بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

بازار سرمایه بر سر یک دو راهی

همچنان شاهد برتری نسبی طرف عرضه و عقب نشینی خریداران در بازار هستیم امری که به منفی گرایی و افت بیش از ۳۶۶۶ واحدی شاخص کل منتهی شد
کد خبر : ۲۱۳۳۳۲

به گزارش بورس نیوز، در حالی که انتظار می‌رفت با اتمام موعد پرداخت وجه برای فروشندگان سهام، شاهد کاهش فشار فروش و بهبود نسبی قیمت‌ها و شاخص‌ها در بازار باشیم و اوضاع قدری بهتر شود، ولی متأسفانه همچنان شاهد برتری نسبی طرف عرضه و عقب نشینی خریداران در بازار هستیم امری که به منفی گرایی و افت بیش از ۳۶۶۶ واحدی شاخص کل منتهی شد و دماسنج بازار را به رنگ سرخ در آورد. این در حالیست که با افزایش نرخ ارز‌ها در بازار و عبور بهای دلار از سطوح ۱۶ هزار تومانی، بزودی نرخ ارز نیمایی نیز بالا خواهد رفت و تولیدکنندگان قادر به افزایش نرخ فروش محصولات خود در بورس کالا و سایر بازار‌ها خواهند بود. امری که میتوانند به افزایش سودآوری و در نتیجه رشد بیشتر قیمت سهام دارای فاند قوی بنیادی بیانجامد و اثرات مثبت نیکویی بر سهامداران این شرکت‌ها در پی داشته باشد؛ لذا بنظر می‌رسد شرکت‌هایی که رابطه مستقیم و معناداری با نفت ندارند، آسیب پذیری زیادی از کاهش شدید اخیر بهای نفت نخواهند داشت، ولی نماد‌های پالایشگاهی همچنان تحت فشار خواهند بود و افت سودآوری را در ماه‌های آتی تجربه خواهند کرد.
در بازار امروز برخی از سهام اصلی گروه‌های شیمیایی و بانکی ما مثبت بودند و برخی منفی شدند. عمده سهام اصلی گروه فلزات اساسی با کاهش مواجه شدند، ولی سهام اصلی گروه محصولات غذایی با افزایش قیمت خوبی مواجه شدند.

کارنامه بازار امروز
نماگر بازار امروز با ۳۶۴۴ واحد افت در کانال ۵۰۲ هزاری به کار خود پایان داد. بازار امروز نیز در دو راهی رشد نرخ ارز و افت قیمت‌های جهانی کامودیتی قرار داشت و رفتاری نوسانی در اکثر گروه‌ها شاهد بودیم. نمادهایی، چون پارس، وبملت، شبندر و رمپنا از نماد‌های منفی اثرگذار بر روند شاخص بودند در حالی که اخابر، همراه و پاکشو، بیشترین نقش مثبت را بر شاخص کل ایفا کردند. ارزش معاملات بورس بیش از ۳۹۰۰ میلیاردتومان و فرابورس در حدود ۲۰۰۰ میلیاردتومان بود. خالص ارزش معاملات خرد ۹۸/۱۲/۲۷ (بورس و فرابورس) نیز افزون بر ۴۵۵۳ میلیارد تومان بود که نسبت به روز معاملاتی قبل با افت ۲۱ درصدی همراه بود.

حجم و ارزش معاملات
شاخص کل ۵۰۲,۴۳۵ واحد / میزان تغییر ۳۶۴۴ واحد منفی/ ارزش بازار ۱۸,۳۴۶,۹۳۵ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۳۹,۲۷۶ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۴.۶۴۴ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
پارس ۵۶۷ واحد منفی/ وبملت ۴۳۸ واحد منفی/ اخابر ۴۱۵ واحد مثبت/ پاکشو ۳۵۶ واحد مثبت/ شبندر ۳۵۱ واحد منفی/ رمپنا ۳۲۰ واحد منفی/ همراه ۲۹۱ واحد مثبت.

