بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۴
آخرین اقدام شاپور محمدی قبل از ترک رسمی سازمان بورس؛

اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه

کد خبر : ۲۱۵۳۴۲

به گزارش بورس نیوز، هیات مدیره سازمان تغییراتی در قوانین اجرایی معاملات لحاظ کرده و گفته است این تغییرات از تاریخ ۲۵فروردین ماه اجرایی می شود.

 

فایل PDF مقررات جدید

اصلاح ریزساختارهای بازار سرمایه

تغییرات ۲۰درصدی قیمت در ۵روز کاری کماکان مشمول شفاف_سازی خواهد بود.
اما در شرایط جدید دیگر نماد مذکور همان روز بازگشایی نشده و بازگشایی به روز بعد موکول می شود و در صورتیکه ناشر دلیل خاصی برای رشد یا افت اعلام نکرده باشد.
حجم مبنای نماد مذکور به مدت ۱۰روز بعدش به ۲ برابر افزایش خواهد یافت و در صورتیکه که در این ده روز کمتر از ۲۰درصد رشد کند به روال قبل بر میگردد وگرنه مجددا فرایند تکرار خواهد شد.

تغییرات ۵۰درصدی قیمت در ۱۵روز کماکان مشمول کنفرانس اطلاع‌رسانی هستند ولی در قوانین جدید نمادی که برای کنفرانس بسته می شود حداکثر ۴روز کاری بسته خواهد ماند و در صورتیکه ناشر به سوالات مطرح شده پاسخ ندهد و یا دلایل مشخصی را عنوان نکند.

حجم مبنای نماد مذکور برای یک دوره ۱۰ روزه به ۳ برابر قبل افزایش خواهد یافت و در صورتیکه تغییرات قیمت نماد مذکور با اعمال حجم مبنای جدید در دوره ۱۰روزه کمتر از ۲۰درصد باشد به روال قبل بر میگرددو در غیر اینصورت مجددا فرایند فوق تکرار خواهد شد و اینبار ناشر موظف است اطلاعات حاصل از کنفرانس را هم بروی کدال و هم سایت شرکت منتشر کند و هم برای سهامدارانش بصورت پیام ارسال کند.

در بازگشایی ها با محدودیت نوسان قیمت قیمت مرجع در زمان حراج پیوسته قیمت پایانی سهم در زمان توقف نماد (قبل از برگزاری حراج نا پیوسته )خواهد بود.


توضیح:

اگر نمادی حراج ناپیوسته داشته باشد یعنی بدون محدوده سقف و‌کف قیمتی قرار باشد بازگشایی شود حجم‌معاملاتش در این بازگشایی تعیین کننده قیمت پایانی آن سهم( با در نظر گرفتن حجم مبنا) خواهد شد حالا در مرحله دوم که حراج پیوسته است و(بعد از حراج ناپیوسته انجام می شودو نماد با دامنه مثبت و منفی مشخص قرار است معامله شود) قیمت صفر تابلویش قیمت پایانی خواهد بود که در دوره قبلی بدست آمده است یعنی اگر فرضا نمادی در زمان حراج نا پیوسته ۲۰درصد بالاتر از قیمت بسته شدنش بازگشایی شود ولی قیمت پایانی تنها ۱درصد در این بازگشایی رشد یا افت کرده باشد در دوره حراج پیوسته متعاقب آن این ۱درصد را به عنوان صفر تابلو در نظر گرفته ‌بعدش حداکثر درصد روزانه را برای سقف و کف قیمتی تعیین میکنند (در نمادهای بورس و فرابورس مثبت و منفی ۵و پایه ها هم درصدهای تابلو هایشان).

از به بعد در بازگشایی‌های بدون دامنه_نوسان (حراج نا پیوسته) برای نماد مذکور حجم مبنا در نظر گرفته خواهد شد.

قانون گره معاملاتی نیز دستخوش تغییرات شده است و طبق دستور العمل جدید اگر نمادی برای ۵جلسه معاملاتی متوالی در سقف دامنه روزانه قیمت باشد (صف خرید یا صف فروش باشد)به شرط آنکه متوسط حجم معاملات پنج جلسه معاملاتی متوالی کمتر از پنج درصد حجم مبنا باشد(مجموع رشد قیمت نماد در ۵روز معاملاتی کمتر از یک درصد باشد ) این نماد مشمول قانون رفع گره معاملاتی شده است و در روز کاری بعد بازگشایی نماد حداکثر با برابر دامنه نوسان مجاز روزانه صورت می پذیرد.

توضیح:

متاسفانه در دستور العمل جدید مشخص نشده است نماد مذکور در روز رفع گره معاملاتی دارای حجم مبنا است یا خیر؟

 

اعمال حجم مبنا در بازارگردانی

در دستورالعمل جدید نماد هایی که دارای بازارگردان باشند دامنه نوسان آنها تغییر کرده و درنمادهای بورسی حداقل دو برابر قبل و حجم مبنای آنها بر اساس ضوابط مصوب هیات مدیره بورس خواهد بود.
در نمادهای فرابورسی که دارای بازارگردان باشند دامنه نوسان حداقل برابر قبل و حداکثرش در اختیار فرابورس خواهد بود و نحوه اعمال حجم مبنا نیز بر اساس ضوابط مصوب هیت مدیره فرابورس خواهد بود.

از ۲۵فروردین به بعد نمادهای بازار پایه نیز مشمول قوانینی شبیه بازار بورس ‌وفرابورس خواهند بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
حسین
Germany
پنجشنبه ۲۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۶
انشا... مدیر جدید کنسلش کنه. من ی جوون متاهل بیکار،داشتم از بورس پول در می‌آوردم، خرج زندگیمو میدادم، با این وضع جدید منو بدبخت کردین