بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۷
دلگرمی به سهامداران با حذف حجم مبنا؛

آقای ناظر چرا "غنوش" حجم مبنا ندارد؟

در حالی که عرضه‌های اولیه به دلیل فرمول جدید حجم مبنا قفل شده‌اند، در نماد "غنوش" شرایط دیگری حکمفرما است!
کد خبر : ۲۱۳۳۹۲

آقای ناظر چرا

به گزارش بورس نیوز، قانون و فرمول جدید حجم مبنا برای اهالی بازار سرمایه به یک معضل تبدیل شده و دیگر مانند گذشته این بازار جذابیت‌های سابق را ندارد.

حتی در موضوع عرضه اولیه نیز این جذابیت رنگ باخته و شاهد حرکت لاک پشتی عرضه‌های اولیه هستیم؛ با وجود این که صف خرید بسیار سنگینی دارند و نقدینگی بسیاری را پشت صف تقاضای آن‌ها پارک شده است.
با اعمال فرمول جدید حجم مبنا، پارک نقدینگی در عرضه‌های اولیه که رقم بسیار زیادی نیز هست، به درازا می‌کشد و این نقدینگی بسیار دیر وارد سهم‌ها می‌شود.

به مدیران سازمان بورس پیشنهاد می‌شود جسارت بیشتری از خود به خرج دهند و کمی ریسک‎پذیر باشند؛ پیشنهاد می‌شود دامنه نوسان عرضه‌های اولیه به ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش یابد تا این طریق علاوه بر جلوگیری از پارک نقدینگی در صف‌های خرید آن ها، سهم زودتر به تعادل برسد و روند عادی خود را در پیش گیرد.

نکته جالب توجه در معاملات امروز بازار، این است که نماد "غنوش" امروز بدون حجم مبنا بازگشایی شد!

آقای ناظر چرا

نکته‌ای عجیب که با قانون و فرمول جدید حجم مبنا اصلا همخوانی ندارد و تنها در این سهم شاهد عدم حجم مبنا هستیم!

شایان ذکر است که "غنوش" در هفته جاری یک بار بازگشایی شد و رشد قیمت ۱۰۰ درصدی را در زمان بازگشایی ثبت کرد اما؛ این رشد قیمت به مذاق ناظر بازار خوش نیامد و تمام معاملات باطل شد. حال امروز با محدودیت ۵ درصدی قیمت بازگشایی شده است اما؛ بدون حجم مبنا.

شاید دلیل حذف حجم مبنا در نماد "غنوش" به نوعی همدردی با سهامداران این شرکت باشد و در واقع، مسئولین امر تلاش کرده‌‎اند تلخ کامی ابطال معاملات را این گونه جبران کنند!

درحالی که سهم‌های عرضه اولیه به دلیل حجم مبنا قفل شده‌اند و رشد نمی‌کنند، ناظر بورس به چه دلیلی برای "غنوش "حجم مبنای یک اعلام کرده است؟

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پاکت‌های این آبمیوه‌فروش در تیرماه بررسی شد؛

وقتی "غنوش" کام سهامدارانش را تلخ کرد

مقامات مسئول در گفت‌وگو با بورس نیوز پاسخ دادند:

جریان رانت سرخطی عرضه‌های اولیه چیست؟

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

تشویق دولت در هدایت نقدینگی به سوی بورس

ارسال نظر