بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۳
روند مثبت شدن نسبت درآمد تسهیلات به سود پرداختی‌ها ادامه دارد؛

جهش درآمد "وتجارت"‌ نسبت به هزینه سودسپرده

رشد جالب توجه کسب درآمد‌های عملیاتی در آخرین ماه سال گذشته بوده و مبلغ درآمد تسهیلات محقق شده در این ماه به بیش از ۲۵هزار و ۳۳۲‌میلیارد ریال رسیده که ۵۰درصد بیشتر از متوسط درآمد کسب شده در ماه‌های قبل بوده است.
کد خبر : ۲۱۴۱۴۱

جهش مازاد درآمد

به گزارش گروه تحقیق و مطالعات بورس‌نیوز، بانک تجارت در سال مالی منتهی به پایان اسفندماه۹۸ و بر اساس گزارش عملکرد ماهیانه شرکت، موفق به کسب درآمد ۱۹۱ هزار و ۶۷۱ میلیارد ریالی از محل ارائه تسهیلات به وام گیرندگان شده است.

در اسفندماه این بانک شاهد رشد جالب توجه کسب درآمد‌های عملیاتی بوده و مبلغ درآمد تسهیلات محقق شده در این ماه به بیش از ۲۵ هزار و ۳۳۲ میلیارد ریال رسیده که ۵۰ درصد بیشتر از متوسط درآمد کسب شده در ماه‌های قبل بوده است.

این در حالی است که سود سپرده پرداختی به سپرده‌گذاران بانک در این سال به ۱۶۷هزار و ۹۸۰میلیارد ریال رسیده و هزینه سود سپرده در اسفندماه به ۱۳هزار و ۴۵۷میلیارد ریال بالغ شده که این مبلغ در مقایسه با بهمن ماه کاهش ۷درصدی را نشان می‌دهد.

به این ترتیب شاهد افزایش و تسریع روند مثبت شدن نسبت سود تسهیلات در مقایسه با سود پرداختی به سپرده‌گذاران هستیم؛ در اسفندماه مبلغ مازاد سود تسهیلات از هزینه سود سپرده با جهشی قابل ملاحظه به ۱۱هزار و ۸۷۶میلیارد ریال رسیده است.

جهش مازاد درآمد

این مبلغ در بهمن ماه ۴ هزار و ۱۷۵ میلیارد ریال بوده که با این حال، با توجه به نحوه شناسایی درآمد‌های بانک‌ها نمی‌توان مازاد شناسایی شده در اسفندماه را به ماه‌های آتی نیز و در ارقامی مشابه تسری داد.

با توجه به نکات ارائه شده، مبلغ مازاد سود تسهیلات به هزینه سود سپرده در کل سال۱۳۹۸ به بیش از ۲۳هزار و ۹۶۱میلیارد ریال رسیده که این مبلغ در سال مالی قبل از آن معادل ۱۷هزار و ۳۰۰میلیارد ریال بوده است و به این ترتیب شاهد افزایش ۳۸درصدی این بخش از خالص درآمد‌های بانک تجارت هستیم.

از علل اصلی مثبت شدن این روند و خروج از وضعیت کسری درآمد در مقایسه با هزینه سود سپرده، می‌توان به کاهش نرخ سود سپرده‌های کوتاه مدت و انضباط مالی بانک در عدم پرداخت سود‌های بیش از ۲۰درصد به سپرده‌های سنگین و همچنین بهبود برخی از جریانات نقدی بانک که در سال‌های اخیر با عدم امکان نقد شدن روبرو بودند، اشاره کرد.

در نمودار زیر روند کسب درآمد بانک از محل تسهیلات پرداختی، سود سپرده‌های پرداختی و همچنین مبلغ مازاد یا کسری بانک از محل این درآمد و هزینه طی ۶ ماه گذشته ارائه شده است.

جهش مازاد درآمد

در جدول زیر مقایسه‌ای از درآمد تسهیلات کسب شده این بانک طی سال گذشته و مقایسه آن با مدت مشابه سال مالی پیش از آن ارائه شده است.

جهش مازاد درآمد

همچنین این مقایسه به صورت مجزا و برای اسفند ماه هر دو سال نیز ارائه شده است:

جهش مازاد درآمد

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر