بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲
جواز تاسیس در حقیقت به مجوزی اطلاق می‌شود که به اشخاص حقیقی و یا حقوقی به منظور سرمایه گذاری و یا فعالیت در زمینه خاصی ارائه می‌گردد. اخذ جواز تاسیس با توجه به نوع محصولات از وزارت صنعت و معدن و تجارت و یا جهاد کشاورزی و یا … انجام می‌شود. همچنین به منظور دریافت برخی از کالا‌ها از قبیل ابزار‌های پزشکی (سرنگ، نخ جراحی و ….) میبایست مجوز از وزارت بهداشت تهیه شود.
کد خبر : ۲۱۲۹۹۳

جواز تاسیس چیست؟

به گزارش بورس نیوز،جواز تاسیس از تاریخ صدور به مدت یکسال اعتبار دارد و بعد از گذشت یکسال با توجه به میزان پیشرفت قابل تمدید می‌باشد و در صورت عدم اقدام از سوی متقاضی، جواز به خودی خود از اعتبار خارج می‌شود و ابطال می‌گردد. لازم به ذکر است که شمار می‌توانید جواز تاسیس را به دیگران نیز انتقال دهید. به منظور اخذ جواز تاسیس میبایست نسبت به ثبت نام در سایت بهین یاب اقدام نمایید و نام کاربری و رمز عبور دریافت نمایید.
همچنین میبایست از طریق این سایت طرح توجیهی را نیز درج نمایید. سپس کارشناس ذی ربط آن را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورتی که هیچ مشکلی وجود نداشته باشد جواز تاسیس صادر می‌گردد. زمانی که می‌خواهید اقدام به اخذ جواز تاسیس نمایید باید کلیه اجناس و کالا‌های شما با یکدیگر مرتبط باشند.

اخذ جواز تاسیس از تاریخ صدور به مدت یک سال معتبر است و بعد از یک سال می‌تواند تمدید شود و چنانچه متقاضی اقدامی جهت تمدید جواز نکند اعتبار جواز تاسیس از بین خواهد رفت. لازم به ذکر است که جواز تاسیس حقیقی و حقوقی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، اما اگر قصد دارید اقدام اخذ وام میلیاردی کنید بهتر است جواز تاسیس را به صورت حقوقی دریافت کنید. همچنین اگر می‌خواهید پروانه بهره برداری دریافت کنید الزاماً میبایست جواز تاسیس دریافت نمایید.

به منظور اخذ جواز تاسیس کالا‌هایی که در آن جواز آورده شده است میبایست الزاماً با یکدیگر سنخیت داشته باشند، زیرا هر کالا دارای یک کد خاص است که میبایست با هم مرتبط باشند. هر شخص حقیقی تنها می‌تواند یک بار با کد ملی خود نسبت اخذ جواز اقدام نماید. لازم به ذکر است که برای هر سند ملک یا اجاره‌نامه فقط یک جواز تاسیس می‌توان دریافت کرد. جواز تاسیس را فقط در مناطق مجاز که توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت و سازمان محیط زیست مورد تایید قرار گرفته باشد را می‌توان دریافت کرد.

شایان ذکر است برای ثبت برند چه به صورت حقیقی و یا چه به صورت حقوقی الزاماً میبایست مجوزی دریافت کنید که از از اتحادیه‌ها، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و نهاد‌های قانونی صادر شود. جواز تاسیس یکی از معتبرترین جواز فعالیتی است که می‌توان برای ثبت برند استفاده کرد. ثبت کریم خان علاوه بر ثبت شرکت و اخذ جواز تاسیس کلیه خدمات در خصوص ثبت برند را نیز در اختیار شما قرار می‌دهد. در صورتی که محصولات تولیدی یک واحد تولیدی تغییر کند، میبایست اصلاح جواز تاسیس انجام شود. در اصلاح جواز تاسیس می‌توان به محصولات آورده شده، محصولاتی اضافه یا حذف نمود. این امکان هم وجود دارد که کل کاربری محصولات نیز تغییر کند.

تمدید جواز تاسیس
برای تمدید جواز میبایست شخص زمین را از شرکت شهرک‌ها گرفته باشد یا تقاضای زمین را داده باشد. در حقیقت جهت تمدید جواز تاسیس میبایست مدارکی داده شود که سازمان توجیه شود که شما فعالیت برای صدور جواز تاسیس و نگهداری آن انجام داده‌اید.

مراحل تمدید جواز تاسیس
• تکمیل فرم درخواست و ارسال به دبیرخانه سازمان صنعت و معدن معدن و تجارت
• ارسال به رئیس
• ارسال به کارشناس
• بررسی درخواست و بازدید کارشناسان ذیربط برای واحد تولیدی
• تعیین مقدار پیشرفت استعلام از شرکت شهرک‌های صنعتی
• بررسی به وسیله رئیس اداره برنامه ریزی
• چاپ مجوز و پاراف بوسیله کارشناس
• امضا تمدید جواز تاسیس

مزایای اخذ جواز تاسیس
• امکان واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی با شرایط مناسب که وام ۳۰ درصد نقدی و ۷۰ درصد وام بدون بهره، از طرف وزارت صنایع پرداخت می‌گردد.
• اقساط بازپرداخت این وام به صورت ۳۶ ماه و در سررسید‌های سه ماه یک بار، این وام بانکی بدون کارمزد و سود بانکی می‌باشد.
• امکان شرکت در نمایشگاه‌های تجاری و خارجی و داخلی
• ثبت برند فارسی برای محصولات در اداره ثبت علائم تجاری
• امکان اخذ وام تسهیلات دولتی با سود تولیدی و تنفس ۱ الی ۲ سال بازپرداخت بلند مدت
چه شرایطی برای اخذ جواز تاسیس لازم است؟
• شرایط اخذ جواز تاسیس
• دارا بودن گواهی عدم سوپیشینه و عدم اعتیاد
• داشتن مجوز از شهرداری و وزارت دارایی و تایید صلاحیت شخصی و مکانی
• تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
• دارا بودن حداقل سن ۱۸ سال تمام
• دارا بودن برگه پایان خدمت یا معافیت از خدمت

جواز تاسیس چیست؟

مراحل اخذ جواز تاسیس
۱- ثبت نام در سایت دریافت نام کاربری و رمز عبور
۲-تنظیم طرح توجیهی
۳- انجام استعلامات مختلف از سازمان محیط زیست
۴- رفع نواقص احتمالی پس از تایید نهایی
۵-مراجعه به سازمان و دریافت مجوز


مدارک دریافت جواز تاسیس - برای اشخاص حقیقی
• کپی شناسنامه و کارت ملی کارت پایان خدمت (برای آقایان)
• کد پستی، شماره‌های تماس و آدرس محل اقامت دائمی
• لیست کالا‌های درخواستی

مدارک دریافت جواز تاسیس - برای اشخاص حقوقی
• کپی شناسنامه و کارت ملی مدیر عامل به همراه کارت پایان خدمت مدیر عامل
• آگهی تاسیس و آخرین آگهی تغییرات ثبت شرکت‌ها به همراه آدرس
• لیست کالا‌های درخواستی برای تولید
• لیست شهرک‌های صنعتی
• مهر شرکت
• ثبت واژه (تولید) در موضوع فعالیت شرکت

ثبت کریم خان کلیه خدمات در خصوص اخذ پروانه بهره برداری و همچنین اخذ کارت بازرگانی و اخذ کد اقتصادی را به شما ارائه می‌دهد. در ادامه این مقاله در خصوص پروانه بهره برداری توضیحاتی را به شما ارائه می‌دهیم.

پروانه بهره برداری چیست؟
پروانه بهره برداری مجوزی می‌باشد که برای کلیه فعالیت‌های واحد‌های صنعتی صادر می‌گردد. پروانه بهره برداری چنانچه قابلیت صدور داشته باشد که در کلیه بخش‌ها اقدامات لازم به منظور راه اندازی کار‌ها انجام شده باشد از جمله این اقدامات: تامین زمین تاسیسات، احداث ساختمان، نصب ماشین آلات خط تولید، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی است که کلیه واحد‌های صنعتی که به فعالیت‌های اقتصادی مشغول هستند می‌توانند با داشتن شرایط لازم برای اخذ پروانه بهره برداری اقدام نمایند.

کسانی که قصد راه اندازی کارخانه‌ای را دارند باید سه مجوز دریافت کنند که شامل اصولی از وزارت صنایع، پروانه احداث و پروانه بهره برداری می‌باشد. در حقیقت قبل از اخذ پروانه بهره برداری میبایست اقدام به اخذ جواز تاسیس نمایید. پس از اینکه جواز خود را در یکی از شهر‌های مجاز اخذ نمودید می‌توانید بخشی از خط تولید خود را راه اندازی می‌نمایند. بعد از انجام شدن تولید آزمایشی محصولات خود، به سایت بهین یاب مراجعه کنید و برای پروانه بهره برداری درخواست ثبت نمایید. پس از بررسی خط تولید به وسیله کارشناسان صنایع و معادن پروانه صادر می‌گردد.

مراحل واگذاری زمین

مدارک لازم برای احداث واحد صنعتی

الف) فرآیند تشکیل پرونده
ب) انتخاب زمین
ج) پرداخت وجه
د) چگونگی تخصیص زمین و تحویل
ه) نحوه پرداخت اقساط

الف: فرآیند تشکیل پرونده
مراجعه به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران و بررسی شرایط خاص صنعت لازم و تطبیق آن با شرایط شهرک‌های در حال واگذاری و ارائه گزینه‌های ممکن به متقاضی.

ب: انتخاب زمین
متقاضی از سه زمین مختلف بازدید می‌کند و یکی را انتخاب می‌کند. این گزینه‌ها با بررسی لازم در خصوص متراژ درخواستی، نوع تولید، رعایت زون بندی و مسائل زیست محیطی مشخص خواهند شد. زمانی که متقاضی زمین
را انتخاب کرد ۴۸ روز رزرو بوده و زمین به دیگر متقاضیان واگذار خواهد شد.

ج: پرداخت وجه
_ بعد از تصویب قطعه، دریافت قیمت حق بهره برداری از زمین و اعیانی و تاسیسات بواسطه واحد امور مالی انجام می‌گردد.
_ در کل شهرک‌ها مبلغ قرارداد به صورت نقد یا اقساط دریافت می‌گردد.
_ چک‌ها به تاریخ دهم هر ماه است و متقاضی نباید تاریخ دیگری درج نماید.
_ شرکت فقط چک صاحبان را می‌پذیرد و در صورت عدم ارائه دسته چک، در صورت تایید مراجع قانونی قابل در یافت است.
_ متقاضی باید هر قسط، یک برگ چک به نام صاحب قرارداد در سررسید‌های تعیین شده ارائه دهد.
_ متقاضی باید برای ضمانت کلیه اقساط، سفته با پشت نویسی صاحب قرارداد بعد از آخرین قسط ارائه دهد.
_ متقاضی باید هر گونه تغییر مکان جغرافیایی محل سکونت خود را کتباً به واحد امور متقاضیان برای درج در پرونده و دفترچه قرارداد اعلام کرده و رسید دریافت کند.

د: نحوه تخصیص زمین و تحویل
بعد از کامل کردن اسناد و مدارک مورد نیاز و دریافت تاییدیه از واحد مالی مبنی بر صحت مدارک و اسناد مالی دریافت شده، متقاضی می‌تواند برای کامل کردن پرونده و بستن قرارداد به واحد امور متقاضیان مراجعه کند.

ه: چگونگی پرداخت اقساط
متقاضی باید پیش از تاریخ سررسید سفته‌ها که دهم هر ماه است میبایست طبق فرم بانکی مخصوص شرکت شهرک‌های صنعتی با مشخصات کامل و درج شماره برای سفته حواله کند و یا تا تاریخ یاد شده با ارائه چک بانکی رمز دار قابل وصول در حساب… به اسم شرکت شهرک‌های صنعتی واریز شود و سپس به شرکت شهرک صنعتی مراجعه نموده و وجه را پرداخت نموده و لاشه سفته را دریافت نمایند. لازم به ذکر است که عدم پرداخت بدهی‌ها در موعد مقرر باعث واخواست سفته‌ها شده و مشمول جرائم متعلقه خواهد شد. مجموع هزینه‌های واخواست، هزینه‌های ما به تفاوت، هزینه دادرسی و اقدامات حقوقی و سهمی از هزینه‌های اداری از این گونه متقاضیان دریافت خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت درخواست صدور پروانه بهره برداری

۱. تکمیل فرم تقاضا در سامانه بهین یاب
۲. تصویر کپی کارت ملی مدیر عامل
۳. تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی
۴. کپی آگهی تغییرات شرکت در مورد شخصیت‌های حقوقی (در صورت وجود)
۵. اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره نامه و اقرار نامه رسمی برای محل‌های استیجاری
۶. اعتبار جوازتاسیس
۷. تصویر پایان کار ساختمانی
۸. کپی از قرارداد خرید امتیاز‌های آب و برق
۹. اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین آلات
۱۰. فاکتور خرید مواد اولیه
۱۱. فاکتور خرید و اجرای سوله
۱۲. ارائه اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل EXCEL
۱۳. ارائه پاسخ استعلام‌های مربوطه
۱۴. رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره برداری
۱۵. رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی
شما میتوانید جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ثبت کریمخان به آدرس sabtkarimkhan.com مراجعه نموده و یا از طریق شماره تماس ۸۷۱۴۷۰۰۰-۰۲۱ با ما در تماس باشید.

منبع: ویرلن

اشتراک گذاری :
ارسال نظر