار نشود، به لحاظ اقتصادی ممکن است تبعاتی غیر قابل باور برای ما به همراه داشته باشد. انتظار می رود این ریسک، جدی انگاشته شده و تدابیر لازم اتخاذ شود. در شرایطی که دولت ما قصد دارد اوضاع را عادی نشان دهد، دولت انگلیس بدترین حالت ممکن را اعلام می کند تا مردم هوشیار باشند. پیشگیری از کرونا در هر فرد، به کل کشور کمک خواهد کرد و امیدواریم تدابیری اتخاذ شود که از این بحران، به سلامت عبور کنیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

کرونا، ترمز رشد هیجانی بورس

پشتوانه عربستان و روسیه در جنگ نفتی چیست؟

خودسوزی به قیمت بحران نفتی

ارسال نظر