بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۳
شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فملی، فارس، وبملت، رمپنا، همراه، ومعادن و... با رشد ۱۳۱۳۵ واحدی روبرو بود؛ و کارنامه درخشانی از خود بجای گذاشت.
کد خبر : ۲۱۴۴۰۲

عطش سیری ناپذیر خریداران، عارضه بورس کرونا زدهبه گزارش بورس نیوز، عطش خریداران و برتری مطلق تقاضا در بازار از ابتدای سالجاری تا کنون نه تنها کاهش نیافته بلکه بورس تهران چنان داغ و پر جنب و جوش است که در سابقه فعالیت ۵۰ ساله این بخش از فعالیت‌های اقتصادی سابقه نداشته است.
مردم از هر طیف و طبقه ای، به بازار سهام هجوم آورده اند و جملگی در صدد تبدیل نقدینگی و منابع ریالی خویش به اقسام سهام شرکت‌ها بالاخص سهام شرکت‌های کوچک، چابک و تیزپا، هستند.
این در حالی است که سهام بزرگ و ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی بازار (نظیر فولاد مبارکه و کگل)، خریدار و طالب چندانی ندارند و در محاق تیره بی توجهی و کم اقبالی بازار فرو رفته اند. بطوریکه با آنکه سودآوری و ارزندگی این دو سهم و سایر سهام بنیادمحور، بیش از سایر سهام بوده است؛ ولی در عین حال کم بازده‌ترین سهام بازار نیز این دو و سهامی از این قبیل هستند! امری که حیرت کارشناسان و صاحب نظران اقتصادی را برانگیخته و در بهت و حیرت فرو برده است.
بهرحال نوبت این گروه از سهام مغفول بازار نیز فرا خواهد رسید چرا که پیشتر و طی تحلیل‌های گوناگون، از سهام ارزنده گروه بانکی از جمله وتجارت و وبصادر سخن می‌راندیم و کسی خریدار این سهام ارزنده نبود. اینک چند روزی است که بخت و اقبال گروه بانکی بیدار و بلند شده و فعالان بازار نیم نگاهی نیز به سهام بانکی دارند.
در معاملات امروز بیشتر توجه و تاکید بازار بر سهام صنایعی، چون بانک ها، شیمیایی ها، محصولات غذایی و دارویی بود و با استقبال گرم خریداران مواجه بودند.
آنچه مسلم است، حضور بالقوه و حداکثری مردم در بازار سهام و خرید‌های سنگین اشخاص حقیقی، مانع از هر گونه اصلاح و افت قیمت‌ها و شاخص‌ها شده و بورس تهران با سرعت حیرت آوری در حال رشد و صعود است و قیمت‌ها در اکثر نماد‌ها و گروه‌ها (بجز سهام بزرگ بنیادمحور) با شیب تند و شارپی در حال افزایش و رکوردشکنی است.
امروز ارزش معاملات خرد بازار سهام ۸۳۹۳ میلیارد تومان بود که یک رکورد جدید به حساب می‌آید. این را هم در نظر بگیرید که امروز، تقریبا نیمه تعطیل بود.

کارنامه بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از رشد قیمت‌ها در نمادهایی، چون فملی، فارس، وبملت، رمپنا، همراه، ومعادن و... با رشد ۱۳۱۳۵ واحدی روبرو بود؛ و کارنامه درخشانی از خود بجای گذاشت. شاخص کل نیز با انرژی و نیروی مضاعفی که از حضور خریداران و مردم مشتاق، بدست آورده بود به سنگر‌های محکم و بلند ۵۳۲ تا ۵۴۵ هزار واحدی یورش برد و ضمن در هم کوبیدن مقاومت‌های پیش رو، تا اعماق کانال ۵۴۵.۶۶۱ واحدی نفوذ کرد و پرچم پیروزی خویش را در ارتفاعات بلند مزبور به اهتزاز در آورد.

خالص ارزش معاملات خرد ۹۹/۰۱/۱۰ (بورس و فرابورس)
در بازار امروز افزون بر ۸۳۹۳ میلیارد تومان بود که رکورد جدیدی محسوب می‌شود.

بازار از نگاه آمار
شاخص کل ۵۴۵,۶۶۱ واحد / میزان تغییر ۱۳۱۳۶ واحد مثبت/ ارزش بازار ۱۹,۹۲۸,۱۷۵ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۶۰,۱۰۷ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۸.۸۵۲ میلیارد سهم/

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فملی ۵۷۱ واحد مثبت/ رمپنا ۵۲۱ واحد مثبت/ فارس ۵۱۱ واحد مثبت/ همراه ۴۹۵ واحد مثبت/ وبملت ۴۹۲ واحد مثبت/ ومعادن ۴۱۹ واحد مثبت/ فولاد ۴۱۲ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۲.۱ میلیارد سهم/ وبصادر ۱.۰۵ میلیارد سهم/ غگل ۳۵۲.۸ میلیون سهم/ ذوب ۳۱۷.۹ میلیون سهم/ ونوین ۲۷۲ میلیون سهم
عطش سیری ناپذیر خریداران، عارضه بورس کرونا زده
اهم اخبار و تحولات روز
۱) یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا احتمال اعمال معافیت برای برخی کشور‌ها جهت آزادسازی دارایی‌های بلوکه شده ایران برای مبارزه با شیوع کرونا را رد کرد.
۲) مدیرعامل صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه معتقد است، در صورت پیوستن کشور‌های دیگر به این توافق، احتمال توافق جدید اوپک‌پلاس برای برقراری توازن در بازار‌های نفت وجود دارد و کشور‌ها باید برای کاهش بحران اقتصادی ناشی از ویروس کرونا همکاری کنند. این اولین قدم برای پیوستن آمریکا به اوپک+ در جهت کاهش تولید است!
۳) اطلاعات تازه نشان می‌دهد ۲ سگ خانگی و یک گربه از صاحبان خود کرونا گرفته اند!
۴) عربستان اعلام کرد که هیچ مذاکره‌ای درباره توافق جدید نفتی با روسیه نداشته است، این در حالی است که مقام‌های روس از مذاکرات برای پیوستن کشور‌های بیشتر به توافقی جدید در قالب اوپک پلاس سخن گفته‌اند.
۵) ایران با تیتر بزرگ نوشته که ۸ کشور به دبیرکل سازمان ملل در خصوص لغو تحریم‌های ایران نامه نوشته اند. در بخش ریزتر، نام کشور‌های مطرحی همچون کره شمالی، نیکاراگوئه و ونزوئلا دیده می‌شود.
۶) چهار دارو به همراه یک کیت که در ۵ دقیقه تست کرونا انجام می‌دهد، تایید گرفتند! دارو‌ها کرونا را کنترل می‌کنند و کیت مورد اشاره به تایید بهداشت جهانی رسیده است.
۷) روسیه، آلمان و آمریکا مقررات جدید سختگیرانه تری در خصوص قرنطینه وضع کردند.
۸) مصرف روزانه بنزین ایران به ۴۹ میلیون لیتر در روز کاهش یافته است. حالا که صادرات کاهش یافته، مصرف داخل نیز به شدت نزولی شده، موجودی انبار‌های پالایشی‌ها ممکن است مانعی بر سر راه تولید باشد.
۹) قیمت پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا نسبت به هفته‌های قبل کاهش یافت. بنزن ۳۳ درصد، استایرن منومر ۲۸ درصد، اتیلن گلایکول ۲۰ درصد و متانول ۱۴.۷ درصد افت کرد.
۱۰) قیمت پلی پروپیلن، پلی اتیلن‌ها و انواع PVC بین ۲ تا ۷ درصد نسبت به هفته آخر اسفند کاهش یافته است.
۱۱) بانک‌ها در حال شفاف سازی تراز ارزی خود هستند. وخاور ۴۶ میلیون یورو مثبت است. وکار هم ۳۳ میلیون یورو تراز مثبت دارد.
۱۲) نیویورک تایمز گزارش داد، پنتاگون در بخشنامه‌ای محرمانه از فرماندهان نظامی خود خواسته تا برنامه‌ای برای افزایش تحرکات در عراق و کارزاری جهت «نابودی» یکی از گروه‌های مقاومت در این کشور تدوین و طراحی کنند.
۱۳) ورود پول حقیقی در روز گذشته ۱۰۷۰ میلیارد تومان بوده است.
۱۴) شرکت‌های معدنی بزرگ دنیا، تولید خود را کاهش یا متوقف کرده اند. عرضه محصول در حال کاهش است!
۱۵) پذیرش کالای مقاطع مسی (اسلب و بیلت)، تولید شرکت صنایع مس شهید باهنر، پس از بررسی و مستندات در دویست و پنجاهمین جلسه کمیته عرضه در تاریخ ۲۵ اسفند ماه در بازار اصلی بورس کالای ایران مورد تصویب قرار گرفت.
۱۶) شفن می‌گوید مرجان فعلا سودآور نیست. به تازگی ۱۷ درصد دیگر سهام مرجان به فناوران رسیده است.
۱۷) ومعادن ۲۵ درصد تامین سرمایه تمدن را خریده است.
۱۸)‌های وب و همینطور آپ به دلیل داشتن بازارگردان، حجم مبنا نخواهند داشت.
۱۹) مدیرعامل ایران خودرو می‌گوید درسال جاری تولید و عرضه ۶۰۰ هزار دستگاه انواع خودرو سواری و وانت در دستور کار قرار دارد.
۲۰) مرز‌های تجاری با شمال کشور عراق، شامل مرز‌های "باشماق"، "پرویزخان" و "تمرچین" فعلاً فعال است، اما مرز‌های جنوبی با کشور عراق در حال حاضر مسدود است. در مورد عمان نیز تردد کالا در برخی بنادر مثل بندر "سلطان قابوس" با وجود برخی محدودیت‌ها برقرار است. اما کویت تقریباً تردد کالا و مسافر را ممنوع اعلام کرده و قطر نیز ارسال مواد غذایی را ممنوع و مواد معدنی را مجاز اعلام کرده است. همچنین تجارت کالا با امارات متحده عربی با اعمال محدودیت‌هایی در حال انجام است.
۲۱) مرز ترکمنستان، حمل ریلی مواد غیرغذایی از طریق مرز "سرخس" در حال انجام، اما مرز "اینچه‌برون" تا ۱۳ فرودین مسدود خواهد بود. همچنین حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مواد غذایی به طور کلی در این مرز ممنوع است. در مورد آذربایجان نیز کالا‌ها تقریباً در حال تردد و مسیر ترانزیت باز است. در مورد کشور ارمنستان محدودیت‌هایی اعمال می‌شود و لغو روادیدی که با این کشور داشتیم، فعلا اعمال نمی‌شود.
۲۲) در مورد افغانستان مورد خاصی در مرز‌ها وجود ندارد. در مرز‌های ترکیه صرفا کالا‌های کشاورزی با کامیون‌های ترک موجود در ایران از مرز سرو ارومیه صادر می‌شود. همچنین در مرز خوی- رازی تردد کالا از مسیر ریلی میسر شده است. در مرز بازرگان- ماکو نیز صرفا بازگشت کامیون‌های ایرانی و ترک (با بار صادراتی ایران و یا بدون بار) به کشور مبدأ در حال انجام است. مرز‌های ایران با پاکستان نیز با توجه به مصوبه شورای امنیت پاکستان فعلاً مسدود اعلام شده است.

پیش بینی بازار دوشنبه ۱۱ فروردین ۹۸
بورس تهران با سرعت و شتاب فوق العاده‌ای در حرکت و سیر صعودی است و حد و مرزی بر خود نمی‌شناسد. در این میان، میلیون‌ها نفر از مردم و صاحبان پول‌های درشت، براب خرید و سرمایه گذاری در بورس هجوم آورده اند و شمار مشارکت کنندگان بازار هر روز بیشتر و بیشتر میشود.
کار بدانجا کشیده که حتی عرضه‌های چند هزار میلیارد تومانی و آبشاری حقوقی‌ها نیز جواب متقاضیان و خریداران را نمی‌دهد و حقیقی‌های بازار چنان در جبهه خرید به صف کشیده اند که هیچ مانعی تاب مقاومت در مقابل آنان را ندارد. این وضعیت، هر چند قدری خطرناک و نگران کننده است، ولی از هجوم مردم بسوی بازار ارز و طلا و مسکن که بهتر است!



حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

رشد نرخ ارز محرک رشد شاخص

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

رشد نرخ ارز محرک رشد شاخص

ارسال نظر
نظرات بینندگان
احمد
United States of America
يکشنبه ۱۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۵
خندم میگیره از این بازی کثیف قیمت بانک ها که تنها دلیل شاخص کل هیجانی همین بانکی ها هستن، کشور تحریم، لیست سیاه fatf؛ بعد تنها دلیل رشد سود سازی بانک ها نرخ تسعیر ارز هیچکس فکر نمیکنه که چرا سیاست گزار نرخ تسعیر را بیشتر از 9700 تومان نزاشت چون خودش خوب میدونه تعدیل نرخ ارز بازار آزاد میتونه نابود کنه بانک ها را هیچکسم از وام های ارزی که باید با نرخ دلار 4200 تازه اونم به شرط اینکه بیان تسویه کنن نمیگه، خیلی جالبه فقط تنها دلیل بالا اومدن سهام بانکی ها زیر قیمت اسمی هستن، و تنها دلیل رشد شتابان شاخص بازهم نمادهای بانکی هست، همانطور که در دوماه پایانی سال با استارت شروع قیمت بانکی ها شاخص بشدت رو به جلو بود