بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کارشناس بازار‌سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

معرفی سهم‌های واکسینه شده در برابر کرونا

مداخله در این بازار و اعمال هر محدودیتی در این شرایط می‌تواند سیگنال خروج تلقی شود و نقدینگی را به سمت بازار‌های موازی هدایت کند و هدایت جریان نقدینگی وظیفه سازمان بورس نبوده و سیگنال‌دهی در شان سازمان بورس نیست.
کد خبر : ۲۱۴۸۵۸

معرفی سهم های واکسینه شده در برابر کرونا

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بورس تهران در روزهای قرنطینه‌ای نوروز هم دست از رشد نکشید؛ ولی به نظر می‌رسد برای عبور از مقاومت ۵۵۰ هزار واحدی نیاز به یک تکان کوچک دارد؛ اتفاقی که در روزهای گذشته نیفتاده و بالعکس کرونا و رکود بازارهای جهانی و بدتر از همه، سامانه دائم المختل معاملاتی، دست اندازهایی بوده اند که در کاهش سرعت رشد بازار خوب عمل کرده اند.

 

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: در چند ماه اخیر، جریان پر قدرت نقدینگی در بازارسرمایه، معاملات پرحجمی را رقم زده و حتی در روندهای منفی، شاهد معاملات پر حجم نمادهای مختلف بازار هستیم. این وضعیت، دو مزیت مهم به همراه دارد؛ هم سهم صنایع مختلف بین سهامداران در گردش است و هم پولی از بازار سرمایه خارج نمی شود.

شرکت های کامودیتی محور

وی در رابطه با تاثیر کاهش قیمت‌های جهانی بر بازارسرمایه گفت: با توجه به ریزش شدید نرخ‌های جهانی و حجم صادرات نفتی و غیرنفتی، با قیمت‌های فعلی دولت حتما با کسری بودجه مواجه خواهد شد و برای جبران این کسری بودجه، دولت دو راهکار پیش رو خواهد داشت؛ افزایش میزان مالیات‌های دریافتی و افزایش نرخ ارز.

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به این موضوع تصریح کرد: مادامی که شرکت‌ها سودآور نباشند، امکان اخذ مالیات بیشتر هم وجود ندارد و بنابراین طبیعی است که نرخ ارز فشار بیشتری متحمل شود و بخشی از کسری بودجه از طریق افزایش نرخ ارز جبران شود. با این تفاسیر، دلار در سال جاری، پتانسیل افزایش قیمت تا محدوده ۲۰ هزار تومان را خواهد داشت.

وی افزود: افزایش نرخ ارز هم تاثیر مستقیم بر بازار سرمایه خواهد داشت؛ بنابراین با تصور چشم انداز صعودی بازار ارز، می‌توان رشد دیگری برای بازار سرمایه متصور بود.

گزینه های برتر برای سرمایه گذاری 

معتمدنیا در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری در شرایط فعلی گفت: اگرچه کرونا اتفاقی موقت است؛ ولی معتقدم کشور‌های مختلف حداقل تا ۵ ماه دیگر با کرونا دست به گریبان خواهند بود و بعد از آن افول کرونا هم، دلیلی وجود ندارد که قیمت‌های جهانی حتما به سقف‌های قبلی برسد.

وی گفت: بعد از بحران ۲۰۰۸، اقتصاد جهانی رکود دیگری نداشته و به نظر می‌رسد با کاهش تقاضای جهانی، بازار‌های جهانی فعلا شرایط با ثباتی نداشته و نباید به بازگشت قیمت‌های جهانی خوشبین بود. با این شرایط، تنها نقطه قوت سهم‌های وابسته به کامودیتی ها، افزایش نرخ ارز است.

این فعال بازارسرمایه اضافه کرد: با کاهش قیمت‌های جهانی، سرمایه‌گذاران بیشتر به سهم‌هایی گرایش یافته‌اند که ارتباط کمتری با قیمت‌های جهانی دارد و با وجود تاثیر منفی کرونا بر فعالیت بسیاری از صنایع، برخی صنایع نه فقط آسیب چندانی از این وضعیت ندیده‌اند، بلکه حتی با افزایش فعالیت هم مواجه شده‌اند و ضمنا به دلیل تورم داخلی، شانس رشد سودآوری نیز دارند؛ صنایع‌غذایی، دارویی، پیمانکاری، حوزه پرداخت (PSPها) و بانکی‌ها جزو گروه‌هایی هستند که در این شرایط جذاب‌تر شده‌اند.

دستکاری نکنید، حمایت پیشکش!

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه تصریح کرد: بازار سرمایه کماکان مناسب‌ترین بازار برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود؛ ولی نباید انتظار تداوم رشد هیجانی و شدید بازار سرمایه همچون نیمه دوم سال ۹۸ را داشت و قطعا سهم‌ها با شیب ملایم‌تری رشد خواهند کرد.

وی افزود: چشم‌انداز کلی بازار سرمایه مثبت بوده و این بازار می‌تواند در جذب نقدینگی همچنان جذاب باشد، مشروط بر آنکه دولت هم اقدام به عرضه شرکت‌های بزرگ و سودآور در این بازار کند تا جذابیت این بازار حفظ شود و از سوی دیگر، انتظار می‌رود از هرگونه دستکاری در این بازار، چه در سمت عرضه و چه در سمت تقاضا، پرهیز شود.

این فعال بازارسرمایه تاکید کرد: با توجه به شیوع کرونا و آثار آن بر اقتصادجهانی و اقتصاد داخلی ایران، منطقا بازارسرمایه هم باید واکنش منفی نشان دهد اما؛ در بورس‌های جهانی شاهد حمایت دولت‌ها از بورس‌ها به منظور جلوگیری از ریزش شاخص‌ها هستیم و فعالان بازار سرمایه ایران انتظار تزریق نقدینگی و حمایت مسئولان اقتصادی کشور از این بازار را ندارند؛ ولی انتظار می‌رود حداقل در روند رو به رشد این بازار، مداخله‌ای صورت نگیرد.

معتمدنیا در پایان خاطرنشان کرد: مداخله در این بازار و اعمال هر محدودیتی در این شرایط می‌تواند سیگنال خروج تلقی شود و نقدینگی را به سمت بازار‌های موازی هدایت کند. هدایت جریان نقدینگی وظیفه سازمان بورس نبوده و سیگنال دهی در شان سازمان بورس نیست. امیدواریم سال ۹۹ با کمترین مداخله دستوری در روند عرضه و تقاضای بازار سرمایه، سپری شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
درآمد ۲۲هزار و ۵۰۰میلیارد ریالی به ثبت رسید؛

رشد نرخ‌های فروش "شنفت" روان شد

افزایش فروش پین اعتباری پس از شیوع کرونا؛

"آپ" همچنان سوار بر اپلیکشن‌ها

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز عنوان کرد؛

رشد نرخ ارز محرک رشد شاخص

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

سپرده‌های بانکی از سکه افتاد

ارسال نظر
نظرات بینندگان
سهامدار خرد گیلان پاکت
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۷
مدیران دزد بورس . شرکت گیلان پاکت کجا رفت پول ما دود شد هوا رفت.
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰
با سلام درودبر برآقای معتمدنیا !!!دست روی نقطه حساس گذاشتند لطفابورس سیگنال ندهد ودستکاری ممنوع !
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵
صنعت شوینده برترین گزینه