بیشترین حجم معاملات
وبصادر ۲۱۵.۲ میلیون سهم/ وخارزم ۱۳۶.۴ میلیون سهم/ ذوب ۱۳۴.۳ میلیون سهم/ وپاسار ۱۲۶.۱ میلیون سهم/ فولاد ۱۱۷ میلیون سهم
بازار سرمایه بر سر یک دو راهی
اهم اخبار و تحولات روز
۱) پس ازانکه فدرال رزرو نرخ بهره را ۱ درصد کاهش داد و به ۰.۲۵ رساند، حالا پاول می‌گوید نرخ‌های منفی سیاست مناسبی در ایالات متحده نیست. "پاول در بخشی از صحبت‌ها می‌گوید ازینجا به بعد با سیاست نقدینگی از کسب و کار‌ها حمایت می‌شود" این یعنی کاهش بیشتری در نرخ بهره وجود ندارد و نرخ بهره ۰.۲۵ می‌ماند.
۲) بازار طلا بین تقاضا برای دارایی امن و هجوم برای فروش و تهیه نقدینگی برای جبران ضرر در بازار‌های دیگر گرفتار شده است. صندوق‌ها طلا می‌فروشند تا کف سهام را خریداری کنند، شخصی‌ها از فرصت استفاده کرده و طلا می‌خرند.
۳) دیروز شاخص داوجونز به ۲۰.۰۰۰ واحد نزول کرد. بازار‌ها برای ساعت‌ها متوقف شدند و پس از بازگشایی مجددا افت کردند. استراتژیست ارشد گلدمن ساکس معتقد است که S&P۵۰۰ می‌تواند باز هم افت کند و به ۲۰۰۰ واحد برسد. (همکنون ۲۳۸۶)، اما در طرف مقابل Morgan Stanley گفته پایان بحران ریزش در بازارهاى مالى امریکا نزدیک است و کم کم به فکر خرید سهم و فروش دلارهاى انباشته خود باشید.
۴) مدیرعامل شرکت آرامکو عربستان سعودی می‌گوید این شرکت در حال ارزیابی افزایش ظرفیت تولیدات نفت به روزانه بشکه‌ای ۱۳ میلیون می‌باشد و از نفت ۳۰ دلاری هم رضایت دارد. روسیه هم واکنش داده و می‌گوید حتى اگر قیمت نفت سقوط سنگیترى هم ثبت کنند، نیازى به مذاکره با سعودی‌ها نیست.
۵) فولاد در داخل چین روند صعودی گرفته و ۳۱۷۰ یوان معامله شد، اما در CIS حدود ۱۰ دلار کاهش یافت و شمش ۳۸۰ دلار دیده شد.
۶) بهداشت جهانی گفته، چین، نزدیکترین کشور برای رسیدن به واکسن کرونا است. روز گذشته در شهر سیاتل آمریکا اولین تست واکسن انسانی صورت گرفت. خبری از اسرائیل نیست، اما هلند، چین، آمریکا و آلمان به نتایج مطلوبی رسیده اند.
۷) ایالات متحده یکی دیگر از زیرمجموعه‌های روسنفت را به بهانه کمک به ونزوئلا در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار داد. وزارت خزانه‌داری آمریکا، شرکت TNK Trading International S.A، زیرشاخه روسنفت در سوئیس را در فهرست سیاه قرار داد.
۸) چین، روسیه و اتحادیه اروپا از آمریکا خواسته اند تا در بحران کرونا تحریم‌های خود بر علیه ایران را لغو کند.
۹) ژائو لی جیان، سخنگوی وزارت خارجه چین می‌گوید دلایلی وجود دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا از سوی دانشمندان آمریکایی در سال ۲۰۱۵ تولید و توسط سازمان سیا شیوع پیدا کرده است.
۱۰) بریتانیا، امارات، روسیه و چین کمک‌های گسترده‌ای برای مقابله با کرونا به ایران انجام دادند. ظریف روز گذشته با همتایان خود تلفنی صحبت کرد و از آن‌ها بابت این مساله تشکر کرد.
۱۱) آمریکا به دولت بغداد هشدار داد که در صورت حمله به پایگاه‌های نظامی این کشور در عراق اقدام لازم برای دفاع از خود را انجام خواهد داد.
۱۲) طی روز گذشته در بورس کالا ورق گرم ۵۵ میلیون ریال قیمت خورد. (۱۰ درصد بالاتر از میانگین پاییز و ۸ درصد کمتر از عرضه قبلی در بورس کالا) همچنین فخوز محصول خود را ۴۱.۱ میلیون ریال عرضه کرد که ۱۰ درصد بالاتر از پاییز و ۱۰ درصد ارزان‌تر از عرضه قبلی در بورس کالا است. ورق گرم در هفته‌های قبلی ۶۰ میلیون ریال و شمش ۴۵ میلیون ریال معامله شده بود.
۱۳) اوره ۲۴ میلیون ریال قیمت خورد و کریستال ملامین ۱۱۶ میلیون ریال بنابراین قیمت اوره و مشتقات آن رشد کرده است.
۱۴) قیمت بنزن که نوری می‌فروشد ۱۵ درصد کاهش یافت. قیمت استایرن منومر پارس هم که ۱۰۲ میلیون ریال در هفته اول اسفند بود به ۸۶ میلیون ریال در آخرین عرضه سال جاری رسید. هرچند نفت ۳۰ درصد افت کرده، اما محصولات شیمیایی ۱۵ درصد کاهش یافته اند.
۱۵) گل گهر به دلیل کرونا مجمع فوق العاده افزایش سرمایه خود را لغو کرد و لی تعلل و کوتاهی نهاد ناظر مانع از بازگشایی سهم در بازار امروز شد.
۱۶) ایران خودرو دیزل می‌گوید ۵۰۰ آمبولانس دیگر به وزارت بهداشت تحویل می‌دهد و تاکنون ۳۰۰ آمبولانس تحویل داده شده است.
۱۷) همتی می‌گوید تعداد تراکنش‌های اینترنتی شدیدا رو به افزایش است. این مساله خبر خوبی برای شرکت‌های شاپرکی بورس است. رکیش، رتاپ، سپ، آپ، پرداخت ... از تراکنش‌ها سود می‌برند.
۱۸) همتی می‌گوید نرخ بین بانکی ۱۸.۴ درصد است.
۱۹) قیمت اتیلن با ۵۵ دلار کاهش به ۶۴۰ دلار رسیده و این خبر خوبی برای متانول نیست، چون واحد‌های MTO علاقه‌ای به خرید متانول با قیمت‌های قبلی نشان نخواهند داد. البته عمده تولیدکنندگان متانول در جهان به زیان رسیده اند که خبر خوبی برای قیمت متانول است.
۲۰) آریاساسول در سال ۹۸ عرضه نمی‌شود.
۲۱) وامید ساختمان‌های خود به ارزش ۶۱۶ میلیارد تومان به سازمان بورس فروخت.
۲۲) داسوه آپارتمان می‌فروشد.
۲۳) غشان، کوثر و خصدرا یک گام دیگر در مسیر افزایش سرمایه برداشتند.
۲۴) لوتوس تعهدپذیره نویسی ۱۱۰۰ میلیارد تومان اوراق با کارمزد ۱۰ درصد را بر عهده گرفت.


پیش بینی بازار چهارشنبه ۲۸ اسفند ۹۸
رفتار بورس تهران در روز‌های پایانی سال کاملا نوسانی شده و بازار یک روز مثبت است و یک روز دیگر منفی. تشدید نوسان بازار، نگرانی‌های زیادی را برای سهامداران شرکت‌ها ایجاد کرده و کسی مطمئن نیست که قیمت سهامش فردا افزایش خواهد یافت یا کاهش!
در بازار‌های جهانی نیز همچون وضعیتی حاکم است و شیوع جهانی کرونا، علاوه بر تلفات و صدمات جانی، پیامد‌های اقتصادی سنگین و تلخی بر جای گذاشته است بطوری که طبق برخی از کارشناسی‌ها و بررسی‌های انجام شده، رقم زیان اقتصاد جهانی از زمان پیدایش کرونا به بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلار رسیده است.
اکثر کسب و کار‌ها خوابیده و بنگاه‌های اقتصادی با چالش‌های زیادی روبرو گشته اند که جبران آن شاید سال‌ها طول بکشد. قیمت اکثر محصولات و مواد معدنی و فلزی و ... (از جمله نفت) با سقوط سنگینی همراه گشته و بازار‌های مالی و بورس‌های جهانی سقوط کم سابقه‌ای را تجربه می‌کنند.
این در حالی است که بورس تهران تا حدود زیادی آسیب پذیری کمتری از تهدید اخیر کرونا دارد. علت را میتوان در ۲ فاکتور اثرگذار مهم دانست:
۱- کاهش شدید ارزش پول ملی، که نتایجی، چون افزایش نرخ ارز‌ها و دارایی‌های سرمایه‌ای (نظیر اوراق سهام شرکتها) را بدنبال دارد.
۲- سرازیر شدن صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران و اپیدمی شدن خرید و تشکیل سبد متنوعی از سهام شرکت ها.
امری که به افت کمتر از ۱۰ درصدی بورس تهران در یک ماه اخیر (آغاز بحران کرونا در ایران و جهان) منجر شده حال آنکه میانگین ریزش بورس‌های جهانی و نفت، بیش از ۳۰ درصد است!
و، اما برای فرا بعنوان آخرین روز کاری بورس در سال ۹۸، انتظار بازاری سبز و مثبت و بهبود نسبی قیمت‌ها را داریم چرا که تقریبأ بازار از فروشنده‌ها خالی شده و طیف دلواپسان بازار، پا پس کشیده اند. از طرفی قیمت‌ها در بسباری از نماد‌های ارزنده بازار (سهام بنیادمحور) به کف قیمتی رسیده و مستعد افزایش قیمت دوباره هستند.


حافظ عزیزی نقش
مدیر سرمایه گذاری و گروه تحلیل بازار
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۲ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۹
مثل همیشه عالی