بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

شیر فلکه عرضه های اولیه، باز می شود؟

گرایش نقدینگی و فعالان بازار به سوی نماد‌های بزرگتر، همچنان ادامه دارد و پس از دو سال عدم اقبال بازار در ۵۰ سهم بزرگ و برتر بازار، اینک نگاه‌ها به سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی بازار دوخته شده است.
کد خبر : ۲۱۵۵۰۷

به گزارش بورس نیوز، در حالیکه دولتمردان و مسئولان سازمان وعده داده اند بزودی شیر فلکه عرضه‌های سهام از همه سو از جمله عرضه اولیه ها، عرضه‌های دولتی، عرضه‌های صندوق‌های سرمایه گذاری و ... باز شده و با افزایش قابل توجهی از سهام قابل فروش و فرونشاندن عطش خرید مردم و سرمایه گذاران روبرو خواهد بود، ولی متأسفانه این مدیران محترم بسی غافل‌تر از آنند که بدانند عرضه‌ها و فروش ۵ تا ۵۰ هزار میلیارد تومانی مورد نظر ایشان، فقط خوراک ۵ تا ده روز بازار است و تنها چیزی که باعث رفع عطش و هیجان روزافزون بازار خواهد بود، فقط عرضه و فروش بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان و آنهم بشرطی که آبشاری و طی دو هفته عرضه شود، خواهد بود؛ وگرنه، چنان از سوی خریداران تشنه لب و متقاضیان بیشماری که وارد عرصه معاملات در بستر بورس تهران شده اند، بلعیده خواهد شد که در باور و مخیله هیچکس (بجز کارشناسان حرفه‌ای و کاربلد بازار) نمی‌گنجد؛ و آن‌ها نمی‌دانند سفره پهنی که در بازار از سوی مردم و صاحبان ثروت و سرمایه، گسترده شده، و آتش فروزانی که در این بخش از فعالیت‌های اقتصادی شعله ور گشته، فقط با عرضه‌های بیش از یک میلیون میلیارد تومانی و ارقام بسیار سنگین، قابل مهار و فرونشاندن است و بس؛ که اگر این موضوع را می‌دانستند، شاید با اتخاذ تصمیمات درست‌تر و قابل حل، این معمای بغرنج و سحرآمیز بورس تهران را می‌گشودند و این چنین سر در گریبان ... و ناچار از حل ماجرا، نمی‌ماندند.
و، اما گزارش میدانی از گوشه و کنار شهر و کارگزاری‌ها نشان می‌دهد که مردم از هر قشر و طبقه ای، با نقد کردن دارایی‌های خویش از جمله بیرون کشیدن پول‌های خود از بانک‌ها و یا فروش و نقد کردن ارز‌های خانگی و سکه‌های طلای خویش، به بورس تهران سرازیر شده اند و با شور و حرارت خاصی در صدد خرید و ابتیاع سهام قابل عرضه در بازار شده اند.

کارنامه بازار امروز
در بازار امروز شاخص کل متاثر از افزایش شدید قیمت‌ها در نمادهایی، چون فارس، فولاد، وغدیر، کگل، تاپیکو، پارسان، شتران و... با رشد بیش از ۱۰۸۰۳ واحدی روبرو بود. گرایش نقدینگی و فعالان بازار به سوی نماد‌های بزرگتر، همچنان ادامه دارد و پس از دو سال عدم اقبال بازار در ۵۰ سهم بزرگ و برتر بازار، اینک نگاه‌ها به سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی بازار دوخته شده است.

بازار از نگاه آمار
شاخص کل ۶۰۸,۰۵۷ واحد / میزان تغییر ۱۰۸۰۳ واحد مثبت / ارزش بازار ۲۲,۲۰۷,۴۴۶ میلیارد ریال/ ارزش معاملات ۵۷,۲۷۸ میلیارد ریال/ حجم معاملات ۶.۶۶۳ میلیارد سهم

نماد‌های تاثیر گذار در شاخص
فارس ۱۴۶۵ واحد مثبت/ فولاد ۱۲۹۳ واحد مثبت/ وغدیر ۱۰۹۸ واحد مثبت/ کگل ۵۸۷ واحد مثبت/ تاپیکو ۵۷۱ واحد مثبت/ پارسان ۴۶۷ واحد مثبت/ شتران ۴۵۱ واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات
وتجارت ۱.۰۱ میلیارد سهم/ وبصادر ۴۴۸.۷ میلیون سهم/ ذوب ۳۷۱.۴ میلیون سهم/ پترول ۳۱۲.۸ میلیون سهم/ شتران ۲۹۲ میلیون سهم.

افزایش شدید نرخ تورم در کشور
نرخ تورمِ سال ۹۸ بالاخره توسط بانک مرکزی رونمایی شد. بر این اساس، در سال گذشته تورم ۴۱.۲ درصدی داشتیم. رئیس کل بانک مرکزی درحالی شاخص تورم سالانه و ماهانه را جهت محاسبه میزان مهریه و خسارت تاخیر تادیه به قوه قضائیه اعلام کرد که جدول تورم بیانگر رکورد تورم ۴۱.۲ درصدی در سال ۹۸ است. این در حالیست که: ۱- با توجه به کاهش شدید بهای نفت در بازار‌های جهانی ۲- شیوع بیماری مهلک کرونا ۳- حاکمیت رکود سنگین در فضای کسب و کار ۴- تشدید تحریم‌های بین المللی ۵- کسری بودجه شدید دولت در سالجاری و ده‌ها فاکتور منفی و اثرگذار دیگر، نرخ تورم انتظاری در سالجاری بیش از ۵۰ درصد پیش بینی میشود.

اهم اخبار و تحولات روز
۱) تعداد مشارکت کنندگان در عرضه اولیه نسبت به نوبت قبلی ۲۵۵ هزار نفر بیشتر شده است.
۲) ازین پس خانه‌هایی که ارزش بالای ۱۰ میلیارد تومان دارند به صورت سالانه باید به دولت مالیات بدهند.
۳) شرکت داروسازی آمریکایی فایزر مدعی شده که داروی کرونا را بر پایه دارو سارس تولید کرده و با مشارکت یک شرکت آلمانی واکنش آن را نیز ساخته است، اما می‌گوید برای تولید این ۲ دارو ۳ تا ۶ ماه زمان لازم است.
۴) ترامپ می‌گوید که تصمیم درباره شروع مجدد فعالیت‌های اقتصادی مهمترین تصمیم زندگی وی خواهد بود. او می‌گوید امیدش به خداست!
۵) مدیرعامل کارخانجات داروپخش با نماد دارو گفته روی تولید داروی کرونا کار میکنیم ضمن اینکه بر روی ۸ قلم داروی جدید در حال کار هستیم.
۶) شب گذشته اعلام شد که آمریکا و مکزیک هم به طرح کاهش نفت پیوسته اند. البته روز جمعه بازار‌های جهانی به دلیل عید، متوقف بود و واکنش بازار به روز دوشنبه موکول شد.
۷) عدنان الزرفی از عراق که گفته بود روابط دوستانه با آمریکا دارد از تشکیل کابینه انصراف داد و نخست وزیر عراق الکاظمی شد. ایران گفته این یک تصمیم درست در زمان درست است. الکاظمی وزیر اطلاعات عراق است.
۸) فدرال رزرو ۲.۳ هزار میلیارد دلار برای حمیا از وام دهی مشاغل در بازار تصویب کرد. با این خبر اونس طلا به بالای ۱۷۰۰ دلار رسید و شاخص دلار به زیر ۱۰۰ سقوط کرد. بازار‌ها به دلیل عید تعطیل شدند و فرصت کافی برای واکنش نداشتند.
۹) پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا می‌گوید به محض پایان بحران کرونا، اقتصاد امریکا بازگشت سهمگین و سریعى به روند رشد قبلى خود ثبت خواهد کرد. تا هر کجا که لازم باشد میتوانیم با تزریق پول از اقتصاد حمایت کنیم. براى اعطاى وام و خلق پول! هیچگونه محدودیتى نداریم.
۱۰) اوپک پلاس یکبار دیگر متحد شد. اگر لازم باشد روند کاهش تولیدات تا دو سال طول خواهد کشید. این شرط که کاهش تولیدات اوپک پلاس به شرط همراهى G۲۰ باشد هم لغو است!
۱۱) برخی می‌گویند که سناتورها، بن سلمان را تهدید کرده اند که اگر وضعیت نفت را بهبود نبخشد حمایت نظامی را فورا قطع می‌کنند.
۱۲) منابع خبری به نقل از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا می‌گویند آلمان، فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و هلند بر سر بسته حمایت از اقتصاد جهت مقابله با همه گیری کروناویروس به توافق رسیده اند.
۱۳) پس از بحران کرونا، برای اولین بار حمل و نقل مواد پتروشیمی از طریق دریا از بندر عسلویه به ترکیه را آغاز شده است.
۱۴) دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید مخالفتی با اینکه اتحادیه اروپا همزمان با شیوع ویروس جدید کرونا به ایران کمک پزشکی ارسال کند، ندارد.
۱۵) به اعتقاد Forbes، ویروس کرونا می‌تواند پایانی بر محوریت چین به‌عنوان کارخانه جهان باشد! ژآپن تصمیم گرفته کارخانه‌های خود را از چین خارج کند.
۱۶) چین در حال وام دهی‌های سنگین است. در ژانویه ۳۳۴۰ میلیار یوان و در مارس ۲۸۵۰ میلیار یوان وام داده است!
۱۷) ترامپ در واکنش به کنار کشیدن سندرز از رقابت‌ها می‌گوید: برنی سندرز هم رفت. از الیزابت وارن تشکر می‌کنم. اگر او نبود، برنی تقریباً در سه‌شنبه بزرگ نتیجه تمام ایالت‌ها را از آن خودش می‌کرد.
۱۸) امروز عصر جلسه شورای عالی بورس برگزار می‌گردد.
۱۹) متاسفانه وزیر اقتصاد گفته: دارایی‌های دولت ۷ میلیون میلیارد تومان برآورد شده بود. قرار است حداقل ۲۰ درصد دارایی‌های دولت تجدید ارزیابی شود و در چرخه اقتصاد قرار گیرد، تا باعث رونق شود. همچنین برای سهولت کار گمرک علاوه بر مسیر سبز، مسیر آبی هم ایجاد شود که نظارت‌های مضر در گمرک برداشته شود.

پیش بینی بازار یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹
با جذب و ورود بیش از صد‌ها هزار میلیارد تومان به فضای معاملات در بورس تهران و استقبال گرم و گسترده سرمایه گذاران و مردم از این بخش از فعالیت‌های اقتصادی، روزانه بیش از ده هزار واحد به قد و قامت شاخص کل افزوده میشود تا شاهد وضعیتی باشیم که نماگر از کانال ۶۰۰ هزار واحدی نیز عبور کند و اینک مقاصد بیش از یک میلیون واحدی را در پیش گرفته است. فزونی و برتری مطلق طرف تقاضا نسبت به عرضه‌های کم و قطره چکانی، وضعیتی را بوجود آورده است که با کمبود شدید سهام قابل فروش در اکثر نماد‌ها و شرکت‌ها مواجهیم و مردم برای خالی نماندن جیب (پرتفوی) خویش از سهام شرکت‌های مختلف، به هر دری می‌زنند تا سهامی به کف آرند و به غفلت نفروشند. طی ۳۱ ماه اخیر، هر کس که سهم فروخته، چنان پشیمان و نادم بوده که خویشتن را جزو مالباختگان و سهم باختگان! می‌پندارند حال آنکه اگر مبادرت به حفظ و نگهداری سهام خویش بود. اینک به جرگه میلیاردر‌های کشور و اقلیت ۷ درصدی! پیوسته بود. دکتر قالیباف نماینده منتخب مجلس تازه (که به احتمال قوی بر کرسی ریاست مجلس نیز تکیه خواهد زد)، پیشتر در مناظره‌های خویش از وجود جمعیت ۷ درصدی ثروتمند (طیف اقلیت) سخن به میان رانده بود. هفت درصدی که پیشتر بیش از ۹۳ درصد سپرده‌های بانکی کشور را در اختیار داشت و بد نیست بدانید که در حال حاضر همین اقلیت ۷ درصدی، بیش از ۹۳ درصد سهام منتشره شرکت‌های بورسی و فرابورسی را در چنته دارد!
و، اما بازار فردا را نیز داغ و سطح عمومی قیمت‌ها و شاخص‌ها را، رو به فزونی ارزیابی می‌کنیم. هر چند که انتظار می‌رود شور و هیجان خرید در نماد‌های فولادی و بانکی‌ها فرو نشیند و از التهاب خرید فولادسازان و بانکداران قدری کاسته شود.



حافظ عزیزی نقش
کارشناس گروه تحلیل بازار
کارگزاری اردیبهشت ایرانیان
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
وقتی عملکردها چنگی به دل نمی‌زند؛

عملکرد ناامید کننده "شتران"

بورس نیوز گزارش می دهد:

عرضه عمومی سه شرکت داروساز

ارسال نظر