بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۸
دهن‌کجی ملاصدرا به میرداماد؛

افزایش‌سرمایه «بانک ملت» به تاریخ پیوست

«بانک ملت» مدت‌ها است که مطابق با قوانین، به دنبال افزایش سرمایه از محل سود حاصل از تسعیر ارز رفته اما؛ امروز خبر رسید که سازمان بورس با این اقدام موافقت نکرده است.
کد خبر : ۲۱۳۱۰۵

افزایش سرمایه «بانک ملت» به تاریخ پیوست

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، یکی از شفاف‌سازی‌های جالب توجه و البته عجیب امروز بازار‌سرمایه از سوی «بانک ملت» منتشر شد.

بر اساس این گزارش، «بانک ملت» اعلام کرده که سازمان بورس و اوراق بهادار با افزایش سرمایه این بانک موافقت نکرده است.

لازم به ذکر است که هیئت مدیره این بانک در سیزدهمین روز آبان ماه سال جاری گزارش توجیهی افزایش سرمایه ۸۰هزار میلیارد ریالی معادل ۱۶۰درصد، از محل تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی را منتشر کرد و حسابرس نیز در پنجمین روز بهمن ماه گزارش خود را منتشر کرد و مهر تأیید خود را بر گزارش هیئت مدیره زد.

حال، گزارش هیئت مدیره و حسابرسان برای مدیران سازمان بورس قابل قبول نبود و افزایش سرمایه این بانک در حال حاضر لغو شد.

افزایش سرمایه «بانک ملت» به تاریخ پیوست

این نکته را باید یادآور شد که افزایش سرمایه بانک‌ها از محل تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی، با نرخ اعلامی از سوی بانک مرکزی و مجوز وزارت اقتصاد صورت می‌گیرد. بر اساس آیین نامه و قوانین بانک مرکزی، سود حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی قابل تقسیم نیست و فقط می‌تواند در فرایند افزایش سرمایه مورد استفاده قرار گیرد.

رییس بانک مرکزی مجوز افزایش سرمایه را با توجه به رعایت مقررات ذکر شده صادر کرده و وزیر اقتصاد نیز بانک‌ها را به افزایش سرمایه ملزم کرده است. در مرحله بعد، حسابرس با در نظر گرفتن آیین نامه‌ها و دستورالعمل ها، افزایش سرمایه «بانک ملت» را تایید کرده است اما؛ سازمان بورس به دلیل مخالفت و دخالت جناب همتی و وزیر اقتصاد، با دلیل "رجحان محتوا بر شکل" افزایش سرمایه این بانک را رد کرده است.

به قول قدیمی ها، شاه می‌بخشد شاه قلی نمی‌بخشد!

سوالی که مطرح می‌شود این است که اگر «بانک ملت» نمی‌تواند سود حاصل از تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی را به سرمایه تبدیل کند، پس با این سود قرار است چه اتقافی بیافتد؟! چرا که بر اساس قوانین بانک مرکزی، این سود قابل تقسیم در مجمع سالانه نیست!

به نوعی، عدم اعطای مجوز از سوی سازمان بورس، به زیان سهامداران این بانک تمام شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
سازمان بورس با کرونا همراه شده است
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۶
شرکت های درب و داغون از محل های واهی افزایش سرمایه های سنگین میدن. شرکت هایی که زیان های سنگین دارند اما هیچ ایرادی به اونها وارد نیست. سازمان به بانک ملت ایراد گرفته که رجحان متوا بر شکل دارد. یکی بیاد این جمله رو تفسیر کنه.
اون موقع که 1.3 میلیارد پوند رو دولت گذاشت جیبش و به دلایل امنیتی مدیران بانک هم صداشون در نیومد سازمان بورس کجا بود رجحان محتوا بر شکل
علی
Germany
يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۵
شاپور محمدی استعفا استعفا
کارشناس.اقتصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۳:۵۸
سلام.توضیح.اینکه.بانک.ملت.با.افزایش.سرمایه.344 در.صدی.را.اعلام.ومصوب.نموده.وبملت.با.سهم.ارزنده.وسود.اوری.رتبه.ممتازی.در.کارنامه.ترازی.خود.دارد.واز‌.محل.ارزیابی.داراییها.۳۴۴.در.صدی.بهتر.است.مطالب.افزایش.سرمایه.۳۴۴.درصدی.راهم.خبررسانی.میشد.برای.خوشحالی.واعتماد.سهامداران.و.تازه.واردین.بانک.ملت.وبانک.تجارت.دو.برادر.دوقلو.هستند.که.از.بدو.تاسیس.۲۵.بانک.با.تمام.داریی.واملاک.در.دل.این.دو.بانک.قرار.دارد.بنابراین.هم.اکنون.در.رده.بزرگترین.بانک.و.درخشانترین.محسوب.میشود.قیمت.سهم.وبملت.باید.چند.برابر.فعلی.میشد.و.امیواریم.با.افزایش.سرمایه.۳۴۴.درصدی.در.رونق.تولید.واقتصاد.و.بانکداری.الکترونیکی.و.انترنت.و.انترانت.کما.فی.اسابق.به.اهداف.از.پیش.تعین.شده.برسد.تا.مثل.همیشه.رضایت.سهامداران.ومشتریان.محترم.محقق.شود.تشویق.لازم.است.لج.تضیف.هرگز.وسلام.