بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۷
یک اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"بورس" سوپاپ اطمینان اقتصاد ایران در سال ۹۹

انتظار می‌رود با اقداماتی همچون واگذاری دارایی‌های دولتی و خصوصی سازی‌ها از طریق بازار سرمایه و یا افزایش سرمایه گذاری‌های واقعی شرکت‌های بورسی، مانع از خروج نقدینگی از بازار سرمایه شوند.
کد خبر : ۲۱۳۳۱۲

به گزارش بورس نیوز، با شیوع کرونا ویروس و سقوط قیمت جهانی نفت، نگرانی هایی در مورد کسری بودجه دولت در سال ۹۹ و تورم ناشی از آن وجود دارد.

مرتضی عزتی اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: کاهش ناگهانی قیمت نفت تحت تاثیر اتفاقات غیرمنتظره کوتاه مدت، اتفاقی است که در سال های قبل نیز شاهد آن بوده ایم؛ اما نکته اینجا است که بودجه ۹۹ اتکای زیادی به نفت ندارد و کاهش قیمت نفت در این مقطع، اتفاق چندان نگران کننده ای نیست. کرونا، بیشتر رکود به همراه دارد و نمی تواند تورم زا باشد.

وی افزود: اگر در شرایط رکودی، شوک خاصی به اقتصاد وارد نشود و روند گذشته حجم نقدینگی تداوم داشته باشد، جهش تورمی عجیب و غریبی هم نخواهیم داشت. بخش عمده ای از فشار تورمی ناشی از انباشت نقدینگی را در ۲ سال اخیر تحمل کرده ایم و اگر شوکی به اقتصاد وارد نشود، منطقا نرخ تورم ۹۹ باید کمتر از ۹۸ باشد. این ثبات اقتصادی، مستلزم حفظ آرامش بازار سرمایه هم خواهد بود. در صورتی که به هر دلیلی، نقدینگی از بازار سرمایه خارج شده و راهی سایر بازارها گردد، کل معادله بهم خواهد ریخت.

عزتی تصریح کرد: اگر بازارهای مالی به درستی کنترل شوند، بازار ارز آرامش خواهد داشت؛ در غیر این صورت بازار ارز ممکن است نوسان داشته باشد. وضعیت بازار سرمایه نگران کننده است و انتظار می رود با اقداماتی همچون واگذاری دارایی های دولتی و خصوصی سازی ها از طریق بازار سرمایه و یا افزایش سرمایه گذاری های واقعی شرکت های بورسی، مانع از خروج نقدینگی از بازار سرمایه شوند. در این صورت آرامش تمام بازارهای مالی کشور حفظ خواهد شد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Russian Federation
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۷
ای کاش تو بازار سرمایه هم تحت نظارت باشه ،با اردرهای ترس بازار رو آشفته می کنن ، این حقوقی ها با کدهای حقیقی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲
اگر سال 98افزایش تورم وقیمت ارز کنترل شد محصول بازار سرمایه است و بایداز بورس تشکر کنیم البته باسواداش میفهمن اگر این حجم نقدینگی جذب بازار سرمایه نمی شد الان فاجیه درقیمتها ی از ارز و طلا و مسکن و خودرو میدیدیم ولی میبینیم که جز حباب حباب در بورس عد ه ایی بهانه ایی دیگر ندارن