بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
گزارش روزانه بازار سرمایه، نگاهی به وضعیت معاملات امروز، اهم اخبار و نیز پیش بینی بازار فردا دارد.
کد خبر : ۲۱۵۲۴۱

به گزارش بورس نیوز، در حالی که اکثر فعالان بازار انتظار داشتند شاخص کل و سطح عمومی قیمت‌ها به روند نزولی و اصلاح خویش ادامه دهد، اما برعکس این انتظارات را در بازار شاهد بودیم و افت دیروز نماگر بازار نه تنها جبران شد بلکه قیمت‌ها و شاخص‌ها با شیب تندی همره شدند تا بار دیگر شاهد رکوردشکنی و عبور قدرتمند شاخص از کانال مهم ۵۸۳ هزار واحدی باشیم.
اینک با توجه به مشارکت حداکثری مردم و صاحبان سرمایه و سرازیر شدن بیش از صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به فضای معاملات در بورس تهران، در حالیکه حقوقی‌ها و صندوق‌های سرمایه گذاری حمایت کننده از بازار، رفتار عرضه قطره چکانی و عدم پوشش تمامی نیاز‌های خریداران و سیراب نمودن طرف تقاضا را در پیش گرفته اند، شاهد اوج گیری بیشتر و بیشتر قیمت‌ها و شاخص‌ها در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی خواهیم بود و مادامی که دولت و مدیران حقوقی بازار مانع از عرضه‌های حداکثری و پاسخ به سرمایه گذاران و خریداران بیشمار بازار را در پیش گیرند و عرضه کافی را در فضای معاملات شاهد نباشیم، متأسفانه این وضعیت نامطلوب و کمبود شدید سهام قابل فروش، ادامه خواهد یافت. امری که میتواند شاخص کل را به مقاصدی، چون یک میلیون واحدی سوق دهد و به تشدید حباب‌ها در بازار منتهی شود.

کارنامه بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش شدید قیمت‌ها در نمادهایی، چون تاپیکو، فارس، فولاد، فملی و رمپنا، اخابر و وامید ... با رشد بیش از ۱۳۹۲۵ واحدی روبرو شد. بازار با قدرتی قابل توجه، اصلاح روز گذشته را جبران کرد و شاهد ثبت رکوردی جدید بودیم بطوریکه نماگر بازار از ارتفاع بلند ۵۸۳.۵۹۹ واحدی نیز عبور کرد و اینک در تدارک درهم شکستن مرز‌های ۶۰۰ تا یک میلیون واحدی است. ارزش معاملات خرد امروز ۸۰۴۳ میلیارد تومان بود؛ و بیش از ۹۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها جذب بازار شد.

بازار از نگاه آمار
شاخص کل ۵۸۳,۵۹۹ واحد / میزان تغییر ۱۳۹۲۵ واحد مثبت/ ارزش بازار ۲۱,۳۱۵,۱۰۱ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۵۵,۹۰۱ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۴۷۵ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
تاپیکو ۱۴۰۸ واحد مثبت/ فارس ۱۲۱۰ واحد مثبت/ فولاد ۱۰۰۴ واحد مثبت/ فملی ۸۵۲ واحد مثبت/ رمپنا ۶۰۳ واحد مثبت/ اخابر ۶۰۲ واحد مثبت/ وامید ۴۸۸ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۲ میلیارد سهم / وبصادر ۵۴۳.۸ میلیون سهم/ بجهرم ۳۷۰.۳ میلیون سهم/ وخارزم ۳۱۵.۴ میلیون سهم/ فولاد ۲۴۲.۲ میلیون سهم


آخرین اخبار و تحولات در بازار نفت
تولیدکنندگان بزرگ نفت دنیا از جمله عربستان و روسیه در شرایطی با کاهش تولید موافقت می‌کنند که آمریکا به آن‌ها بپیوندد. هدف از این کاهش تولید مقابله با تاثیرات مخرب شیوع ویروس کرونا بر تقاضای نفت است. به گفته دو منبع اوپک، اجلاس روز پنجشنبه به صورت ویدئو کنفرانس برگزار می‌شود.
کاخ سفید اعلام کرده تنها مذاکره بین سایر کشور‌ها را تشویق می‌کند. شرکت‌های بزرگ نفت آمریکا و گروه‌های صنعتی این کشور مخالف کاهش تولید اجباری هستند.

