بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با بورس نیوز پاسخ داد:

آیا نگران کمبود داروی کرونا باشیم؟

شرکت‌های داروسازی امین، پارس دارو، خوارزمی، باختر شیمی و چندین شرکت دیگر دارو‌های مرتبط با کرونا از جمله هیدروکسی کلروکین را تولید می‌کنند و مواد موثره دارو‌های مرتبط با کرونا هم در حجم گسترده در داخل کشور تولید می‌شود.
کد خبر : ۲۱۲۹۹۱

به گزارش بورس نیوز، این روزها شیوع کرونا و مشکلات ناشی از آن، نقل محافل شده و با توجه به احتمال درگیر شدن تعداد بیشتری از مردم در روزهای آینده به کرونا ویروس، تامین داروی مورد نیاز بیماران کرونایی اهمیت بسیار دارد. اگرچه این بیماری، داروی خاصی ندارد؛ ولی چند قلم دارو برای بیماران مورد استفاده قرار می گیرد که برخی از آنها، تولید داخل و برخی اقلام هم وارداتی است. داروسازان داخلی به جد در حال تولید دارو و تمرکز بر تولید داروهای جدید هستند. ولی با شرایط تحریمی مردم نگران هستند مبادا در صورت گسترش کرونا ویروس، واردات دارو دغدغه هایی ایجاد کند.

امیرحسین معینی زندی نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: برخی اقلام دارویی که برای درمان مبتلایان به کرونا مورد استفاده قرار می گیرد، از جمله "آنتی وایرال" وارداتی است. داروی "ریباویرین" هم در داخل تولید می شد، ولی ترکیب جدید "ریتوناویر" در ایران تولید نمی شده که هفته گذشته این داروها تامین شد. کمبودهایی در زمینه اقلام دارویی وارداتی وجود دارد ولی با توجه به ضرورت تامین دارو در این شرایط، به نظر می رسد داروهای مورد نیاز تامین خواهد شد. چنانچه ارز کافی در اختیار این حوزه قرار بگیرد، واردات دارو مشکل خاصی ندارد و در این شرایط، سازمان غذا و دارو نهایت همکاری را جهت واردات دارو دارد. ولی به هر حال به سبب تحریم ها با مشکلاتی در مورد انتقال ارز و حمل و نقل روبرو هستیم.

وی افزود: داروهای مورد نیاز را از کشورهای مختلفی می توان تامین کرد و در حال حاضر به لحاظ کیفی مناسب ترین گزینه برای واردات دارو، کشور هند است. البته شرکت های داخلی برای داخلی سازی این دارو اقدام کرده اند؛ اما تا دارو به مرحله عرضه به بازار برسد، مدتی به طول خواهد انجامید.

لازم به ذکر است چند روز قبل فرامرز اختراعی رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد موثره دارویی به خبرنگار بورس نیوز گفته بود: شرکت های داروسازی امین، پارس دارو، خوارزمی، باختر شیمی و چندین شرکت دیگر داروهای مرتبط با کرونا از جمله هیدروکسی کلروکین را تولید می کنند و مواد موثره داروهای مرتبط با کرونا هم در حجم گسترده در داخل کشور تولید می شود و فعلا کمبودی در این زمینه نداریم. ضمن اینکه برای مبتلایان به کرونا، داروهای آنتی بیوتیک هم تجویز می شود و در این زمینه هم سال هاست که خودکفا هستیم. مگر آنکه شرایط خاصی ایجاد شود که به منظور تنظیم ذخایر دارویی کشور، نیاز به واردات دارو یا مواد موثره دارویی باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر