بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۳
سهم بالای دو قلو‌های معدنی در سبد این شرکت؛

در پرتفوی «ومعادن» چه خبر است؟

«ومعادن» به فکر متنوع‌سازی سبد سهام خود، اولین گام را در این مسیر برداشته و شرایط سال ۹۸ برای این شرکت از جهات گوناگون مطلوب بوده است.
کد خبر : ۲۱۵۰۹۰

در پرتفوی «ومعادن» چه خبر است؟

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» مدتی است به فکر سرمایه‌گذاری در حیطه‌های مختلف افتاده و بنا به درخواست سهامداران، وارد حوزه سرب و روی نیز شد.

تا پیش از این، پرتفوی این شرکت بر بخش سنگ آهن متمرکز بود و اکنون، با آغاز فرایند عملیات احداث پهنه معدنی سرب و روی در راور کرمان، وارد حوزه سرب و روی نیز شد و سعی در متنوع سازی پرتفوی سرمایه‌گذاری خود دارد. لازم به ذکر است که برآورد شده پروژه سرب و روی راور کرمان ظرف مدت یک سال و نیم به مرحله تولید برسد.

به طور کلی می‌توان گفت که ۹۲ درصد درآمد‌های «ومعادن» از محل سود سهام شرکت‌های فرعی و وابسته حاصل می‌شود و تنها ۸ درصد از کل درآمد‌ها در سال مالی قبل از طریق فروش سرمایه‌گذاری‌ها به دست آمد. بنابراین، وضعیت شرکت‌های زیرمجموعه برای «ومعادن» از اهمیت بالایی برخوردار است و اثر بسیار بالایی بر سودآوری می‌گذارد.

به لطف بهبود وضعیت عملیاتی شرکت‌های فرعی و وابسته، درآمد سود سهام «ومعادن» در سال ۹۶ رشد مناسبی داشت که این اتفاق در سال ۹۷ نیز تکرار شد. با توجه به وضعیت تورمی کشور، انتظار می‌رود این روند صعودی در سال ۹۸ نیز ادامه یافته باشد.

علاوه بر این، رشد قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه موجب شد تا این شرکت بالغ بر ۲ هزار و ۷۲۶ میلیارد ریال سود فروش سرمایه‌گذاری‌ها شناسایی کند که نسبت به سال ۹۷ رشد ۷۲ درصدی را به معرض نمایش می‌گذارد.

در پرتفوی «ومعادن» چه خبر است؟

نگاهی به وضعیت پرتفوی سرمایه‌گذاری نشان می‌دهد که ۷۷ درصد نقدینگی «ومعادن» به شرکت‌های بورسی سرازیر شده و غیربورسی‌ها سهم اندک ۲۳ درصدی دارند.

بیشترین سرمایه‌گذاری، در صنعت استخراج کانه‌های فلزی انجام گرفته و فلزات اساسی سهم ۲۵ درصدی دارند.

بر اساس گزارش اسفند ماه سال ۹۸، بهای تمام شده سبد سهام شرکت‌های بورسی حدود ۳۹ هزار و ۵۱۱ میلیارد ریال و ارزش بازار آن بالغ بر ۴۲۶ هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. همچنین، ۱۲ هزار و ۱۳۲ میلیارد ریال نیز به شرکت‌های غیربورسی اختصاص یافته است.

دو قلو‌های معدنی یعنی «کگل» و «کچاد» به تنهایی ۵۴ درصد از کل پرتفوی بورسی شرکت را در اختیار گرفته‌اند و «فخاس» از گروه فلزات اساسی، سومین سهمی است که مورد توجه «ومعادن» قرار دارد.

در پرتفوی «ومعادن» چه خبر است؟

بنابراین، در حال حاضر سودآوری سبد سهام «ومعادن» به سنگ آهنی‌ها وابستگی بالایی دارد و البته اقدام به سرمایه‌گذاری در حوزه سرب و روی، بعد جدیدی از درآمدزایی را نمایان می‌سازد. با رفع نسبی بحران کروناویروس در چین به عنوان بزرگترین مصرف کننده سنگ آهن دنیا، انتظار می‌رود تقاضا برای این محصول افزایش یابد و قیمت جهانی آن بار دیگر وارد مدار صعود شود.

در مجموع، وضعیت مطلوب سنگ آهنی‌ها و همچنین رشد شاخص‌های بازار سرمایه در سال گذشته، شرایط مطلوبی را برای «ومعادن» رقم زده و قطعا در گزارش پایانی سال ۹۸ شاهد ارقام جدید در مقابل درآمد‌ها و سود خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ثبت فروش ۷.۳۵۰میلیارد ریالی از ابتدای سال در بورس‌کالا؛

رشد محسوس نرخ میلگرد "فخاس"

معاونت مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

"ومعادن" در تدارک عرضه‌اولیه زیرمجموعه‌ها

وقوع پیش بینی‌ها در نظرسنجی؛

سهامداران به بورس نگاه روشنی دارند

سرمایه شرکت به ۵۵.۳۰۰ میلیارد ریال افزایش می‌یابد؛

صدور مجوز افزایش سرمایه ۳۷ درصدی "ومعادن"

ارسال نظر