افزایش شدید نرخ تورم در کشور
نرخ تورمِ سال ۹۸ بالاخره توسط بانک مرکزی رونمایی شد. بر این اساس، در سال گذشته تورم ۴۱.۲ درصدی داشتیم. رئیس کل بانک مرکزی درحالی شاخص تورم سالانه و ماهانه را جهت محاسبه میزان مهریه و خسارت تاخیر تادیه به قوه قضائیه اعلام کرد که جدول تورم بیانگر رکورد تورم ۴۱.۲ درصدی در سال ۹۸ است. این در حالیست که: ۱- با توجه به کاهش شدید بهای نفت در بازار‌های جهانی ۲- شیوع بیماری مهلک کرونا ۳- حاکمیت رکود سنگین در فضای کسب و کار ۴- تشدید تحریم‌های بین المللی ۵- کسری بودجه شدید دولت در سالجاری و ده‌ها فاکتور منفی و اثرگذار دیگر، نرخ تورم انتظاری در سالجاری بیش از ۵۰ درصد پیش بینی میشود.

اهم اخبار و تحولات روز
۱) عربستان میلیون‌ها بشکه نفت را در سوپرتانکر‌های نگه داشته تا اجلاس تولیدکنندگان نفت روز پنجشنبه برگزار شود. آن‌ها می‌گویند اگر توافق نشد، تمام آن را به بازار تزریق می‌کنند، اما منابع نزدیک به پوتین گفته اند که توافق اولیه کاملا در دسترس است لذا از شب گذشته قیمت نفت برنت بالای ۳۴ دلار معامله می‌شود.
۲) برای اولین بار، نه تنها روسیه در جلسه اعضای اوپک حضور دارد، که کشور‌های عضو G۲۰ که تولیدکننده نفت هستند نیز حضور می‌یابند. ممکن است اعضای G۲۰ به صورت جداگانه نیز جلسه‌ای داشته باشند.
۳) کانادا، نروژ، بریتانیا، برزیل و آمریکا می‌گویند در جلسه آتی اعضای اوپک مشارکت می‌کنند. تحلیلگران می‌گویند عملا اوپک از بین رفته و ازین پس نفت در قالب مشارکت‌های جهانی مدیریت می‌شود.
۴) زلزله در نزدیکی معدن مس متعلق به ریو تینتو در منطقه کنیکوت در ایالت یوتا در آمریکا باعث توقف عملیاتی این معدن شده است. این مساله امنیت ادامه بهره برداری را با چالش رو به رو کرده و شاید در سال میلادی جاری این معدن مس متوقف بماند. شیلی به سبب شیوع بیماری کرونا بیش از ۴۰ درصد از ساعات کاری شرکت‌های معدن مس را در این کشور به حال تعلیق درآورده است. این دو مساله در کنار هم منجر به رشد قیمت مس به بالای ۵۰۰۰ دلار شده است.
۵) پس از افت سنگین نفتا از ۵۵۰ دلار به ۱۷۵ دلار، حالا قیمت‌ها تا ۲۱۵ دلار به بالا برگشته و بسیاری از کامودیتی‌ها عملکرد مشابهی داشته اند.
۶) موسسه Moody's می‌گوید واکنش مالی و پولی ایالات متحده به بحران ویروس قوی بوده است.
۷) صدراعظم اتریش کورز می‌گوید در نظر داریم تا از اول ماه می‌تمامی فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌ها را باز کنیم. آلمان فعلا زمانی برای برگشت به کار اعلام ننموده است.
۸) فوربس بر اساس مدل کینزین یک تحلیل اقتصادی از اثر کرونا انجام داده است. آن‌ها می‌گویند بازگشت به رونق با برطرف شدن تهدید ویروس و برگشتن نیروی کار به تولید و افزایش عرضه ممکن خواهد بود و سیاست‌های پولی و مالی در این راه موفق نخواهد بود.
۹) نخست وزیر ژاپن اعلام کرده است که بسته مالی ۹۸۸ میلیارد دلاری را برای حمایت از مشاغل و واحد‌های اشتغال در برابر بحران همه گیری کرونا اختصاص می‌دهد.
۱۰) علی رغم آنکه بسیاری از کشور‌ها در تولید واکسن به نتیجه رسیده اند، اما خبرگزاری‌ها در دنیا روز گذشته نام اسرائیل را بار‌ها و بار‌ها در صدر اخبار آوردند! روز گذشته سازمان پژوهش‌های بیولوژیک اسرائیل از تولید پادتن کرونا خبر داده بود.
