بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۰
به نظر نمی‌رسد که فروشندگان همچنان حضور پرقدرتی در بازار داشته باشند و روند کلی بازار در روز‌های پیش رو همچنان صعودی پیش بینی می‌گردد.
کد خبر : ۲۱۴۳۲۲

 

به گزارش بورس‌نیوز، روز گذشته شاهد ادامه روند مثبت بازار سرمایه در تقریبا تمامی گروه‌های بازار بودیم؛ بازارسرمایه کشورمان شرایط خاص و منحصر به فردی را شاید در تمامی بورس‌های جهان تجربه می‌کند و نمونه آن را می‌توان در شرکت‌های پالایشگاهی مشاهده کرد.

در حالی که قیمت جهانی نفت از ۵۰ به ۲۲ دلار رسیده و چشم‌انداز رشد قیمت نیز برای آن موجود نیست، شاهد رنج‌های مثبت و خرید‌های سنگین سهامداران و سرمایه‌گذاران در این گروه هستیم. گروه‌های پتروشیمی و فلزات اساسی نیز که در این مدت با کاهش‌های شدید قیمت در بازار‌های جهانی مواجه بوده‌اند، با صف‌های خرید و روند افزایشی قیمت رو‌به‌رو هستند.

در پایان معاملات دیروز، شاخص کل با ۱۱هزار و ۲۵۷واحد افزایش رکورد جدیدی را ثبت کرد و به ۵۳۲هزار و ۵۲۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن هم با ۲.۸۴ درصد افزایش و معادل ۵.۲۱۲ واحد افزایش به رقم بی نظیر ۱۸۸ هزار و ۶۹۰ واحد رسید.

نماد‌های "وبملت"، "رمپنا"، "حکشتی" و "همراه" بیشترین اثر مثبت را بر شاخص کل داشتند.

ارزش معاملات نیز در روز‌های نیمه تعطیل فعلی در حد قابل قبولی بوده است و جمع ارزش معاملات بورس و فرابورس به ۵۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال رسید.

سیاست و اقتصاد کلان
رئیس کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری بر مشارکت فعال بانک‌ها در طرح ارائه تسهیلات به کسب‌و‌کار‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا تاکید کرد.
همتی گفت: بازپرداخت اقساط این تسهیلات، دو ساله است و برای شروع بازپرداخت اقساط، تنفس چند ماهه در نظر گرفته خواهد شد.
وی تاکید کرد: نرخ سود ۱۲درصدی این تسهیلات منطقی و بر اساس بررسی‌های کارشناسی بوده و هر نرخی کمتر از این با توجه به بار مالی آن برای نظام بانکی امکان‌پذیر نیست.
همتی افزود: نرخ بهره حقیقی در کشورمان حتی در حد ۱۸درصد نرخ سود اسمی بانک‌ها و با توجه به نرخ تورم سالانه منفی بوده و قطعا با نرخ ۱۲‌درصد نرخ بهره حقیقی بسیار منفی‌تر خواهد بود و لذا کمک مناسبی به مشاغل آسیب دیده است.

در خبری از گروه مسکن، بررسی جزئیات معاملات مسکن تهران حاکی از آن است در اسفند۹۸ ارزش معاملات با رشد منفی ۸درصدی نسبت به بهمن‌ماه به ۱۴هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان کاهش یافته است.
بر اساس جدیدترین آمار رسمی منتشرشده از سوی وزارت راه و شهرسازی در اسفندماه سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی با رشد حدود ۸.۶درصدی نسبت به بهمن۹۸ به ۱۵میلیون و ۶۸۸هزار تومان رسید.
ارزش معاملات انجام‌شده مسکن در مناطق ۲۲گانه تهران نیز در ماه مورد اشاره به ۱۴هزار ۷۵۰میلیارد تومان رسید و این رقم در مقایسه با ارزش معاملات بهمن‌ماه حدود ۸درصد کاهش‌یافته است.
در بهمن سال گذشته ارزش معاملات ۱۵هزار و ۹۴۰میلیارد تومان بود که بیشترین رقم در ۱۲ماه سال ۹۸ به شمار می‌رود؛ در اردیبهشت‌ماه سال ۹۸ نیز ارزش معاملات مسکن ثبت‌شده در سامانه املاک و مستغلات ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بود.

بازار امروز
به نظر می‌رسد که دربازار امروز شاهد افزایش عرضه‌ها در گروه‌های اصلی بازار همچون گروه بانکی و خودرویی و سرمایه گذاری باشیم. با این حال، به نظر نمی‌رسد که فروشندگان همچنان حضور پرقدرتی در بازار داشته باشند و روند کلی بازار در روز‌های پیش رو همچنان صعودی پیش بینی می‌گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات مدیره سندیکای شرکت‌های ساختمانی در گفتگو با بورس نیوز:

تنور "مسکن" بعد از کرونا، داغ‌تر می‌شود!

ارسال نظر