بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

واکسن ضد کرونا در بورس تهران

دماسنج بازار نیز در پایان معاملات امروز با شکستن کانال مهم ۵۲۰ هزار واحدی خود را به ارتفاع ۵۲۱.۲۶۲ واحد رساند تا نشان دهد هیچ چیز حتی کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، توان مقابله و توقفش را ندارد و رونق بورس تهران با این موانع و سختی ها، رو به کندی و افول نمی‌گذارد.
کد خبر : ۲۱۳۹۹۹

واکسن ضد کرونا در بورس تهران

به گزارش بورس نیوز، با آنکه اقتصاد و بورس‌های جهانی در حال ریزش سنگین و فروپاشی است (البته توام با نوسان) و میزان افت تقریبی بورس‌ها در اقصی نقاط جهان بیش از ۳۰ درصد طی دو ماه اخیر گزارش شده است، ولی خوشبختانه بورس تهران با شتاب فوق العاده‌ای در حرکت و سیر صعودی است (هر چند با نوسان).
 
البته این توفیق عظیم و بازدهی افسانه‌ای در بورس تهران، شامل حال همه نماد‌ها و سهام نیست و فقط تعدادی محدود که منتخب حرفه ای‌ها و را، شامل میشود. بطوریکه قیمت بیش از ۱۵۰ سهم طی ۳۱ ماه اخیر بیش از ۳۰ برابر شده است. نزدیک به ۱۵۰ سهم نیز با افزایش ۱۰ تا ۲۰ برابری قیمت (نسبت به قبل و شهریور ماه ۹۶) معامله میشوند.

خوشبختانه اثرات انباشت توقف و تعطیلی یک هفته‌ای بورس تهران در بازار فقط به اندازه ۴۲۵۰ واحد در معاملات دیروز بود که در معاملات امروز این مقدار نه تنها جبران شد بلکه افزایش بیش از ۱۲۶۰۰ واحدی را در نماگر بازار شاهد بودیم تا بعنوان برترین و پربازده‌ترین بورس جهان طی ۹۰ سال اخیر (از شروع جنگ جهانی اول) شناخته شویم!

دماسنج بازار نیز در پایان معاملات امروز با شکستن کانال مهم ۵۲۰ هزار واحدی خود را به ارتفاع ۵۲۱.۲۶۲ واحد رساند تا نشان دهد هیچ چیز حتی کرونا و مرگ و میر ناشی از آن، توان مقابله و توقفش را ندارد و رونق بورس تهران با این موانع و سختی ها، رو به کندی و افول نمی‌گذارد.

از طرفی در بازار امروز شاهد یک خبر خوب مثبت نیز بودیم. همتی، رییس کل بانک مرکزی خبر داده «با تلاش‌های وزارت خارجه و بانک مرکزی، احتمال آزاد شدن بخشی از منابع مسدود شده ما هست و ان‌شاالله این اتفاق می‌افتد».

و، اما رییس جمهور عزیز کشورمان بعد از اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر اینکه در سال جدید توجه ویژه‌ای به بورس خواهد شد تا جریان تامین مالی صنایع و شرکت‌های بزرگ را بر عهده گیرد، امروز در نخستین جلسه هیات دولت گفته: "از اولین اقدامات برای تحقق جهش تولید، اصلاحات بانکی و فعال کردن سرمایه‌های جامد است. بر همین اساس باید همه دستگاه‌های دولتی اقدام به عرضه سهام در بورس و فرابورس کنند که سال گذشته شرایط خوبی داشت و انتظار می‌رود در سال جدید هم وضعیت بهتری داشته باشد. وی تصریح کرده رونق بورس در گرو این است که نهاد‌های دولتی اقدام به عرضه سهام و اموال کنند که به شدت نیازمندیم این اقدام هستیم. "
 
در این میان، علیرضا صالح رئیس سازمان خصوصی سازی هم از شناسایی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اموال راکد و غیر مولد و هماهنگی با سازمان بورس برای عرضه این میزان دارایی‌ها خبر داده است.

اخبار جدید از کرونا
دیروز در ستاد مبارزه با کرونا بحث مفصلی شد که سختگیری‌ها باید بیشتر شود و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را وزارت بهداشت آورده بود، این امر به کمیته امنیتی اجتماعی که وزیر کشور مسئول آن است محول شد.
 
گویا طرحی آماده شده و تدوین شده و بزودی این طرح تصویب و ابلاغ خواهد شد امری که برای سفر‌های بیمورد مردم، مشکلات و محدودیت‌هایی را ایجاد خواهد کرد و از مسافران خواسته میشود هر چه سریعتر به موطنشان برگردند.

کارنامه بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، وبملت، رمپنا، حکشتی، وغدیر، اخابر و همراه با رشد حدود ۱۲۶۰۲ واحدی روبرو شد. بازار در روز پایانی هفته با هجوم ده‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی توسط اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین بهبود روند بازار‌های جهانی، تقاضای مطلوبی را تجربه کرد و رشد مناسبی را رقم زد.

بخشنامه جدید شرکت فرابورس برای محدودسازی کد‌های بورسی با سفارشات نامتعارف
بالاخره پس از دو سال غفلت و بی تفاوتی، مدیران فرابورس قدری به خود آمده و در صدد مهار عملیات سفته بازی و پروژه سازی سهام در بستر بازار فرابورس هستند.

اهم اخبار و تحولات روز
۱) قرار است فدرال رزرو بدون هیچ محدودیتى، دلار به بازار تزریق کند و از اقتصاد امریکا در برابر یک رکود تورمى محتمل حمایت کند. این مساله باعث شده تا شاخص دلار تضعیف شود و به عدد ۱۰۰ نزدیک گردد. قبل از کرونا شاخص دلار ۹۷ بود که تا ۱۰۴ رشد کرد. رشد شاخص دلار منجر به کاهش قیمت دلاری کامودیتی‌ها و طلا می‌شود.

۲) بزرگترین کارخانه‌های استخراج و خالص سازی طلا از ابتدای هفته جاری تعطیل شده اند. این مساله باعث شد تا صندوق‌های بزرگ در جهان برای تامین نقدینگی خود، از فروش طلا پرهیز کنند لذا اونس طلا از ۱۴۸۰ به ۱۶۳۰ رسید.

۳) پس ازانکه اونس طلا در جهان رشد با اهمیتی را تجربه کرد، دلار در بازار ایران افت کرد و از ۱۶۱۵۰ به ۱۵۹۰۰ رسید. به نظر می‌رسد بازارساز ثبات قیمت طلا را نشانه گرفته است و نوسان اونس را با دلار خنثی می‌کند.

۴) گروه ۷ در یک بیانیه می‌گوید از تمام بازیگران مهم تامین کننده انرژى در دنیا میخواهیم به روند بازار (نفت) ثبات ببخشند. در دستیابى به ثابت کامل در صحنه اقتصاد جهانى متعهد شده ایم.

۵) هند با جمعیتی بیش از ۱ میلیارد نفر، برای ۳ هفته قرنطینه کامل می‌شود. نخست وزیر گفته اگر ۲۱ روز تعطیل نکنیم، ۲۱ سال به عقب بر می‌گردیم. (ایران، چون در حالت عادی رو به عقب می‌رود نیازی به تعطیلی ندارد، چون ازین عقب‌تر نمی‌شود رفت).

۶) روز گذشته ترامپ مباحثی مطرح کرد که بوی بازگشایی اقتصاد آمریکا را می‌داد. او گفت ما باید به سر کار خود بازگردیم. شما با تعطیلی می‌توانید کشور را نابود کنید. کشور برای تعطیل شدن ساخته نشده است. اپل هم سریعا دعوت ترامپ را لبیک گفت. این مساله باعث شد تا کامودیتی‌ها تقویت شوند.

۷) یک چینی بر اثر ابتلا به ویروس جدیدی به نام هانتا فوت شد! اولین واکنش رسمی نشان می‌دهد که انتقال این ویروس بسیار سخت اتفاق می‌افتد.

۸) آمریکا می‌گوید طی۲۴ساعت آینده لیست برخی موارد تحریمی ایران را که فعلا برای یک مدت کوتاه به حالت تعلیق در خواهند آمد را منتشرمی کنیم.

۹) سنگ آهن از کف ۸۰ دلار برگشت و به نزدیکی ۸۴ دلار رسید. شمش فولاد ۳۴۵ دلار CIS معامله می‌شود.
۱۰) آفریقای جنوبی خود را برای تعطیلی سراسری ۲۱ روزه آماده می‌کند. این تعطیلی می‌تواند باعث نگرانی خریداران شده و اقدام به خرید کامودیتی‌ها کنند.

۱۱) اپیدمی ۲۱ روزه در هند اثرات با اهمیتی بر قیمت محصولات پتروشیمی نظیر اوره و متانول دارد با این حال هنوز زود است که بگوییم این اثرات خودشان را چگونه نشان می‌دهند.

۱۲) روز گذشته ۶۰۰ میلیارد تومان ورود پول حقیقی به بازار صورت گرفت. بورسی ها، کامودیتی محور می‌فروشند، سهام غیر دلاری خرید می‌کنند.

۱۳) در حالی بخش مهمی از سنگ آهن دنیا در استرالیا تولید می‌شود که آن‌ها برای جابه جایی معدن کاران از هواپیما‌های ۱۰۰ نفره مسافری استفاده می‌کنند. این مساله می‌تواند باعث توقف انتقال کارگران و عملا تعطیلی معادن سنگ آهن شود لذا سنگ آهن ترمز افت را کشیده است.

۱۴) بانک‌ها برای پایان سال ۹۸ دلار را ۹۰۰۰ تومان تسعیر خواهند کرد. بسیاری از بانک‌ها سال ۹۷ تراز ارزی مثبت داشتند، اما به دلیل زیان عملیاتی، با تسعیر ارز هم به سود نرسیدند. در سال ۹۸ اکثر بانک‌ها به سود رسیدند و یا در نقطه سر به سر بودند لذا اینبار سود تسعیر ارز بانکی‌ها می‌تواند eps بهتری خلق کند و در آستانه گزارش‌های ۱۲ ماهه این گروه مورد توجه باشد.
 
۱۵) سرچشمه به دنبال پذیرش یک شرکت به بازار سرمایه است. طرح مس چهار گنبد به عیار مناسبی رسیده و طرح فلوتاسیون هم با سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد تومانی اجرا می‌شود.


پیش بینی بازار شنبه ۹ فروردین ۹۸
با ادامه ورود نقدینگی سنگین به فضای معاملات در بورس تهران، شاهد جهش و ادامه سیر صعودی بازار بودیم و قیمت‌ها و شاخص‌ها با شیب تندی در حال افزایش است. کار بدانجا کشیده که هر سهم کوچک و متوسطی را حتی با ۵۰ درصد بازدهی کوتاه مدت نیز می‌فروشید، باز هم بازنده و پشیمان هستید و قیمت‌ها مجددا اوج می‌گیرد و اوج می‌گیرد. معلوم نیست این وضعیت استثنایی و غیر قابل باور، تا کی و چه زمانی ادامه خواهد یافت و نقطه پایان آن کجاست.
 
و، اما به رغم رشد بی رویه و با رویه قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها و گروه ها، باز هم سهام ارزنده و زیر ارزش ذاتی واقع شده در بازار، بسیارند و تنها قدری هوشیاری و مطالعه لازم است تا با شناسایی و رصد تحولات و سودآوری انتظاری این قبیل از سهام ارزنده بازار، به بازدهی خوبی در سالجاری دست یابید و از فرصت‌های طلایی پیش آمده، نهایت استفاده را ببرید.

حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار 
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مداخله‌های دردسرساز، غده سرطانی بازار فولاد

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

هدایت حجم وسیعی از نقدینگی به سوی بورس

کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد؛

خلق نقدینگی روزانه بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
بهزاد
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۶
سال ۹۹ . حتی بهتر از ۹۸ ، بازار سرمایه شاهد رشد شاخص و سهام رامطمینا پیش رو داریم . سالی استثنائی خواهیم داشت؛ فرصت را نباید از دست داد..بطوریکه هیچ نوع بازاری عملکرد بهتری از بازار سرمایه نداشته باشه.