۱۱) محققان آلمانی و چینی با توجه به ساختار پروتئاز ویروس کرونا دارویی ساخته‌اند که به این ویروس اجازه تکثیر نمی‌دهد و پروتئاز‌های اصلی در ویروس کرونا را هدف می‌گیرد. چند پژوهشگر در مصاحبه‌های جداگانه گفته اند که این بهترین چیزی است که تاکنون ساخته شده، چون اساسا باعث می‌شود تا ویروس به اشتباه افتاده و از ابتدا تکثیر نگردد.
۱۲) روز گذشته در بورس کالا، ورق گرم مبارکه ۵۵.۵ میلیون ریال قیمت خورد. ورق سرد ۸۵ میلیون ریال و گالوانیزه ۹۰ میلیون ریال معامله شد.
۱۳) در بورس کالا، کریستال ملامین ۱۲۰ میلیون ریال، کاتد ۶۷۰ میلیون ریال و مفتول مس ۷۰۰ میلیون ریال معامله می‌شود. بنزن نیز ۴۶ میلیون ریال است. اوره گرانول به ۲۵-۲۶ میلیون ریال هر تن رسیده و پریل ۲۷.۲ میلیون ریال قیمت خورد. الکیل بنزن ۱۴۸.۵ میلیون ریال است.
۱۴) روز گذشته به دلیل تغییرات ایجاد شده در مدل سفارش گذاری‌ها در حجم و مسائلی ازین دست، رایان با مشکل مواجه شد. مدیرعامل این شرکت می‌گوید مشکل پیش آمده تکرار نخواهد شد.
۱۵) خلاصه بازار می‌گوید قانونی جدیدی در راه است که تیک معاملات از ۱ ریال به ۱۰ ریال افزایش یابد. (منبع دیگری خبر را تایید نکرده است).
۱۶) روز گذشته ارزش معاملات خرد از ۹ هزار میلیارد تومان عبور کرد! ورود پول حقیقی ۵۴۸ میلیارد تومان بود.
۱۷) حجم مبنا باعث شده تا برخی نماد‌ها با رشد قیمت پایانی مواجه نشوند. امروز سبجنو وارد گره معاملاتی می‌شود! ازین پس گره‌های معاملاتی هم اجرا می‌شود.
۱۸) فرمول جدید نرخ گذاری به نفع ذوب آهن شد. ازین پس تیرآهن و میلگرد باید ۱۱ درصد بالاتر از شمش باشد، این مساله حاشیه سود ذوب را بهبود می‌بخشد.
۱۹) خودکفا کارخانه تولید روغن خریده و با همکاری قاسم ایران بهره برداری می‌کند.
۲۰) شایعه شده که تمام زیر مجموعه‌های بنیاد قصد تجدید ارزیابی دارند، اما تاکنون منبعی آنرا تایید نکرده است.
۲۱) برداشت گاز به صورت روزانه به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسید بنابراین در زمستان قطعی گاز پتروشیمی و سیمان نخواهیم داشت.
۲۲) با تثبیت اپیدمی در چین و از سرگیری فعالیت راه آهن‌های اصلی، بازار مصرف فولاد به طور کلی و به تدریج در حال بهبود است.
۲۳) این بازار، در انتظار یک جهش بزرگ قیمت پس از اتمام داستان کرونا است و دلیل آن، پتانسیل رشد قابل ملاحظه قیمت قراضه در بازار‌های جهانی است.
۲۴) با تعطیلی واحد‌های جمع آوری قراضه و تعداد زیادی خودروساز در اروپا و آمریکا باعث شده هم تولید قراضه کاهش یابد و هم بیزینس جمع آوری آن! قیمت‌های قراضه پیشنهادی آمریکا به ترکیه ۲۴۰ دلار است و انتظار میرود طی روز‌های آتی تا محدوده ۲۵۰ دلار هم افزایش یابد. تعداد معاملات بدلیل کمبود فروشنده فعلا محدود و شاخص در محدوده ۲۲۴ دلار بوده، لکن روند صعودی است.
۲۵) مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با اعلام خبر بورسی شدن این شرکت در آینده نزدیک گفته: حداکثر تا هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری نماد معاملاتی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با نماد شستا در بورس عرضه شود. وی تصریح کرده عرضه سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی همچنان ادامه دارد و قصد داریم در سال جاری سهام شرکت‌های سیمان تامین، ذغال سنگ پرورده طبس، تامین سرمایه امین، ملارد شیر، لطیف، چوب و خزر کاسپین و صنایع عمومی تامین را به بورس بیاوریم.
۲۶) ظرفیت تولید محصول سنگ آهن دانه بندی سنگان به ۱.۸ میلیون تن خواهد رسید. مدیر مجتمع سنگ آهن سنگان اعلام کرده: ظرفیت تولید محصول سنگ آهن دانه بندی به ۱.۸ میلیون تن خ

واهد رسید. وی افزود: تولید ۱.۳ میلیون تن سنگ آهن دانه بندی پرعیار و متوسط عیار برای سال جاری مورد توجه است.

پیش بینی بازار چهارشنبه ۲۰ فروردین ۹۹
در حالیکه رشد شدید و نامتعارف، افزایش بی رویه قیمت‌ها و شاخص‌ها طی روز‌ها و هفته‌های اخیر را در پی داشته و اکثر کارشناسان و صاحبنظران انتظار داشتند شاهد ادامه روند نزولی و اصلاحی در فضای معاملات باشیم. ولی استقبال گرم و بی نظیر مردم و صاحبان سرمایه از بازار و سهام شرکت‌ها و هجوم صد‌ها هزار میلیارد تومان نقدینگی به بستر معاملات در بورس تهران، نه تنها هر گونه اصلاح و افت قیمت‌ها را منتفی ساخته بلکه سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها همچنان با شیب تندی در حال افزایش است و هیچ چیز مانع و رادع بازار نیست.
البته مقصر اصلی چنین رویدادی، ۱- صندوق‌های سرمایه گذاری و توسعه بازار ۲- شرکت‌های سرمایه گذاری و حقوقی‌ها ۳- سازمان خصوصی سازی و کلیه ارگان‌هایی هستند که بنابه وظیفه خطیر خویش، می‌بایست با عرضه‌های سنگین و آبشاری، پاسخگوی طرف تقاضا بوده و مانع از بروز چنین وضعیت نامطلوبی در بازار شوند که با کمبود شدید سهام قابل عرضه و پوشش نیاز خریداران و سرمایه گذاران ... مواجه هستیم.
هر چند که انتظار داریم طی روز‌های آتی سهام دارای p/e بالا با کاهش و افت نسبتأ بیشتری نسبت به سایرین روبرو شوند و ملاک تصمیم گیری اشخاص برای خرید و سرمایه گذاری در بورس تهران، میزان سودآوری و رشد عایدات آتی شرکت‌ها باشد.



حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت صنعت نقره جوش صدف عنوان کرد:

زنگ خطر برای تولیدکنندگان کوچک مفتول مسی به صدا درآمد

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز مطرح کرد: 

نیازمند افزایش عمق بازار برای ماندگاری "نقدینگی"

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: 

خطر تلاطم بورس در هجوم سیل وار نقدینگی

شرکت گروه مدیریت سرمایه گذاری امید تعیین کرد؛

سود "وامید" به سهامداران

ارسال نظر