بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱
در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح شد:

نقاط قوت سیمانی‌ها در سال ۹۹

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان گفت: آنچه چشم انداز صنعت سیمان در سال ۹۹ را روشن‌تر می‌کند، موضوع قیمت سیمان است.
کد خبر : ۲۱۳۷۵۴

نقاط قوت سیمانی ها در سال ۹۹/ دپو فردا

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از صنایع جذاب بازار سرمایه در سال گذشته، صنعت سیمان بود. این صنعت با افزایش نرخ محصولات و ضمنا بهبود وضعیت فروش، رشد سودآوری مناسبی داشت و بررسی گزارش های منتشر شده از سوی اکثر سیمانی ها، حکایت از روند مطلوب تولید و فروش این صنعت دارد.

عبدالرضا شیخان دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت صنعت سیمان در سال۹۹ بیان کرد: آمار تولید و فروش صنعت سیمان در سال ۹۸ نشان می‌دهد صنعت سیمان از رکودی که چند سالی با آن دست به گریبان بود، نجات یافته و تقاضای سیمان اوضاع نسبتا مناسبی دارد و به رغم آنکه انتظار می رفت با شیوع کرونا، تحویل سیمان کاهش یابد، فعلا اوضاع بازار سیمان مساعد بوده و سیمان در روزهای پایانی سال بازار خوبی داشته است.

اوضاع مناسب بازار سیمان 

وی افزود: البته شیوع کرونا حتما در ۳ ماهه ابتدای سال جاری، تاثیر منفی بر روی بسیاری از صنایع کشور خواهد داشت و صنعت سیمان هم از این قاعده مستثنی نیست. ولی به نظر می رسد اثرپذیری بازار سیمان از صنایع مصرفی کمتر خواهد بود. از طرفی اجرای طرح مسکن ملی در سال ۹۹ تقاضای سیمان را افزایش خواهد داد و از طرفی، قرار نیست حجم تولید و عرضه سیمان در سال ۹۹، افزایش یابد. علاوه بر این، با وجود مشکلات صادرات به بازار عراق، صنعت سیمان ایران بازارهای صادراتی دیگری شناسایی کرده، که به نوعی جایگزین بازار عراق شده اند. ضمن اینکه کلینکر ایران، درخواست هایی از بازارهای جدیدی مثل چین داشته و انتظار می رود این درخواست ها در سال ۹۹ هم ادامه داشته باشد.

افزایش نرخ سیمانی ها 

شیخان تصریح کرد: با این تفاسیر، چشم انداز صنعت سیمان ایران در سال ۹۹ روشن است. اما علاوه بر اوضاع نسبتا مناسب تقاضای داخلی و صادراتی صنعت سیمان، آنچه چشم انداز صنعت سیمان در سال ۹۹ را روشن تر می کند، موضوع قیمت سیمان است. در سال ۹۸، انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان از وزارت صمت خواسته بود قیمت سیمان از ابتدای سال ۹۹ افزایش یابد که البته بررسی درخواست سیمانی ها به ابتدای سال ۹۹ موکول شد. اما در مجموع، قیمت سیمان در مقایسه با بسیاری از کالاها، پایین است. برای مثال قیمت فولاد رشد زیادی داشته و در دنیا مرسوم است که قیمت سیمان در مقایسه با فولاد، ۱ به ۶ الی ۷ باشد؛ در حالی که قیمت سیمان در ایران در مقایسه با فولاد، ۱ به ۲۷ است! با توجه به گزارشات و مستندات ارائه شده به وزارت صمت، امیدواریم قیمت سیمان در سال ۹۹ واقعی تر شود. احتمال افزایش نرخ سیمان در کنار تقاضای سیمان در سال ۹۹، سبب خوشبینی به تحقق سودهای مناسب در شرکت های سیمانی می شود.

افزایش نرخ ارز نیمایی 

کارشناس صنعت سیمان، افزایش نرخ ارز نیمایی را هم شانس دیگری برای سیمانی ها ارزیابی کرد و افزود: تاثیر افزایش نرخ ارز نیمایی هم در شرکت های سیمانی صادرات محور، مثبت خواهد بود. البته شرکت هایی که صادرات نداشته باشند، با افزایش نرخ ارز نیمایی، هزینه های تامین برخی تجهیزات وارداتی شان افزایش خواهد یافت. انتظار می رود با افزایش نرخ ارز نیمایی، صادرات جذاب تر شود و سیمانی ها تمرکز بیشتری بر صادرات داشته باشند؛ البته مشروط بر آنکه اقدام به صادرات با قیمت ارزان نکنند!

پیشنهاد ورود به بورس کالا 

شیخان اضافه کرد: به منظور جلوگیری از ارزان فروشی سیمان، انجمن صنفی پیشنهاد عرضه سیمان در بورس کالا را مطرح کرده که البته از سوی شرکت ها، چندان مورد استقبال قرار نگرفته است. ورود سیمان به بورس کالا هم مستلزم تسهیل فرآیند عرضه سیمان در رینگ بورس از سوی بورس کالا و ارائه برخی امتیازات برای ترغیب تولیدکنندگان و هم مستلزم افزایش آگاهی و دانش شرکت ها در این مورد است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی در گفتگو با بورس نیوز:

تنور "مسکن" بعد از کرونا، داغ‌تر می‌شود!

مدیرعامل آهن و فولاد میلاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

"بهین‌یاب" پای‌لنگ عرضه‌های بورس‌کالا

کرونا و سیر صعودی افزایش نرخ‌های فروش این شرکت بررسی شد؛

رشد "سبجنو" در رکود چشمگیر ساخت‌و‌ساز

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فرزانه نسیمی
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
من الان ۱۴سال هس سهام گرفتم هیچ تلفنی هم نداریم تکلیف ما میخواد چیه هس