بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
کد خبر : ۲۱۲۸۱۵
مطلب حاضر می‌خواهد نشان دهد در سناریو‌های نسبتا بدبینانه چه میزان زیان احتمالی ممکن است به سهامدار پتروشیمی فناوران در قیمت جاری وارد شود. علت نوشتار این مطلب کاهش قیمت نفت جهانی و در نظر گرفتن سناریو‌های بدبینانه و متعادل است.

۱) شفن در ۳ ماه اخیر ۳۵ درصد بازدهی و در یک سال ۱۶۲ درصد بازدهی ایجاد کرده است.

۲) این شرکت در ۹۰ روز اخیر به طور متوسط ۳۴۵ هزار برگ سهم معاملاتی داشته در حالی که حجم مبنای آن ۴۴۴ هزار برگ سهم است و ازین حیث کم حجم است.

۳) در تیر ۱۳۹۴ P.e سهم ۳.۷ واحد بود، در تیر ۱۳۹۵ به ۵.۲ رسید. در سال ۱۳۹۶ حدود ۶.۸ بود، در سال ۱۳۹۷ به ۶.۲ رسید و نهایتا در تیرماه سال جاری ۴.۲ بود و همکنون حدود ۵.۱ واحد است.

۴) این شرکت با متانول حدود ۲.۸ میلیون تومان در هر تن حاشیه سودی در سطح ۵۵ درصد دارد. در واقع با متانول ۲.۸ میلیون تومانی و فروش مقداری نرمال حدود ۵۵۰ میلیارد تومان سود در هر فصل می‌سازد.

۵) اگر فرض کنیم متانول که در چین ۲۰۵ است، در سطح ۱۹۰ دلار و با دلار ۱۴ هزار تومانی به فروش برسد آنگاه هر تن متانول ۲.۶۷ میلیون تومان خواهد بود. البته همکنون متانول افت سنگینی طی ۱ ماه داشته و از ۲۴۵ به ۲۰۵ رسیده و اکثر تولیدکنندگان در زیان هستند لذا نرخ متانول ۱۹۰ دلاری اندکی بی انصافی است!

۶) با متانول ۲.۶۷ میلیون تومانی eps شرکت حدود ۱۸۰۰۰ ریال خواهد بود. با فرض تقسیم ۱۵۰۰۰ ریال سود به P.e حدودا ۴.۷ واحد می‌رسیم.

نتیجه: اگر در بلند مدت نفت و تحریم‌ها باعث شود تا متانول ایران ۱۹۰ دلار باشد، با دلار ۱۴۰۰۰ تومانی این شرکت ۱۸۰۰۰ ریال eps می‌سازد. در شرایط نرمال p.e سهم حدود ۵.۵ تا ۶ بوده قاعدتا شفن نمی‌تواند با افت قیمتی مواجه شود، اما ممکن است برای مدت‌ها در قیمت جاری بدون بازدهی بماند. /

ولید هلالات
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نرخ پایه این پتروشیمی در بورس کالا ۳درصد کاهشی شد؛

جبران کاهش فروش اسید استیک "شفن"

حجم معاملات این پتروشیمی ۴۶ تن رشد کرد؛

تداوم کاهش نرخ فروش اسیداستیک "شفن"

ارسال نظر