بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۵
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

رخ رنگ پریده سپرده گذاری در بانک ها در برابر گونه های گل انداخته بورس

شرایط فعلی بازار سرمایه با اوضاع سال گذشته، متفاوت است و باید در انتخاب سهم، دقت بیشتری داشت.
کد خبر : ۲۱۵۱۴۶

رخ رنگ پریده سپرده گذاری در بانک ها در برابر گونه های گل انداخته بورس

به گزارش بورس نیوز، بازار امروز با یک عقبگرد ۴۱۴۳ واحدی به کار خود پایان داد. برخی کارشناسان و تحلیلگران از حباب قیمت سهم ها و ضرورت اصلاح قیمت ها سخن می گویند؛ در حالی که در دو ماه اخیر، بازارهای رقیب از جمله طلا و ارز و مسکن هم رشد زیادی داشته اند.

محمد گرجی آرا کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه بیان کرد: بطور کلی نمیتوان گفت بازار سرمایه حباب دارد. بعضی سهم های بازار، رشد زیادی داشته و حباب دارد، بعضی سهم های بازار هم هنوز جای رشد دارند. نکته اینجاست که مادامی که نرخ سود سپرده های بانکی کمتر از نرخ تورم باشد، مردم تمایل به تبدیل دارایی های پولی خود به سایر دارایی ها را دارند و به سمت سرمایه گذاری در بازار سرمایه و ارز و طلا و... سوق پیدا می کنند.

وی افزود: با توجه به شفافیت بالای بازار سرمایه، حساسیت ها بر این بازار بیشتر است و به همین دلیل هم گاهی افزایش قیمت ها به حباب تعبیر می شود؛ ولی فراموش نکنید طبق آمار بانک مرکزی، بازار مسکن فقط در اسفند ماه، بیش از ۸ درصد افزایش قیمت داشته و سایر بازارها نیز، شیب صعودی دارند. بنابراین تا زمانی که نرخ بهره در کشور، منفی باشد و انتظارات تورمی وجود داشته باشد، تقاضا در تمام بازارها بالا است و بازار سرمایه نیز می تواند مقصدی برای سرمایه های سرگردان بوده و برای سرمایه گذاران جذاب باشد.

وی تصریح کرد: کماکان معتقدم بازار سرمایه مناسب ترین گزینه برای جذب نقدینگی سرگردان است چرا که ورود نقدینگی به هر بازاری غیر از بازار سرمایه، می تواند تورم زا باشد و زندگی مردم را مختل کند. از این رو، این زمان بهترین فرصت برای عرضه شرکت های بزرگ، در بازار سرمایه است تا به جذب نقدینگی توسط این بازار، کمک شود. خصوصا اگر شرکت های دولتی که واگذاری آنها در دستور کار دولت است، در بازار سرمایه عرضه شود بخشی از کسری بودجه دولت هم جبران خواهد شد.

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: شرایط فعلی بازار سرمایه با اوضاع سال گذشته، متفاوت است و باید در انتخاب سهم، دقت بیشتری داشت. گروه بانکی، بیمه ها و برخی از لیزینگ ها؛ شرکت های حوزه آب و برق و بخار؛ شرکت های حوزه ارتباطات و مخابرات؛ تولیدکنندگان کالاهای اساسی و شرکت هایی که دغدغه کاهش تقاضای داخلی را ندارند(مثل غذایی ها و شوینده ها)؛ شرکت هایی که دارایی های ارزی در اختیار دارند (مانند بانک هایی که تراز ارزی آنها مثبت است) و نیز شرکت هایی که برنامه افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها را در دست انجام داشته باشند؛ گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.

گرجی آرا در مورد دغدغه سهامداران در خصوص وضعیت سهم های کامودیتی محور اظهار کرد: سهم های کامودیتی محور به سبب ریزش قیمت های جهانی و احتمال درگیری با کرونا تا یک سال آینده، ریسک هایی پیش رو دارند. اما این سهم ها از افزایش نرخ ارز منتفع می شوند و بخشی از افت قیمت ها، با کمک افزایش نرخ ارز جبران خواهد شد. ضمن اینکه در صورت اختلال صادرات صنایع کامودیتی محور، نرخ ارز رشد بیشتری خواهد داشت؛ چرا که بخشی از منابع ارزی کشور، حاصل درآمدهای صادراتی صنایع پتروشیمی و فولادی و... است. بنابراین به نظر می رسد نباید نگران افت سود ریالی این شرکت ها بود‌‌ و با وجود تمامی ریسک های پیش رو، باز هم سرمایه گذاری در سهام صنایع کامودیتی محور از سپرده گذاری در بانک ها، جذاب تر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر