بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۹
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

کاهش تقاضا در بازار نفت و کسری بزرگ

کسری بودجه سال ۹۹ در پیش بینی اولیه این بود که اگر ۸۰۰ هزار بشکه با قیمت ۵۰ دلار به فروش برسد به رقمی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما با فرض تداوم وضعیت فعلی مبلغی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را می‌توان با اعداد و ارقام به اثبات رساند.
کد خبر : ۲۱۴۲۳۸
 
کاهش تقاضا در بازار نفت و کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی
 
فردین آقا بزرگی، مدیرعامل کارگزاری بانک دی به بورس نیوز گفت: اقتصاد دنیا متاثر از چین (قطب اقتصادی مطرح دنیا) با کاهش تقاضا در سطح بین الملل مواجه شد. 

وی ادامه داد: از سویی دیگر شاهد سرایت ویروس و هم زمانی دعوای نفتی روسیه و عربستان با موضوع کرونا بودیم. این روند در کنار کاهش تقاضای سوخت و فرآورده‌های نفتی (به واسطه کم شدن مبادلات حمل و نقل در سطح دنیا) ادامه یافت به طوریکه جنگ اقتصادی کشور‌های قدرتمند اقتصادی مانند آمریکا و چین و ایجاد تنش بر سر نقطه ایجاد کرونا بین این دو کشور، جریان کاهش تقاضا را تشدید کرد. 

پیش بینی گلدمن ساکس و کاهش روند تقاضای نفت
این کارشناس بازار سرمایه از یک پیش بینی سخن گفت و افزود: موسسه معتبر مشاور سرمایه گذاری به نام گلدمن ساکس (Goldman Sachs) پیش بینی کرده است که در سال ۲۰۲۵ حداکثر تقاضای نفت در دنیا به روزی یک میلیون بشکه خواهد رسید و این اظهار نظر حاکی از شدت کاهش روند تقاضای نفت است.

وی خاطر نشان کرد: هر چند " چین" پیش بینی کرده است که ظرف مدت یک ماه به نقطه تعادل تقاضا خواهد رسید و ظرفیت تولید خود را از جایی که بحران ایجاد شده می‌رساند، اما در دو حالت می‌توان این فرضیه را در جهت تحلیل اقتصاد، بازار سرمایه ایران و پیش بینی آینده استفاده کرد.
 
کاهش تقاضا در بازار نفت و کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی

اقتصاد ایران متاثر از اقتصاد دنیا
آقابزرگی در بُعد اول به زمان بر شدن کنترل ویروس کرونا و روند کاهشی قیمت کامودیتی و نفت اشاره داشت و گفت: در صورت تداوم این امور، اقتصاد دنیا اگر کوچکتر و ضعیف‌تر شود بالطبع اقتصاد ایران نیز تاثیرخواهد گرفت در نتیجه تغییراتی در ضریب برابری پول ملی با سایر ارز‌ها (به واسطه وابستگی بیشتر کشور به صادرات نفت) رخ می‌دهد.

کسری بودجه ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت
وی ادامه داد: کسری بودجه سال ۹۹ در پیش بینی اولیه این بود که اگر ۸۰۰ هزار بشکه با قیمت ۵۰ دلار به فروش برسد به رقمی معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان می‌رسید، اما با فرض تداوم وضعیت فعلی مبلغی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را می‌توان با اعداد و ارقام به اثبات رساند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: نقطه اصلی اینجاست که شاهد تضعیف پول ملی و رشد نرخ ارز خواهیم بود و بالاترین رکن اثر گذار برای افزایش قیمت‌ها در بازار سرمایه از ابتدای سال ۹۷ نیز همین افزایش نرخ بوده است.

وی افزود: علی رغم تهدید‌های بازار‌های مالی دنیا و روند کاهشی در آن‌ها با فرض اولیه و ادامه دار شدن مسائل ذکر شده، جریان بازار سرمایه با اقبال مواجه می‌شود، اما این بدین معنی نیست که مجددا هجوم صورت بگیرد چرا که علی رغم متعادل برخی سهام روند اصلاحی در حال طی شدن است.

آقابزرگی اظهار داشت: فرض دوم این است که در صورت اصلاح مقطعی و کوتاه مدت، شتاب شیب رشد و هجوم نقدینگی کنترل شده و فعالان بازار با توجه به افت قیمتی اخیر بی مهابا و بدون کارشناسی اقدام به سرمایه گذاری نکنند.
 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز:

"بورس" در دوره اصلاح قیمت به سر می‌برد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد:

توجه کمتر سهامداران خرد به" بورس"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

عدم اصلاح و خطری در کمین بازار!

کارشناس بازار سرمایه درگفت و گو با بورس نیوز عنوان کرد: 

دخالت‌های بجا یا بی‌جای سازمان بورس 

ارسال نظر