بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم امروز نیم نگاهی دارد به رِنج های مثبت در صندوق های درآمد ثابت و شاهکاری در یک شرکت بیمه ای و...
کد خبر : ۲۱۵۰۶۷

به گزارش بورس نیوز، اگرچه بازارهای جهانی این روزها حال خوشی ندارند و بسیاری از کسب و کارهای داخل کشور هم نیمه تعطیل یا تعطیل هستند؛ ولی شکر خدا که حال بورس ما خوب است. آنقدر خوب، که بعضی فعالان سرخوش بازار به شوخی پیشنهاد داده اند برای روحیه بخشی به بورس های جهانی، چند سهامدار پر انرژی به خارج از کشور اعزام کنیم؛ شاید سایرین هم رستگار شدند! البته حال خوش بورس ما ناشی از رونق تولید نیست و آنچه این بازار را جذاب کرده، افت چشمگیر ارزش پول ملی و تورم فزاینده داخلی است. در شرایطی که کاه، ۱۵۰ درصد گران شده و قیمت عنبر نسارا نجومی شده و... و هیچ کس هم نمی گوید شاید حباب باشد، رشد قیمت سهم ها اصلا عجیب نیست. رکود معاملات فیزیکی ارز و طلا و خودرو و مسکن هم در جذابیت بورس نزد مردم خانه نشین شده بی تاثیر نبوده است. کافی است بدانید از ابتدای امسال ۵۷۷۰ میلیارد تومان نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه شده است.
اما بعضی سرمایه گذاران هم زیادی خوشحال هستند؛ آنقدر خوشحال که روی هر چه دم دست شان برسد، رِنج می کشند! رنج کشیدن روی یونیت های صندوق درآمد ثابت از آن کارهایی است که حتما باید در گینس ثبت شود؛ آن هم وقتی یک تنه یونیت یک صندوق درآمد ثابت را ۱۰۰ درصد بالا می بریم! کاش بعضی ها برای خرج کردن ماحصل تلاش هایشان حداقل چند خطی مطالعه کنند.

 

خانه خراب کن های بیمه ای

معمولا مدیران شرکت ها خصوصا شرکت های بزرگ و فعال در بازار سرمایه، از بین مدیران مجرب انتخاب می شود و حفظ منافع سهامداران مهم ترین اصلی است که هر مدیر، باید به آن پایبند باشد. برخی شرکت ها اما، طوری عمل کرده اند که این سوال ایجاد می شود که اصلا بهتر نبود این شرکت بدون مدیر، فعالیت می کرد؟ به قهقرا بردن بعضی شرکت ها توسط برخی مدیران، از جمله هنرهایی است که قطعا هر مدیری، ندارد. مثلا یکی از شرکت های بیمه ای در پایان سال ۹۵، سود انباشته ۹ میلیارد تومانی داشته؛ ولی با تلاش مدیران زحمتکش این مجموعه، این شرکت در پایان ۶ ماهه ۹۸، زیان انباشته ۱۰۰ میلیارد تومانی محقق کرده است! بد نبود اگر همانطور که مدیران و اعضای هیات مدیره شرکت ها، در مجمع انتظار دریافت پاداش دارند، گاهی هم بابت عملکرد ضعیف شان، جریمه می شدند.

 

ارتباط معنادار شکر با بازارهای جهانی

با شیوع کرونا، قیمت اکثر محصولات و کالاها (غیر از محصولات مرتبط با درمان یا پیشگیری از کرونا) در سطح جهانی ارزان شده. شکر هم در بازارهای جهانی از کیلویی ۳۴ سنت به ۲۲ سنت رسیده است. (با دلار ۱۵ هزار تومانی یعنی کیلویی ۳۳۰۰ تومان) در کشور ما اما، هر چه در دنیا گران شود، گران می شود و هر چه هم در سطح جهانی ارزان شود، باز گران تر می شود! قیمت شکر در بازار آزاد را خودتان بررسی کنید تا متوجه شکاف قیمتی با بازارهای جهانی شوید. البته خداروشکر، درآمدمان فریز شده و با نرخ های جهانی مقایسه نمی شود!

 

شایعات امروز

و اما نگاهی هم داشته باشیم به شایعات امروز؛ گویا مدیر عامل برکنار شده شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی قرار است سکان هدایت صندوق بازنشستگی بانک ها را به دست بگیرد. مهم ترین ویژگی ایشان، جابجایی مدیران زیرمجموعه خود بوده و اگر این ویژگی تغییر نکرده باشد و انتصاب ایشان جدی شود، مدیران پایین دستی باید کلاه خود را سفت بچسبند.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۲
عالی